BMW Group bardzo dynamicznie kontynuowała swoją udaną ścieżkę wzrostu, czego dowodem są bardzo pozytywne wyniki finansowe za pierwszy kwartał.
Przedsiębiorstwo szybko i konsekwentnie realizuje swoją transformację. W dziedzinie e-mobilności, cyfryzacji i zrównoważonego rozwoju BMW Group osiągnęła kolejne kamienie milowe. Jednocześnie w pierwszym kwartale udało jej się wzmocnić swój model biznesowy i kontynuować wzrost.
- Pierwszy kwartał pokazał, że nasz model biznesowy jest skuteczny nawet w czasie kryzysu. Pozostajemy na ścieżce wzrostu – i to zarówno zrównoważonej, jak i rentownej - mówił w piątek w Monachium prezes zarządu BMW AG, Oliver Zipse. - Podstawą tego jest i pozostaje jasne ukierunkowanie na atrakcyjną ofertę high-tech dla mobilności jutra. Dlatego już teraz przygotowujemy nasze kolejne skoki technologiczne, którymi nawet za dziesięć lat wciąż będziemy zachwycać naszych klientów.
Skupiamy się przy tym na skomunikowanej cyfrowo, zrównoważonej i elektrycznej mobilności. BMW Group wspiera przełom w e-mobilności poprzez całościowe podejście: w tym celu firma konsekwentnie rozszerza swoje portfolio modeli o napędy elektryczne i kompleksowo zwiększa sprzedaż pojazdów w pełni elektrycznych – do roku 2025 średnio o ponad 50 procent rocznie. Do tego czasu przedsiębiorstwo dostarczy klientom łącznie około dwóch milionów w pełni elektrycznych pojazdów. Tym samym BMW Group ze swoją strategią jest na dobrym kursie do osiągnięcia ambitnych celów UE w zakresie redukcji emisji CO2 również w roku 2030.
BMW Group dąży przy tym do odgrywania wiodącej roli w dziedzinie technologii akumulatorów. W drugim, wspieranym przez UE projekcie IPCEI (Important Project of Common European Interest) kluczową kwestią jest rozwój kolejnej generacji ogniw litowo-jonowych. Przystosowany do samochodów akumulator z elektrolitem stałym ma być bardziej opłacalny i zrównoważony, a także zoptymalizowany pod kątem ponownego wykorzystania w gospodarce cyrkularnej. Po zakończeniu użytkowania w pojeździe, akumulatory mają służyć jako stacjonarne zasobniki energii, a materiały użyte do ich produkcji mają nadawać się do przetworzenia w celu ponownego wykorzystania. Częścią drugiego projektu IPCEI jest również (dalszy) rozwój technologii procesowych oraz budowa prototypowej linii produkcyjnej do innowacyjnych modułów i systemów akumulatorowych. Na potrzeby industrializacji nowych akumulatorów ze stałym elektrolitem BMW Group podpisała niedawno umowę z amerykańską firmą Solid Power. W ramach projektu pilotażowego już od 2022 roku będzie ona dostarczać ogniwa akumulatorowe ze stałym elektrolitem o większej pojemności 100 Ah.
Poprzez swoje zrównoważone podejście w kwestii ponownego wykorzystywania BMW Group chce przyczynić się do ochrony ograniczonych zasobów surowców. Jednocześnie cyrkularność służy proaktywnemu przeciwdziałaniu przyszłym wzrostom cen surowców o ograniczonych zasobach.
- Przykład niedoboru zasobów pokazuje, że zrównoważony rozwój obejmuje nie tylko aspekty ekologiczne, lecz także istotne kwestie ekonomiczne. Potwierdzona to słuszność konsekwentnego, zrównoważonego ukierunkowania całego naszego przedsiębiorstwa - mówi Oliver Zipse.
Ponadto BMW Group w znacznym stopniu uczestniczy w rozbudowie publicznej i prywatnej infrastruktury ładowania. Od 2013 roku firma wraz z partnerami zrealizowała 50 międzynarodowych projektów i wspólnie z nimi zainstalowała ponad 15 tysięcy publicznych punktów ładowania. Do połowy roku firma stworzy dla swoich pracowników około 4100 punktów ładowania na parkingach w swoich lokalizacjach, a około połowa z tych punktów będzie w przyszłości ogólnodostępna. Zasilanie pochodzi w 100% z odnawialnych źródeł energii elektrycznej.
