W grudniu 2020 r. popyt na nowe samochody osobowe w Unii Europejskiej spadł o 3,3% do poziomu 1 031 070 sztuk.
Na czterech największych rynkach UE odnotowano bardzo zróżnicowane rezultaty. Włochy i Francja w ostatnim miesiącu ub.r.oku odczuły dwucyfrowe spadki, przy czym liczba rejestracji samochodów spadła odpowiednio o 14,9% i 11,8%. Natomiast Niemcy zanotowały solidny wzrost (+9,9%), a w Hiszpanii - wyniki utrzymały się na stabilnym poziomie, gdzie liczba rejestracji była mniej więcej taka sama jak w grudniu 2019 roku.
Patrząc na rezultaty całego roku 2020, unijny rynek samochodów osobowych skurczył się o 23,7% do 9,9 mln sztuk, co było bezpośrednią konsekwencją pandemii COVID-19. Faktycznie, podjęte w ciągu roku środki, mające na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się pandemii - w tym pełny lockdown oraz inne ograniczenia - miały bezprecedensowy wpływ na sprzedaż samochodów w całej Unii Europejskiej.
2020 Rok charakteryzował się największym rocznym spadkiem popytu na samochody osobowe od początku historii danych - pierwsze rejestracje zmniejszyły się o 3 miliony szt. w porównaniu z 2019.
Na wszystkich 27 rynkach UE w ciągu całego roku odnotowywane były dwucyfrowe spadki.
Wśród najważniejszych rynków samochodowych w regionie najgłębszy spadek zanotowała Hiszpania (-32,3%), a zaraz za nią uplasowały się Włochy (-27,9%) i Francja (-25,5%). O ile całoroczne straty były znaczące, o tyle w Niemczech zarysowały się mniej wyraźnie, na poziomie (-19,1%).
* Unia Europejska odnosi się do nowego składu z 27 państw członkowskich (z wyłączeniem Wielkiej Brytanii). Dane historyczne zostały ponownie przeliczone w celu dostosowania do nowego składu UE-27 i porównania rok do roku. Dane dla Malty są niedostępne w ujęciu miesięcznym.
Europa
ACEA - rejestracja nowych aut w Europie w 2020 roku: styczeń-grudzień -23,7%; grudzień -3,3%
- Szczegóły
- Autor: ACEA/PZPM