Badania i analizy CLEPA wskazują, że od 2020 r. w sektorze utracono około 86 000 miejsc pracy. Pomimo prognoz, że do 2025 r. powstanie ponad 100 000 nowych miejsc pracy, w rzeczywistości utracono prawie 56 000.
W samym tylko I półroczu 2024 r. ogłoszono zwolnienie kolejne 32 000 osób, co przewyższyło najgorszy okres pandemii koronawirusa i pokazuje, że największy uderzenie w zatrudnienie prawdopodobnie jest jeszcze przed nami. Straty w miejscach pracy są spowodowane spadkiem popytu, rosnącymi kosztami produkcji i opóźnionymi inwestycjami w nowe technologie.
Sekretarz generalny CLEPA, Benjamin Krieger, skomentował: „Najnowsze dane są wyraźnym sygnałem ostrzegawczym. Branża motoryzacyjna, kamień węgielny gospodarki Europy, stoi w obliczu punktu zwrotnego. Aby chronić miejsca pracy, przyspieszyć podwójną transformację i odzyskać globalną konkurencyjność, potrzebujemy ponownej kalibracji regulacji. Oznacza to przyjęcie otwartości technologicznej odnośnie norm CO2, zapewnienie uczciwego dostępu do danych w pojazdach i ogólnie wzmocnienie gospodarki i konkurencyjności UE. Bez zdecydowanych działań Europa ryzykuje utratą pozycji lidera w sektorze motoryzacyjnym”.
Kluczowe liczby:
- Od 2020 r. utrata miejsc pracy w sektorze motoryzacyjnym przekroczyła poziom COVID-19, przy czym utracono łącznie 86 000 miejsc pracy, co doprowadziło do utraty netto 56 000 miejsc pracy, pomimo wcześniejszych prognoz 100 000 nowych miejsc pracy do 2025 r.
- Tylko w pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. ogłoszono, że zostanie zlikwidowanych dodatkowych 32 000 miejsc pracy, co przekroczyło najgorszy okres pandemii, kiedy w II połowie 2020 r. ogłoszono 29 000 zwolnień.
- Rentowność w branży dostaw pozostaje niewystarczająca, aby wesprzeć kluczowe inwestycje potrzebne do zielonej i cyfrowej transformacji Europy, co zagraża pozycji lidera w dziedzinie innowacji motoryzacyjnych.
- 20 proc. prognozowanych miejsc pracy w łańcuchu dostaw pojazdów elektrycznych zostało zrealizowanych. Od 2020 r. utworzono tylko 29 000 miejsc pracy, z czego około 19 000 jest związanych z technologiami pojazdów elektrycznych.
- Chociaż nadwyżka handlowa wykazuje oznaki ożywienia, europejscy dostawcy tracą przewagę konkurencyjną w globalnym tworzeniu wartości. Jednocześnie malejący napływ kapitału wstrzymuje postęp w transformacji.
- Najbardziej dotknięte zostały Niemcy, odpowiadając za 60 proc. wszystkich utraconych miejsc pracy, przy czym przyjmuje się, że między 2020 r. a dniem dzisiejszym utracono w tym kraju prawie 52 000 stanowisk.