Dzięki nawiązanej niedawno współpracy CHARGE NOW, spółki zależnej YOUR NOW, z firmą energetyczną bp (dawniej: BP British Petroleum) BMW Group wspiera szybką rozbudowę i powszechny dostęp do otwartej infrastruktury ładowania w Europie. W tym samym celu firma jest współzałożycielem i udziałowcem Ionity i jej sieci High Power Charging. Już dziś w całej Europie działa około 350 stacji ładowania stworzonych przez Ionity, a do końca roku będzie ich ponad 400. Oferują one średnio cztery punkty szybkiego ładowania i są dogodnie zlokalizowane przy autostradach i głównych szlakach komunikacyjnych. W punkcie szybkiego ładowania można na przykład doładować w pełni elektryczne BMW iX3* do 100 km zasięgu (WLTP) w ciągu 10 minut. Sieć Ionity ma być sukcesywnie rozbudowywana, także w obrębie miast.
Swoje ambicje zbudowania najbardziej „zielonego” e-samochodu BMW Group podkreśla już kilkoma projektami z ostatniego kwartału: przedsiębiorstwo zawarło na przykład z amerykańską firmą Livent kilkuletnie umowy kupna i dostawy zrównoważonego litu z Ameryki Południowej. Livent wykorzystuje specjalny proces, który minimalizuje wpływ wydobycia litu na otaczający ekosystem.
Połowa aluminium potrzebnego odlewni metali lekkich w Landshut jest teraz dostarczana przez przedsiębiorstwo Emirates Global Aluminium z siedzibą w Abu Zabi. Surowiec jest produkowany przy użyciu energii elektrycznej z jednej z największych na świecie farm fotowoltaicznych.
BMW Group posiada również udziały w firmie Boston Metal, która dąży do bardziej zrównoważonej produkcji stali oraz pracuje nad industrializacją niskoemisyjnych procesów elektrolizy.
Wspólnie z WWF (World Wide Fund For Nature), Google, Samsung SDI i Volvo, koncern BMW Group podjął inicjatywę w celu ochrony głębin morskich. Praktyka wydobywania minerałów w kopalniach głębinowych pozostanie tematem tabu, dopóki jej konsekwencje nie zostaną dokładnie zbadane przez naukowców.
Największa na świecie flota z funkcją aktualizacji over-the-air na drogach do końca 2021 roku
O powodzeniu transformacji w znaczący sposób decyduje nie tylko napęd elektryczny, ale również rosnące znaczenie oprogramowania i cyfrowa interakcja z pojazdem.
Od 2014 roku klienci mogą zamawiać i opłacać zintegrowane w pojeździe usługi online bezpośrednio w Sklepie BMW Connected Drive. Za pomocą zdalnych aktualizacji oprogramowania kierowcy BMW od 2018 roku mogą również na bieżąco aktualizować łączność w swoim pojeździe, tak jak dzieje się to w smartfonach. Już pod koniec 2021 roku BMW Group będzie dysponować największą na świecie, liczącą około 2,5 miliona egzemplarzy flotą pojazdów, w których nowe i rozszerzone funkcje mogą być instalowane over-the-air.
BMW iX* będzie pierwszym pojazdem wyposażonym w nowy system operacyjny BMW 8 – najpotężniejszy w historii marki system przetwarzania danych, który umożliwia przeprowadzanie aktualizacji over-the-air z najwyższą prędkością. Umożliwia on późniejsze zamawianie i zdalną instalację jeszcze większej liczby „funkcji na żądanie”, które można elastycznie rezerwować zarówno na dłuższe, jak i krótsze okresy.
BMW Group na ścieżce wzrostu w pierwszym kwartale
Finansowe wskaźniki efektywności przedsiębiorstwa na tle ubiegłorocznego, naznaczonego pandemią kwartału kształtowały się pozytywnie. Znaczące ożywienie na rynku, które rozpoczęło się w drugiej połowie 2020 roku, w pierwszych trzech miesiącach 2021 roku wyraźnie się utrzymało. W pozytywnym otoczeniu BMW Group w pierwszym kwartale osiągnęła nowy rekord pod względem dostaw. Od stycznia do marca sprzedano łącznie 636 606 pojazdów, co oznacza znaczący wzrost na poziomie 33,4% (rok 2020: 477 111 samochodów).
