W listopadzie 2023 r. rynek samochodowy w UE wzrósł o umiarkowaną, ale dość solidną wartość 6,7%. Pomimo stosunkowo niskiej bazy porównawczej, kontynuowany był stabilny wzrost, oznaczający szesnasty wzrostowy miesiąc z rzędu.
Na niektórych rynkach, w tym na dwóch największych odnotowano znaczące dwucyfrowe zwyżki: Włochy (+16,2%) i Francja (+14%). Skurczył się niemiecki rynek samochodowy wykazując spadek o 5,7% w porównaniu z listopadem 2022 roku.
Po jedenastu miesiącach 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów zwiększyła się o 15,7%, do prawie dziesięciu milionów sztuk. Z wyjątkiem Węgier, wszystkie rynki UE wzrosły w tym jedenastomiesięcznym okresie. Do tego trendu przyczyniły się szczególnie cztery największe rynki: Włochy (+20%), Hiszpania (+17,3%), Francja (+16,2%) i Niemcy (+11,4%).
RODZAJE PALIW W NOWYCH SAMOCHODACH
W listopadzie udział samochodów elektrycznych w rynku osiągnął 16,3%, wobec 15% w roku ubiegłym. Od początku roku ich sprzedaż utrzymuje się na stałym poziomie 14,2%, konsekwentnie wyprzedzając diesle, których udział wyniósł 13,7%. Hybrydy elektryczne uplasowały się na drugim miejscu z 27,4% udziałem w rynku, podczas gdy samochody benzynowe utrzymały wiodącą pozycję z wynikiem 32,7%.
SAMOCHODY ELEKTRYCZNE
W listopadzie 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych w UE poszybowała w górę o 16,4%, do 144 378 sztuk. Do tego wzrostu przyczyniło się kilka krajów z dwu- i trzycyfrowymi wzrostami procentowymi, w szczególności Belgia (+150,2%), która jest obecnie piątym co do wielkości rynkiem pod względem wolumenu. Sprzedaż elektrycznych samochodów na baterie ucierpiała jednak w Niemczech, obniżając się o 22,5%. Pomimo tego, wolumen od początku roku osiągnął prawie 1,4 miliona sztuk, odzwierciedlając wyraźny wzrost o 48,2% w porównaniu z rokiem poprzednim, reprezentując 14,2% udział w rynku samochodowym UE w tym okresie.
W listopadzie nowe rejestracje samochodów hybrydowo-elektrycznych w UE przyspieszyły o 28,7%, dzięki dwucyfrowym wzrostom na trzech największych rynkach: w Niemczech (+38,4%), we Francji (+35,8%) i we Włoszech (+30,2%). Zaowocowało to skumulowanym 29,9% wzrostem, z niemal 2,5 mln sprzedanych aut w listopadzie, co stanowi ponad jedną czwartą udziału w rynku UE.
Z kolei sprzedaż hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in spowolniła w ubiegłym miesiącu o 22,1% do 72 002 sztuk. Pomimo znaczących wzrostów w Belgii (+43,8%) i Francji (+17,8%), zyski te były niewystarczające, aby zrównoważyć poważny spadek w Niemczech (-59,3%) - największym rynku dla tego rodzaju napędu. W rezultacie udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in obniżył się z 11,1% w ubiegłym roku do 8,1% w listopadzie bieżącego roku.
SAMOCHODY Z SILNIKAMI BENZYNOWYMI I DIESLA
W listopadzie 2023 r. unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 4,2%, pomimo systematycznego zmniejszania się udziału w rynku, który w ubiegłym miesiącu wyniósł 32,7%. Kluczowe rynki, takie jak Włochy (+20,2%) i Niemcy (+12,5%) znacząco zwiększyły sprzedaż, przyczyniając się do ogólnej poprawy sytuacji. Zaowocowało to skumulowanym wolumenem 3,5 miliona sprzedanych samochodów, co odzwierciedla wzrost o 11,1% i udział w rynku na poziomie 35,7% w okresie jedenastu miesięcy.
Z drugiej strony, rynek samochodów z silnikami wysokoprężnymi w UE kontynuował w listopadzie trend spadkowy, tracąc 10,3%. Spadek ten zaobserwowano na większości rynków bloku, w tym na czterech największych: Francji (-28,3%), Hiszpanii (-22,8%), Włoszech (-7,4%) i Niemczech (-1%). Pomimo tego ogólnego spadku, sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla zwiększyła się w niektórych krajach Europy Środkowej i Wschodniej, na przykład w Polsce (+13,8%). W listopadzie udział samochodów z silnikami wysokoprężnymi w rynku wyniósł 12,2%, co oznacza spadek wobec 14,5% w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Dane nt. Polski opracował zespół Analiz i Statystyki PZPM.
Europa
ACEA: Rejestracje samochodów osobowych w UE: +6,7% w październiku 2023 r., udział elektrycznych bateryjnych przekroczył 16,3% w rynku
- Szczegóły
- Autor: ACEA/PZPM