Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
BMW Group podjęła istotne działania w zakresie recyklingu pojazdów po zakończeniu ich okresu użytkowania, aby promować gospodarkę o obiegu zamkniętym w branży motoryzacyjnej.

Od 30 lat Centrum Recyklingu i Demontażu (Recycling and Dismantling Centre, RDC) BMW Group opracowuje i testuje procesy mające na celu osiągnięcie znaczących postępów w zakresie recyklingu części oraz materiałów nadających się do ponownego użycia. Wiedza ekspercka zdobyta w RDC jest udostępniana globalnej sieci w branży recyklingu i pomaga promować rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym w przemyśle motoryzacyjnym. Wpływa ona także na proces opracowywania produktów BMW Group, od samego początku zapewniając możliwość recyklingu nowych modeli.

Co roku RDC poddaje recyklingowi kilka tysięcy pojazdów, z których większość to samochody, które nie trafiły do produkcji seryjnej i były używane do testów, a których to nie można sprzedać klientom końcowym. Są one demontowane według znormalizowanego procesu, który koncentruje się na identyfikacji części seryjnych, które nadają się do ponownego użycia oraz materiałów odpowiednich do recyklingu.

Centrum kompetencyjne w zakresie recyklingu wzorem dla całej branży

To, co w 1994 roku zapoczątkowano jako nowy, firmowy zakład recyklingu, w ciągu trzech dekad przekształciło się w prawdziwe centrum kompetencyjne w zakresie recyklingu pojazdów. W przyszłości, w obliczu nowych regulacji i ambitnych celów BMW Group, centrum RDC będzie odgrywać jeszcze ważniejszą rolę: wiedza ekspercka, którą centrum dysponuje, jest kluczowa dla dalszego zwiększania możliwości recyklingu pojazdów.

BMW Group odegrała decydującą rolę w stworzeniu platformy IDIS (International Dismantling Information System – międzynarodowy system informacji o demontażu), na której RDC publikuje swoje dane i wyniki badań. Dane te są następnie udostępniane bezpłatnie firmom recyklingowym na całym świecie. Obecnie około 3000 organizacji w 32 krajach korzysta ze wspólnej bazy danych dotyczącej recyklingu, aby poznawać sposoby, jak efektywnie demontować części nadające się do recyklingu oraz skutecznie odzyskiwać cenne materiały.

Rozwój i doskonalenie procesów recyklingu stanowi część działań mających na celu zmniejszenie śladu środowiskowego, podczas gdy oszczędność zasobów pomaga w redukcji emisji.

Dzisiaj złom, jutro surowiec

Recykling pojazdów w RDC rozpoczyna się od kontrolowanego rozbrojenia poduszek powietrznych i napinaczy pasów oraz wypompowania wszystkich płynów. Opracowany przez BMW Group proces jest wykorzystywany m.in. do neutralizacji materiałów pirotechnicznych w poduszkach powietrznych. Olej z amortyzatorów jest usuwany przy użyciu specjalnie opracowanego urządzenia.

W kolejnej fazie demontażu recyklingowi poddawane są na początku indywidualne części. Sprawne, seryjne części w idealnym stanie nie są utylizowane, lecz przekazywane zarejestrowanym dystrybutorom do odsprzedaży. Podczas mechanicznego demontażu reszty pojazdu niektóre materiały, takie jak miedź zawarta w wiązkach przewodów, są oddzielane przy użyciu specjalnego urządzenia. Po demontażu bloku silnika i skrzyni biegów pozostała część pojazdu jest prasowana oraz rozdrabniana w zewnętrznym zakładzie recyklingu.

Ukierunkowany demontaż metali zapewnia, że dzisiejszy złom stanie się surowcem jutra – w jak największym stopniu i w możliwie najlepszej jakości. Jest to ważne nie tylko ze względów ochrony środowiska, ale także finansowych: podobnie jak w przypadku miedzi, metale stosowane w układzie napędowym generują wyjątkowo wysokie korzyści. Oddzielny demontaż katalizatora jest również wydajny ekonomicznie ze względu na zawarte w nim cenne metale szlachetne.

Car2Car: rygorystyczne badania na rzecz efektywnego recyklingu.

BMW Group wspiera również zewnętrzne badania nad innowacyjnymi procesami recyklingu, które mogą oszczędzać zasoby i zwiększać efektywność ekonomiczną. W ramach dotowanego przez rząd federalny Niemiec projektu badawczego Car2Car, centrum RDC zapewnia zarówno wiedzę ekspercką, jak i pojazdy wycofane z eksploatacji. W ciągu ostatniego roku w ramach projektu opracowano metody umożliwiające wykorzystanie znacznie większej ilości materiałów nadających się do recyklingu z wycofanych z eksploatacji pojazdów w produkcji nowych samochodów – zwłaszcza stali, aluminium, miedzi, szkła i tworzyw sztucznych.

BMW Group objęła rolę lidera konsorcjum w Car2Car i współpracuje z przedstawicielami branży recyklingowej, firmami zajmującymi się przetwarzaniem surowców oraz naukowcami. Ocena projektu w średniej perspektywie czasu wykazuje znaczny postęp w ocenie ekonomicznych i środowiskowych skutków różnych procesów recyklingu. Wymiana wiedzy wraz z wspólnymi działaniami analitycznymi stworzyły nowe perspektywy w zakresie recyklingu materiałów resztkowych, tworząc solidny
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

item Polska Sp. z o. o.
Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
TUV NORD Polska Sp. z o.o.
Alucrom Sp. z o.o.
Etyfol
FABER CNC