Ponad dwukrotny wzrost sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych w pierwszym kwartale
Do sukcesu sprzedaży w znacznym stopniu przyczynił się duży popyt na pojazdy zelektryfikowane. Od stycznia do marca 2021 r. BMW Group przekazała klientom ponad dwa razy więcej e-samochodów (hybryd plug-in i pojazdów w pełni elektrycznych) niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Dynamiczny rozwój sprzedaży modeli hybrydowych plug-in i w pełni elektrycznych jest dowodem sukcesu BMW Group w zakresie elektryfikacji swojej gamy modelowej. Łącznie przedsiębiorstwo przekazało klientom 70 207 pojazdów (rok 2020: 30 692 egzemplarze/+128,7%), w tym 14 161 w pełni elektrycznych modeli BMW iX3*, BMW i3* i MINI Cooper SE* (w roku ubiegłym: 6457 egzemplarzy/+119,3%). W tym roku do gamy modelowej dołączą dwa kluczowe innowacyjne modele w podstawowych segmentach marki BMW.
Znaczący wzrost skonsolidowanych przychodów i zysków
Oprócz zwiększonych dostaw we wszystkich regionach świata, a zwłaszcza w Chinach, do znacznego wzrostu sprzedaży i zysków przyczyniły się lepsze ceny sprzedaży. Pozytywne efekty przyniosły także prężnie działające rynki samochodów używanych, dzięki czemu wzrosły wpływy ze sprzedaży samochodów poleasingowych, szczególnie w USA.
Skonsolidowane przychody wzrosły o 15,2% do 26 778 mln euro (2020: 23 252 mln euro, po korekcie walutowej: +18,9%).
Skonsolidowane wydatki na badania i rozwój wyniosły 1287 mln euro (2020 r.: 1324 mln euro/–2,8%) i były nieznacznie niższe od poziomu z ubiegłego roku. W pierwszym kwartale 2021 roku poniesiono wydatki m.in. na elektryfikację i cyfryzację, a także na przygotowania do rozpoczęcia produkcji BMW iX*. W związku ze wzrostem przychodów wskaźnik nakładów na badania i rozwój spadł do 4,8%. Wskaźnik kapitalizacji na poziomie 22,6% jest nieznacznie niższy od poziomu z roku ubiegłego (wskaźnik nakładów na badania i rozwój Q1/2020: 5,7%; wskaźnik kapitalizacji Q1/2020: 28,4%).
W wyniku wyżej wymienionych pozytywnych efektów skonsolidowany zysk operacyjny znacznie wzrósł w pierwszych trzech miesiącach roku do 3025 mln euro (2020: 1375 mln euro; +120%).
Pozytywne efekty w wyniku finansowym dodatkowo zwiększyły dynamikę zysków. W szczególności wynik chińskiej spółki joint venture BMW Brilliance Automotive w wysokości 503 mln euro (2020: 162 mln euro) oraz pozytywny wpływ wyceny na zabezpieczenia stopy procentowej i poszczególnych inwestycji przyczyniły się do osiągnięcia wyniku finansowego w wysokości 732 mln euro (2020: –577 mln euro).
Skonsolidowany zysk przed opodatkowaniem wzrósł do 3757 mln euro (2020: 798 mln euro). Marża EBT koncernu wyniosła w pierwszym kwartale 14,0% (2020: 3,4%). Skonsolidowany zysk netto wyniósł 2833 mln euro (2020: 574 mln euro).
— Rentowność jest istotnym filarem naszej transformacji. Nasza siła operacyjna umożliwia nam transformację w kierunku cyfrowo skomunikowanej i zrównoważonej mobilności. W tym celu dokonujemy ukierunkowanych inwestycji w niskoemisyjne systemy napędowe oraz atrakcyjne, wysoce innowacyjne produkty i wyposażenie. Ponadto systematycznie zwiększamy efektywność naszych procesów i struktur, aby jeszcze bardziej wzmocnić naszą wydajność — powiedział w piątek w Monachium dyrektor finansowy dr Nicolas Peter.
Dynamiczny wzrost sprzedaży wszystkich marek BMW Group
W segmencie samochodów wzrost sprzedaży w pierwszym kwartale przełożył się na odpowiedni wzrost przychodów i zysków.
