Holandia chce, aby począwszy od 2025 roku wszystkie autobusy elektryczne obsługujące transport publiczny w kraju były zeroemisyjne. Nowa umowa to kolejny krok do osiągnięcia tego celu, ponieważ Qbuzz to jedna z największych holenderskich spółek działających w sektorze komunikacji zbiorowej - obecnie w jej flocie znajduje się 99 całkowicie elektrycznych autobusów.
W północnej części kraju, w prowincjach Groningen i Drenthe, ABB zainstalowała 62 stacje ładowania o dużej mocy (100 kW): w zajezdniach Qbuzz w Emmen, Appingendam, Stadskanaal, Oude Pekela, Zoutkamp, Surhuisterveen i Assen. Urządzenia pracujące w zakresie napięć 150-850 V DC będą wykorzystywane do ładowania autobusów w nocy. Z kolei na południowym zachodzie, na zajezdniach na terenie gminy Dordrecht, ABB zainstalowała 38 szybkich ładowarek Terra 54 50kW.
Firma dostarczyła również sześć stacji HVC-300 z odwróconym pantografem (PD), przeznaczonych do ładowania na trasie, które umieszczono w różnych punktach sieci autobusowej wokół Dordrecht. To inteligentne rozwiązanie o mocy do 300 kW pozwala naładować autobus w czasie 3-6 minut, w zależności od tego, ile kilometrów brakuje do ukończenia trasy. W technologii szybkiego ładowania pantografowego (Opportunity Charging) autobus elektryczny jest zasilany prądem stałym z pantografu zamontowanego na obiekcie. Umożliwia to ładowanie autobusu bez opóźnień w rozkładzie jazdy.
- Nasze stacje dużej mocy pozwolą na szybkie i sprawne ładowanie dużej floty autobusów, pomagając w realizacji ambitnego celu, jakim jest zeroemisyjny transport publiczny. To będzie też świetny przykład dla innych europejskich krajów - powiedział Frank Muehlon, dyrektor biznesu e-mobility w ABB.
Aby zapewnić dostępność 24/7, ABB wykorzystuje cyfrową platformę ABB Ability™, dzięki której operatorzy stacji do ładowania mają dostęp do funkcji zdalnej obsługi, takich jak monitorowanie, diagnostyka i aktualizacje, płatności online i zarządzanie energią. Minimalizuje to przestoje i utrzymuje koszty eksploatacji na niskim poziomie.
- Jesteśmy ambitnym i innowacyjnym graczem na holenderskim rynku mobilności regionalnej. W zakresie zrównoważonego transportu staramy się współpracować z podmiotami, które mają takie same podejście jak my. ABB była dla nas oczywistym wyborem - powiedział dyrektor programu EV w spółce Qbuzz Tim van Twuijver.
W przyszłości szybkie ładowarki ABB o mocy 50 kW pozwolą również Qbuzz oferować usługę ładowania dla samochodów prywatnych. - Chcemy dawać operatorom rozwiązania na przyszłość. To możliwość wzmocnienia oferty, gdy nadejdzie właściwy moment. W ten sposób będziemy tworzyć przyszłość mobilności zarówno w transporcie publicznym, jak i prywatnym - dodał Muehlon.
ABB jest światowym liderem w dziedzinie rozwiązań dla elektromobilności. Firma oferuje technologie ładowania i elektryfikacji wykorzystywane w eksploatacji elektrycznych samochodów, elektrycznych i hybrydowych autobusów, a także statków i pojazdów szynowych. ABB zajmuje się technologiami e-mobility od 2010 r. Dotychczas sprzedała ponad 13 tys. stacji szybkiego ładowania prądem stałym w ponad 80 krajach, w tym w Polsce. Niedawno ABB otrzymała nagrodę Global E-mobility Leader 2019 za swoją rolę w popularyzacji rozwiązań dla zrównoważonego transportu.
ABB jest liderem technologicznym, który wspiera cyfrową transformację przemysłu. Mając za sobą ponad 130 lat tworzenia innowacji, firma prowadzi działalność w ramach czterech globalnych biznesów - Elektryfikacji, Automatyki Przemysłowej, Systemów Napędowych oraz Robotyki i Automatyki Dyskretnej - wspieranych przez platformę cyfrową ABB Ability™. Biznes Produktów i Systemów Energetyki zostanie w 2020 roku sprzedany firmie Hitachi. ABB działa w ponad 100 krajach świata i zatrudnia około 147 000 pracowników.