Jeszcze w 2015 roku połowa nowych samochodów rejestrowanych na świecie nie miała żadnych zaawansowanych systemów, które pozwalałaby na autonomiczną jazdę. Dziesięć lat później 98% pojazdów będzie już przynajmniej na pierwszym poziomie autonomiczności. Za tą rosnącą złożonością idą zmiany w całym sektorze motoryzacyjnym, w tym w procesach projektowania i produkcji.

Wsparcie cyfrowego bliźniaka
Proces tworzenia w sektorze automotive przeszedł znaczną ewolucję. Dzisiaj w dużej mierze opiera się na zaawansowanych technologiach cyfrowych. Niezależnie od tego, czy mówimy o projektowaniu nowego modelu samochodu, czy też o opracowywaniu niewielkich komponentów, producenci coraz częściej po nie sięgają. Dla wielu punktem startowym prac jest utworzenie cyfrowego bliźniaka.

Użycie Digital Twin pozwala na eksperymentowanie z nowymi technologiami, komponentami czy materiałami, co z kolei przyczynia się do tworzenia bardziej trwałych, funkcjonalnych, bezpieczniejszych i ekologicznych pojazdów. Doskonałym przykładem korzyści, które może osiągnąć sektor motoryzacyjny jest Nissan, którego centrum badawczo-rozwojowe w Europie (Nissan Technical Centre Europe - NTCE) skorzystało z rozwiązań Siemens Digital Industries Software do usprawnienia prac nad nagradzanym modelem Qashqai.

Oprogramowanie Simcenter 3D pozwoliło japońskiemu koncernowi na dokładną analizę projektu i przeprowadzenie realistycznych symulacji wytrzymałości, parametrów termicznych i innych aspektów pojazdu. Otrzymane wyniki posłużyły do optymalizacji projektu komponentów, umożliwiły redukcję masy pojazdu i poprawę jego wydajności. Inżynierowie zyskali wcześniejszy dostęp do wyników, a tym samym mogli szybciej i łatwiej wprowadzić zmiany, jeszcze zanim rozpoczął się kosztowny etap produkcyjny.

Tak funkcjonujące nowoczesne środowisko pracy wpłynęło na efektywną współpracę, ale również na praktyczne wykorzystanie ogromnych ilości dostępnych danych. Przyczyniło się tym samym do osiągnięcia zakładanych celów emisyjnych dla modelu Qashqai, które wcześniej wydawały się niemożliwe dla pojazdu tej wielkości.

Od projektu do prototypu
W tradycyjnym podejściu konstrukcje mechaniczne, układy elektroniczne i elektryczne, oprogramowanie, czy też systemy sterowania są zazwyczaj opracowywane oddzielnie, na bazie niezależnych modeli i z wykorzystaniem osobnych źródeł informacji. Dopiero później, na różnych etapach procesu rozwoju, te niezależne projekty są łączone w celu sprawdzenia ich kompatybilności. Co to oznacza dla inżynierów? W przypadku wykrycia problemu muszą cofnąć się do poprzednich etapów, co generuje koszty i pochłania cenny czas.

A tych sektor automotive chce uniknąć, więc szuka sposobu na wcześniejsze połączenie wszystkich dziedzin i ich stałą integrację w ramach projektów. To klucz w sytuacji, gdy nowe wymagania i rosnące oczekiwania klientów wymuszają na producentach często godzenie z pozoru sprzecznych celów, jak maksymalizacja zasięgu pojazdu elektrycznego i implementacja funkcji zwiększających komfort kierowcy, ale obciążających baterię. Dopiero w nowoczesnym podejściu możliwe jest szukanie kreatywnych odpowiedzi na takie wyzwania.

Producenci samochodów potrzebują nowego podejścia do inżynierii. Takiego, które integruje domeny mechaniczną, elektryczną i odgrywające dziś już kluczową rolę oprogramowanie. Odpowiednie możliwości otwierają przed nimi partnerzy, oferując takie rozwiązania jak Siemens Accelerated Product Development, który staje się kluczowym narzędziem do szybkiego i efektywnego rozwoju produktów z wykorzystaniem kompleksowych technologii.

Cyfrowe przyspieszenie
Nowe wymogi i wciąż rosnące oczekiwania konsumentów wyznaczają kierunek rozwoju branży automotive. Jego elementem są bez wątpienia technologie cyfrowe, które otwierają drogę do skutecznego wdrażania wymaganych lub potrzebnych zmian, a przy tym do zachowania lepszej kontroli nad kosztami i harmonogramem prac.

Bazując tylko na doświadczeniach przedsiębiorstw, które już zaadaptowały cyfrowego bliźniaka, McKinsey szacuje (*), że technologia może prowadzić do zwiększenia przychodów nawet o 10%, przyspieszać czas wprowadzenia produktu na rynek nawet o 50% i poprawiać jakość produktu nawet o 25%. W przypadku produktów o takim poziomie szczegółowości i skomplikowania jak samochody i części motoryzacyjne jej wpływ jest jeszcze bardziej odczuwalny.

W czasie, kiedy innowacyjność świadczy o konkurencyjności przedsiębiorstwa, Siemens Digital Industries Software oferuje swoim partnerom rozwiązania, które nie tylko pozwalają wykorzystać potencjał technologii, ale też ułatwiają jej zaadaptowanie w funkcjonujących już procesach. To prosta i pewna droga do sukcesu w niezwykle konkurencyjnej branży motoryzacyjnej.

Więcej informacji na stronie: https://www.sw.siemens.com/pl-PL/accelerate-product-development/
(*) Źródło: https://www.mckinsey.com/industries/industrials-and-electronics/our-insights/digital-twins-the-key-to-smart-product-development
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
Etyfol
Mondi Simet Sp. z o.o.
3D Center Sp. z o.o.
Pol-Technology Sp. z o.o.
YETICO S.A.