Nowa spółka AVTOVAZ-RENAULT-NISSAN Purchasing Organization (ARNPO) będzie zarządzać działalnością zakupową wszystkich trzech partnerów w Rosji zgodnie z międzynarodowymi standardami spółki Renault-Nissan Purchasing Organization (RNPO). Utworzona w 2001 r. RNPO odpowiada za wszystkie działania zakupowe firm Renault i Nissan na całym świecie i ma największy udział w efektach synergicznych uzyskiwanych przez Renault-Nissan.
ARNPO przejmie działania Common Purchasing Organization (CPO) - spółki utworzonej przez RNPO i AwtoWAZ we wrześniu 2013 r. do celów zarządzania zakupami w ramach wspólnych projektów trzech spółek w Rosji. Każda spółka posiada równe udziały w ARNPO. Ostatnio, po nabyciu przez RNPO 49% udziałów w CPO od AwtoWAZ, CPO zyskała status podmiotu stowarzyszonego RNPO. Udział RNPO w CPO wynosi obecnie 99%. Zwiększenie udziału RNPO w CPO zostało zatwierdzone przez rosyjski Federalny Urząd Antymonopolowy. W styczniu CPO zmieni nazwę na AVTOVAZ-RENAULT-NISSAN Purchasing Organization (ARNPO) i przejmie niezależne działy zaopatrzeniowe trzech partnerów w Rosji.
Utworzenie ARNPO jest ostatnim ważnym etapem zacieśniającej się współpracy między trzema spółkami, którą nawiązano w 2008 r., gdy koncern Renault przejął 25% udziałów największego rosyjskiego producenta samochodów. Alians Renault-Nissan jest dzisiaj właścicielem 67,13% udziałów w spółce joint venture, która kontroluje AwtoWAZ. W zakładach Togliatti, które są jednymi z największych na świecie zakładów produkujących samochody, firmy te wspólnie wytwarzają pojazdy marek ŁADA, Renault, Nissan i Datsun.
W rezultacie połączenia wolumenów zakupów Renault, Nissan i AwtoWAZ, ARNPO stanie się największym nabywcą w przemyśle samochodowym w Rosji i będzie wspierać dalszą integrację AwtoWAZ z przemysłem międzynarodowym.
Do głównych obowiązków ARNPO będzie należało:
- nabywanie części, urządzeń i narzędzi, jak również zakupy pośrednie, w tym zakupy usług dla AwtoWAZ, Renault i Nissan;
- dbanie o jakość i rozwój dostawców;
- tworzenie spójnych procedur RNPO, umożliwiających wybór i doskonalenie lokalnej bazy dostawców w Rosji, tak aby zapewnić zgodność z międzynarodowymi standardami dotyczącymi jakości, kosztów, dostawy, rozwoju i produkcji, a także wspierać trwającą integrację Rosji z międzynarodowym rynkiem samochodowym.