Od przekazania w 2010 r. pierwszego autobusu MAN Lion’s City Hybrid sprzedał już ponad 800 tego typu pojazdów. Coraz więcej metropolii wybiera to efektywne i czyste rozwiązanie dla transportu miejskiego.
Nowa generacja autobusów miejskich MAN EfficientHybrid stanowi kontynuację tej historii sukcesu.
25 maja 2010 r. monachijskie przedsiębiorstwo transportowe wprowadziło do obsługi pasażerów pierwszy autobus z napędem hybrydowym. Dziewięć lat później te czyste dla środowiska i efektywne autobusy hybrydowe jeżdżą już w całej Europie: w Madrycie, Barcelonie, Wiedniu, Warszawie, Dreźnie, Norymberdze, Paryżu, Mediolanie, Wolfsburgu i Lubece. W sumie od 2010 r. MAN sprzedał klientom w dziesięciu państwach ponad 800 autobusów MAN Lion’s City Hybrid, zbierając przy tym wiele cennych doświadczeń w zakresie napędu hybrydowego. W statystykach sprzedaży prowadzą Francja, Hiszpania, Polska, Niemcy i Szwecja, które odpowiadają łącznie za ponad 95 proc. wolumenu obrotów. Klienci na rynku francuskim zakupili niemal 300 autobusów hybrydowych MAN, zaś operatorzy w Hiszpanii prawie 200 pojazdów. Od stycznia 2019 r. do kwietnia 2019 r. firma sprzedała 194 autobusy MAN Lion’s City Hybrid.
- Autobus hybrydowy staje się modny. Jest to pierwszy krok w kierunku bezemisyjnego transportu - mówi Rudi Kuchta, dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus SE. - Coraz więcej miast reaguje na aktualne wyzwania transportu miejskiego i modyfikuje swój transport publiczny. Zakłady transportowe chcą zmniejszyć emisję i zużycie paliwa swoich powiększających się flot. Odpowiednim rozwiązaniem jest następca modelu Lion’s City Hybrid - nowa generacja autobusów miejskich MAN wyposażonych w bardzo nowoczesne silniki wysokoprężne i silniki gazowe oraz w moduł MAN EfficientHybrid -.
Nowy autobus Lion’s City z modułem MAN EfficientHybrid
Nowa, wyposażona w moduł MAN EfficientHybrid rodzina autobusów MAN Lion’s City oferuje różne rozwiązania. Zarówno autobus z nowym silnikiem wysokoprężnym D15, jak i wersja gazowa z całkowicie nowym modelem silnika E18 dostępne są opcjonalnie z modułem MAN EfficientHybrid. Jest to system, który pozwala na znaczne ograniczenie zużycia paliwa i redukcję emisji. Równocześnie seryjne wyposażenie pojazdu w funkcję stop-start zapewnia ciche i bezemisyjne hamowanie w ruchu miejskim. - Dzięki nowej technologii autobus, zatrzymując się na przystanku lub przed światłami, może po raz pierwszy całkowicie wyłączyć silnik. Póki co jesteśmy jedynym na rynku przedsiębiorstwem oferującym funkcję modułu MAN EfficientHybrid - podkreśla Jan Aichinger, dyrektor pionu Product Marketing Bus, dodając: - Nasz system hybrydowy może się zatem przyczynić do znacznej redukcji emisji, a tym samym do poprawy jakości powietrza w centrum miasta. I to przez wiele lat: moduł MAN EfficientHybrid i jego zbiornik energii zostały zaprojektowane na 2,6 milionów cykli stop-start w mieście -.
Głównym elementem systemu jest generator rozruchowy z wałem korbowym, czyli maszyna elektryczna, która podczas hamowania przekształca energię mechaniczną w energię elektryczną, wspierając równocześnie moment obrotowy silnika spalinowego podczas ruszania. Odzyskana energia jest gromadzona w zainstalowanym na dachu pojazdu kondenatorze Ultracap, z którego zasilana jest sieć pokładowa, zarówno podczas pracy silnika, jak i przy silniku wyłączonym. Ponadto, wraz z modułem MAN EfficientHybrid w nowym autobusie MAN Lion’s City pojawia się inteligentny system zarządzania energią. Steruje on pracą silnika wysokoprężnego i automatyką funkcji start-stop, kontroluje stan naładowania kondensatorów Ultracap i reguluje napęd agregatów dodatkowych. Dzięki inteligentnemu systemowi sterowania nie trzeba ustawiać autobusu na odpowiednie profile tras lub jazdy. MAN EfficientHybrid optymalizuje w sposób ciągły najbardziej zrównoważony mix zużycia energii, steruje procesem magazynowania i pozyskiwania energii oraz gwarantuje gotowość do pracy agregatów dodatkowych.
Autobusy hybrydowe MAN: czyste i efektywne rozwiązanie dla publicznego transportu miejskiego
Od lat siedemdziesiątych XX wieku MAN prowadzi badania nad technologią hybrydową. Pozwala ona na zmniejszenie emisji. Dzięki wieloletnim doświadczeniom zgromadzonym podczas prac nad elektrycznymi układami napędowymi i ich komponentami, MAN od 2011 r. produkuje seryjnie autobusy hybrydowe. Seryjna produkcja nowego autobusu MAN Lion’s City w zakładach w Starachowicach została uruchomiona w maju 2019 r. Powstają tu wyposażone w moduł MAN EfficientHybrid, bardziej ekonomiczne i przyjazne dla środowiska autobusy hybrydowe MAN nowej generacji, które będą jeździć po ulicach europejskich metropolii. Koncepcja ta cieszy się dużym zainteresowaniem, o czym świadczy aktualny stan zamówień. Ostatnio przedsiębiorstwo transportowe Metropolitan Transport of Barcelona zamówiła 30 autobusów Lion’s City z modułem MAN EfficientHybrid. Nową technologię hybrydową MAN wybrały także: zakład transportowy Linz Linien GmbH w Linzu - trzecim co do wielkości mieście Austrii, zamawiając 88 pojazdów MAN, oraz LVL Jäger w Ludwigsburgu pod Stuttgartem, kupując 50 autobusów miejskich.