Sektor automotive przebył długą drogę w ramach udoskonalania procesu projektowania. Od wypełnionych rysunkami szkicowników i glinianych modeli, po współczesny, coraz bardziej cyfrowy proces. Jak dzisiaj wygląda przemysł motoryzacyjny, w którym codzienną pracę projektantów przyspieszają i ułatwiają rozwiązania w rodzaju Accelerated Product Development od Siemens Digital Industries Software?

Branża automotive zdaje się nieustannie przekraczać kolejne bariery. Nie przestaje zaskakiwać, znajdując rozwiązania dla z pozoru nierozwiązywalnych problemów i łącząc aspekty, które zdają się nie do połączenia. Maksymalizacja zasięgu pojazdu elektrycznego przy jednoczesnym zapewnieniu wszystkich funkcji oczekiwanych przez kierowców i pasażerów? Żaden kłopot. Przyspieszenie procesu projektowania, ale przy zachowaniu najwyższej możliwej precyzji? To skutecznie realizowany cel.

Narzędzia projektanta
Rzeczywistość w sektorze motoryzacyjnym tworzą dzisiaj narzędzia CAD (Computer-Aided Design) i CAM (Computer-Aided Manufacturing), które zauważalnie przyspieszają prace nad nowymi produktami. Wirtualne modele zmieniają podejście do prototypowania - dzięki nim możliwe jest testowanie różnych koncepcji, nawet tych z pozoru odważnych i ryzykownych. Coraz więcej przedsiębiorstw realizuje i rozwija nowe projekty bez konieczności tworzenia fizycznych prototypów, a tym samym bez marnowania czasu i generowania dodatkowych kosztów.

Dostępne narzędzia CAD umożliwiają przygotowywanie bardzo precyzyjnych i szczegółowych modeli. Ta większa dokładność jest kluczowa przy obecnych, bardzo skomplikowanych projektach. Odpowiada na oczekiwania firm, przekładając się na mniejszą liczbę błędów, poprawek i iteracji. A to z kolei optymalizuje proces produkcyjny. W ten sposób powstają części i całe pojazdy na miarę XXI wieku. Zaspokajające potrzeby rynku i coraz bardziej wymagających klientów, a także robiące użytek z innowacji.

Być jeszcze lepszym
Model Nissan Qashqai zadebiutował w 2006 roku. W minionych osiemnastu latach zdobył wiele wyróżnień na całym świecie. Zadbanie o wysoką jakość kolejnych generacji auta cieszącego się tak dużą popularnością jest niezwykle odpowiedzialnym zadaniem. Skomplikowanym i mogłoby się wydawać, że wymagającym dużych nakładów czasu.

Tymczasem Nissan w ostatnich latach skrócił cykl rozwoju dwukrotnie, z sześciu do trzech lat. Wszystko to za sprawą skutecznie zaadaptowanych rozwiązań technologicznych i rezygnacji z wielu ręcznie budowanych prototypów.

Obecnie zaangażowani w proces inżynierowie tworzą projekty z wyprzedzeniem, wykorzystując system Siemens NX do walidacji działania części i osiągów pojazdu w rzeczywistości wirtualnej. Pierwsze fizyczne pojazdy są budowane przy użyciu narzędzi produkcyjnych - z niewielkim udziałem części prototypowych. W ten sposób firma zdołała wyeliminować kosztowny i czasochłonny punkt z cyklu.

Oprogramowanie pozwala śledzić zmiany konstrukcyjne i wracać do każdej z nich w dowolnym momencie. Stanowi repozytorium wszystkich danych projektowych i związanej z nimi dokumentacji. Zapewnia inżynierom swobodę działania w pracy z danymi i pomaga im w tworzeniu danych inżynieryjnych, a także tych przekazywanych do produkcji i używanych później na etapie serwisowania.

To życiowy przykład, jak wygląda wykorzystanie cyfrowych rozwiązań - w tym przypadku platformy Accelerated Product Development od Siemens Digital Industries Software, w praktyce.

Droga do innowacji
Z nowych, cyfrowych możliwości korzysta też Solaris Bus & Coach S.A., a więc jeden z największych europejskich producentów autobusów miejskich, międzymiastowych oraz specjalnych, a także tramwajów niskopodłogowych. Na co dzień wykorzystuje zaadaptowane rozwiązania Siemens Digital Industries Software w zakresie konfiguracji pojazdów na potrzeby konkretnych zamówień. Oprogramowanie NX upraszcza modelowanie i edycję złożonych projektów, które mogą być dzielone na określone elementy funkcjonalne. Dodatkowo funkcja wizualizacji modelu umożliwia pracownikom montażu zobaczenie produkowanego elementu w dowolnej chwili. W ten sposób, dzięki bardzo szczegółowym wizualizacjom, mogą łatwo dostrzec i ocenić najdrobniejsze detale.