Marka BMW dostarczyła na całym świecie 560 543 pojazdy (2020: 411 809 egzemplarzy/+36,1%). Sprzedaż popularnych modeli BMW serii 5 i BMW serii 3 wzrosła o ponad 40%. Dużym popytem cieszyły się również modele X.
Sprzedaż MINI w liczbie 74 683 sztuk przekroczyła wynik z porównywalnego okresu o 16% (2020: 64 449 egzemplarzy/+15,9%). Szczególnie dużym popytem cieszyło się MINI Countryman, którego sprzedaż wzrosła o ponad jedną trzecią (+35,9%), oraz szczególnie sportowe modele John Cooper Works (+20,5%).
Rolls-Royce Motor Cars dostarczył 1380 luksusowych samochodów, czyli więcej egzemplarzy niż kiedykolwiek wcześniej w ciągu jednego kwartału (2020: 853 egzemplarze/+61,8%). Najsilniejszymi motorami wzrostu były przy tym Chiny, USA oraz region Azji i Pacyfiku.
Wzrost sprzedaży we wszystkich głównych regionach świata
W Europie, pomimo negatywnych skutków pandemii koronawirusa, łączny wolumen sprzedaży BMW Group wzrósł o 8,1% i wyniósł 239 018 dostarczonych pojazdów (2020: 221 024 egzemplarze).
W Niemczech przekazano klientom 62 696 samochodów (2020: 66 004 samochody/-5,0%), a w Wielkiej Brytanii łącznie 42 413 samochodów (2020: 44 474 samochody/-4,6%). W innych krajach i regionach europejskich, takich jak Francja, Włochy i Europa Północna, BMW Group odnotowała w pierwszym kwartale dwucyfrowy wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Trendy ożywienia gospodarczego w Ameryce stymulowały dostawy BMW Group w pierwszym kwartale 2021 roku: łącznie do rąk klientów trafiły 96 352 samochody (2020: 82 078 samochodów/+17,4%). W USA dostawy wzrosły o ponad jedną piątą do 78 067 samochodów (2020: 64 956 samochodów/+20,2%).
W Azji BMW Group osiągnęła wzrost o 77%, dostarczając klientom 287 697 pojazdów i ustanawiając tym samym nowy rekord (2020: 162 940 samochodów; +76,6%). W Chinach sprzedaż wzrosła prawie dwukrotnie w stosunku do słabszego kwartału ubiegłego roku; na koniec pierwszego kwartału 2021 roku wzrosła o 98% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku i wyniosła 230 193 egzemplarze (2020: 116 577 samochodów; +97,5%).
Znaczący wzrost przychodów w segmencie samochodów
Przychody w tym segmencie wzrosły do 22 762 mln euro (2020: 17 989 mln euro, po korekcie walutowej: +30,4%). Głównym czynnikiem był tu wzrost wolumenu sprzedaży. Ponadto przychody wzrosły na skutek pozytywnego wpływu asortymentu produktów dzięki wzrostowi sprzedaży modeli X5 i X6 oraz lepszym cenom sprzedaży. Również sprzedaż z chińską spółką joint venture BMW Brilliance Automotive wzrosła w stosunku do ubiegłego roku.
Zysk operacyjny segmentu przed opodatkowaniem wyniósł 2236 mln euro (2020: 229 mln euro).
Zysk segmentu przed opodatkowaniem wynosił w marcu 2776 mln euro (2020: 80 mln euro). Wskaźnik rentowności sprzedaży w tym segmencie na poziomie 9,8% mieści się w długoterminowym przedziale docelowym (2020: 1,3%).
Wolne przepływy pieniężne segmentu samochodów wyniosły 2522 mln euro. Wyższy napływ środków pieniężnych w porównaniu z rokiem ubiegłym wynikał głównie z poprawy zysków przed opodatkowaniem oraz ciągłego rygorystycznego zarządzania kapitałem obrotowym.
Solidny wzrost w zakresie nowych usług finansowych dla klientów końcowych
W zakresie finansowania i leasingu zawarto z klientami końcowymi w okresie sprawozdawczym 489 066 nowych umów. W porównaniu z rokiem poprzednim oznacza to solidny wzrost o 8,8% (2020: 449 687 umów), głównie dzięki dynamicznej działalności w zakresie finansowania (+15,2%), zwłaszcza w Chinach. Wartość nowych transakcji w ramach wszystkich umów finansowania i leasingu zawartych z klientami końcowymi wzrosła o 9,1% do 15 351 mln EUR (2020 r.: 14 075 mln EUR).
