W lutym 2024 r. rynek samochodów w UE wzrósł o 10,1% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, osiągając 883 608 sztuk. Spośród czterech głównych rynków UE, Francja (+13%) i Włochy (+12,8%) odnotowały dwucyfrowe wzrosty, Hiszpania (+9,9%) i Niemcy (+5,4%) uplasowały się na kolejnych miejscach.
W pierwszych dwóch miesiącach tego roku rejestracje samochodów zwiększyły się o 11,2% do 1,7 mln sztuk. Główne rynki bloku osiągnęły solidne wyniki: Niemcy (+11,8%), Włochy (+11,7%), Francja (+11,2%) oraz Hiszpania (+8,7%) prezentując wysokie jedno lub dwucyfrowe wzrosty.
Rodzaje paliwa w nowych samochodach
W lutym udział w rynku samochodów o napędzie bateryjno-elektrycznym wyniósł 12% (stabilny w porównaniu z lutym 2023 r.), podczas gdy samochody hybrydowe zdobyły prawie 29%. Samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi odpowiadają łącznie za 48,4% rynku, co oznacza spadek w porównaniu z 51,9% w ubiegłym roku.
Samochody elektryczne
W lutym 2024 r. sprzedaż samochodów elektrycznych na baterie zwiększyła się nieznacznie o 9% do 106 187 sztuk, utrzymując stabilny udział w rynku na poziomie 12%. Wśród czterech największych rynków, Belgia (+66,9%), Francja (+31,8%) i Holandia (+20,9%) wypracowały wysokie dwucyfrowe wzrosty, podczas gdy liczba rejestracji w Niemczech obniżyła się o 15,4%.
Sprzedaż nowych samochodów hybrydowych (HEV+MHEV) podskoczyła o 24,7%, napędzana pokaźnymi wzrostami na czterech największych rynkach: Francji (+41,5%), Hiszpanii (+26,5%), Niemczech (+16,4%) i Włoszech (+16,1%), które łącznie stanowią ponad 70% rejestracji w UE. Sprzedaż wyniosła 255 511 sztuk, odpowiadając za 28,9% rynku.
Rejestracje samochodów z napędem hybrydowym typu plug-in również przyspieszyły, o 11,6% do 64 351 sztuk dzięki solidnemu wzrostowi na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy (+22,3 proc.), Belgia (+21,8 proc.) i Francja (+11,8 proc.). Hybrydowe samochody typu plug-in stanowią obecnie 7,3% całej sprzedaży samochodów w UE.
Samochody z silnikami benzynowymi i diesla
W lutym 2024 r. rynek samochodów benzynowych w UE zyskał 6,1%, głównie dzięki wzrostom na czterech największych rynkach, w szczególności we Włoszech (+33,4%), a także w Hiszpanii (+3,7%), Niemczech (+2,3%) i Francji (+2,1%). Chociaż benzyna pozostaje najpopularniejszym źródłem zasilania wśród nabywców, jej udział w rynku zmniejszył się z 36,9% do 35,5%.
Z kolei rynek samochodów z silnikiem diesla w UE skurczył się w lutym o 5,1%. Spadek odnotowano na kilku rynkach, w tym na trzech największych: we Francji (-30,5%), w Hiszpanii (-17,4%) i we Włoszech (-11,8%). Od tego trendu odbiegają Niemcy, gdzie sprzedaż diesli wzrosła o 9,7%.
Sprzedaż samochodów z silnikami wysokoprężnymi osiągnęła 113 891 sztuk, co odpowiada za 12,9% udziału w rynku, wobec 15% w ubiegłym roku.
Dane dla Polski dostarczył zespół Analiz i Statystyki PZPM.
Europa
ACEA: rejestracje nowych samochodów w UE: +10,1% w lutym 2024 r; udział elektrycznych bateryjnych przekroczył 12% w rynku
- Szczegóły
- Autor: ACEA/PZPM