Wykorzystywane rozwiązania usprawniają funkcjonujące procesy, ale też otwierają przed inżynierami Solarisa szansę na proponowanie nowych, innowacyjnych rozwiązań. Takim jest dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów. Oprogramowanie NX i Teamcenter, dzięki możliwości projektowania współbieżnego, pozwala na szybsze opracowanie projektu technicznego i ułatwia jego analizę pod kątem wykonalności i ewentualnych zmian. To sprawia, że kreatywne wizje są szybciej i częściej przekuwane w rzeczywiste projekty.

Kompleksowe spojrzenie na projekt
Poziom skomplikowania produktów w branży automotive znacząco wzrósł w ostatnich latach. To oznacza, że nawet najmniejsza zmiana musi być przemyślana, bo każda część i element są ze sobą powiązane i wpływają na dziesiątki innych. Wcześniej projektowanie mogło opierać się na wykorzystaniu dostępnych informacji oraz doświadczeniu zaangażowanych w proces inżynierów. Dzisiaj takie podejście prowadzi do sytuacji, kiedy poboczne skutki zmian są dostrzegane często bardzo późno.

W nowej, cyfrowej rzeczywistości tworzenie wielu różnych opcji projektowych nie stanowi problemu, a niezadowalające efekty mogą zostać łatwo cofnięte. Dostępne oprogramowanie ułatwia wybór optymalnej wersji i osiąganie rezultatów, które wcześniej wydawały się dla producentów automotive niemożliwe. W przypadku wspomnianego wcześniej Nissana było to choćby obniżenie poziomu emisji CO2 dla Qashqaia do 99 gramów - wynik rewolucyjny w tej klasie pojazdów.

Tego rodzaju sukcesy firmy z sektora osiągają dzięki dokładnym analizom projektu. Oprogramowanie Simcenter 3D pozwala im zwracać uwagę na najmniejsze detale, oceniać kolejne koncepcje, ale również analizować zachowanie danych elementów w ramach codziennej eksploatacji. Temperatura, hałas, przepływ płynów - wszystko jest dostępne szybciej i z precyzyjnymi wynikami, które pozwalają podejmować trafione decyzje.

Nowy, zdigitalizowany świat
Współczesne systemy CAD/CAM integrują się z wieloma innymi narzędziami. W ten sposób ułatwiają współpracę między różnymi działami i na kolejnych etapach projektu. Pozwalają na swobodniejsze przekazywanie danych pomiędzy poszczególnymi procesami. Ma to szczególne znaczenie w sektorze automotive, w którym zespoły często pracują zdalnie lub w różnych lokalizacjach.

A tam, gdzie lepsza komunikacja, tam też szansa dla przedsiębiorstwa, by wykorzystać potencjał technologii Big Data. To też dobry punkt wyjściowy do adaptacji narzędzi do szybko zyskującej popularność sztucznej inteligencji, która bez wątpienia przyniesie dalsze zmiany w procesie projektowania.

Wyraźnie widzimy dziś, jak branża motoryzacyjna staje się bardziej cyfrowa. Jest wydajniejsza, skuteczniejsza w zarządzaniu procesami i wykorzystywaniu zasobów, a przy tym gotowa na współczesne wyzwania. Perfekcyjnie wpisuje się w nową rzeczywistość, którą kształtują technologie cyfrowe. Czy bycie konkurencyjnym i innowacyjnym w tych warunkach jest trudne? Czy stanowi wyzwanie? Przykłady partnerów Siemens Digital Industries Software, którzy wybrali platformę Accelerated Product Development, pokazują, że nie. Choć projekty są bardziej złożone i skomplikowane, zarządzanie i optymalizacja nimi, dzięki technologiom cyfrowym, staje się z każdym dniem prostsze.

Dowiedz się, jak przyspieszyć innowacje i wyprzedzić konkurencję.
0
Udostępniono
baza dostawcow
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Sigfox Poland Sp. z o.o.
LINEX Sp. z o.o.
Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
Deltax Programming Sp. z o.o.
Zakłady Metalowe „Postęp” S.A.