Znaczna poprawa wyników w segmencie usług finansowych
W pierwszym kwartale 2021 r. przychody w segmencie usług finansowych wzrosły nieznacznie do 7906 mln EUR (2020: 7598 mln EUR/+4,1%) ze względu na pozytywne efekty działalności związanej z wygasaniem umów.
Jeszcze wyraźniejszy rozwój odnotowano w zakresie zysków, na które pozytywnie wpłynęła poprawa sytuacji w zakresie ryzyka i większe wpływy ze sprzedaży samochodów poleasingowych, zwłaszcza na rynku amerykańskim. Zysk brutto segmentu wzrósł do 787 mln euro (2020: 484 mln euro/+62,6%). Segment usług finansowych na bieżąco zapewnia kompleksowe rezerwy na istotne ryzyka biznesowe. Według aktualnych szacunków segment jest odpowiednio zabezpieczony przed ryzykiem wartości rezydualnej i ryzykiem kredytowym.
W ciągu roku nadal oczekiwana jest zmienność
Również w 2021 roku pandemia koronawirusa będzie nadal miała bezpośredni i pośredni wpływ na wyniki biznesowe BMW Group. Jednak globalna akcja szczepień powinna przynieść pozytywne skutki, dzięki czemu pandemia będzie w coraz mniejszym stopniu wpływała na dynamikę światowej gospodarki. Niemniej jednak może ona mieć negatywny wpływ na BMW Group w dalszej części roku. Ponadto należy się spodziewać dalszych obciążeń wynikających z rosnących cen surowców. W związku z dynamicznym otoczeniem firma podtrzymuje swoje prognozy na ten rok i spodziewa się dalszego pozytywnego rozwoju działalności. Nowe modele i usługi cyfrowe związane z indywidualną mobilnością powinny zapewnić wzrost popytu. W związku z tym zysk koncernu przed opodatkowaniem powinien znacząco wzrosnąć w prognozowanym okresie.
W segmencie samochodów liczba dostarczanych klientom samochodów marek BMW, MINI i Rolls-Royce powinna przewyższać poziom z ubiegłego roku. Wskaźnik rentowności sprzedaży w segmencie samochodów powinien poprawić się w stosunku do ubiegłego roku i znaleźć się w 2021 roku w górnej części przedziału od 6 do 8%, przez co wskaźnik ROCE w segmencie samochodów powinien znacznie wzrosnąć. Przewiduje się, że do końca roku wolne przepływy pieniężne w tym segmencie przekroczą 4 mld euro. W segmencie usług finansowych wskaźnik rentowności kapitału własnego powinien osiągnąć wartość z górnej granicy przedziału 12-15%.
W segmencie motocykli oczekuje się wyraźnego wzrostu dostaw. Wskaźnik rentowności sprzedaży znajdzie się w docelowym przedziale od 8 do 10%, a tym samym wskaźnik ROCE segmentu będzie również znacznie wyższy niż w ubiegłym roku.
BMW Group podtrzymuje również swoją prognozę dla wskaźników niefinansowych: zgodnie z nią udział kobiet na stanowiskach kierowniczych powinien nieznacznie wzrosnąć. Równocześnie należy zakładać, że emisja CO2 nowej floty pojazdów po raz kolejny znacznie spadnie. W przeliczeniu na wyprodukowany pojazd emisja CO2 ma się umiarkowanie obniżyć.
Roczne cele mają zostać osiągnięte przy nieznacznie zmniejszającej się liczbie pracowników. Utrzymująca się niepewność, wynikająca w szczególności z dalszego rozwoju pandemii koronawirusa, warunków polityki gospodarczej oraz międzynarodowej polityki handlowej i celnej, może w wielu regionach negatywnie wpłynąć na sytuację gospodarczą. Może to wpłynąć na oczekiwany rozwój sytuacji i mieć znaczny wpływ na wyniki biznesowe BMW Group.
Europa
BMW w I kwartale 2021 r.: transformacja przyspiesza - znaczne wzmocnienie podstawowej działalności
- Szczegóły
- Autor: BMW