Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Od początku 2023 roku w Czechach zostało wyprodukowanych 215,1 tys. samochodów osobowych. To o ponad jedną czwartą więcej niż przed rokiem. Jednak chwiejne łańcuchy dostaw i brak niektórych komponentów, które wstrzymały produkcję w fabryce w Kolinie na prawie cały luty, wciąż odbijają się na wielkości produkcji.

- Mimo prawie miesięcznego przestoju produkcyjnego Toyoty w Kolinie, spowodowanego brakiem komponentów, od stycznia do lutego producentom samochodów osobowych udało się zwiększyć łączną produkcję rok do roku i tym samym wesprzeć wyniki krajowej gospodarki. Jednak utrzymujący się z roku na rok spadek produkcji autobusów i motocykli pokazuje, że kryzys chipów jeszcze się nie skończył, a zarówno producenci końcowi, jak i dostawcy będą musieli stawić czoła ograniczonym dostawom aż do 2023 r. Ponadto sektor jako całość znajduje się w znacznej niepewność co do dalszego rozwoju sytuacji w zakresie wstrzymanych zezwoleń na cele w zakresie emisji CO2. Dlatego gorąco apelujemy do przedstawicieli państw i instytucji europejskich o jak najszybsze osiągnięcie neutralnego technologicznie ostatecznego porozumienia. Jednocześnie stanowczo przestrzegamy przed negatywnymi skutkami, jakie ewentualne przesunięcie lub zakwestionowanie celów redukcji emisji CO2 mogłoby wywołać w dyskusji nad innymi standardami branżowymi, zwłaszcza Euro 7. W obecnej formie nadal uważamy to za krytyczne zagrożenie dla utrzymania funkcjonowania branży, miejsc pracy i oferty modeli pojazdów spełniających wymagania klientów - mówi Zdeněk Petzl, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego AutoSAP.

W styczniu i lutym 2023 roku w Czechach wyprodukowano 215,1 tys. samochodów osobowych, czyli o 26,2 proc. więcej rok do roku.

Największy krajowy producent samochodów, Škoda Auto, wyprodukował w swoich krajowych zakładach w styczniu i lutym 141.7 tys. samochodów osobowych (+28,6 proc.), w tym 10 918 samochodów elektrycznych (BEV na baterie i hybrydy typu plug-in PHEV), czyli 7,7 proc. całkowitej produkcji marki.

Natomiast w ciągu pierwszych dwóch miesięcy tego roku w Hyundai Motor Manufacturing Czech zostało wyprodukowanych 54,1 tys. pojazdów, o 17,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Z tej liczby 6 851 aut miało napęd czysto elektryczny, a 4 511 samochodów miało napęd hybrydowy typu plug-in. Ogółem samochody elektryczne stanowiły ponad 21 proc. całkowitej produkcji.

Pomimo przestoju produkcyjnego trwającego prawie cały luty, w pierwszych dwóch miesiącach roku w Toyota Motor Manufacturing Czech Republic wyprodukowano łącznie 19,3 tys. samochodów osobowych, czyli o 36,9 proc. więcej pojazdów niż przed rokiem. Wzrost produkcji wynika z niższej bazy porównawczej za pierwsze dwa miesiące 2022 r., w których producent przygotowywał się do uruchomienia nowej linii do produkcji modelu Aygo X, a także przeszedł krótki postój produkcyjny. Biorąc pod uwagę braki komponentów i spowodowane nimi przestoje produkcyjne, Toyota wyprodukowała w lutym br. 1 318 pojazdów, czyli o 75,6 proc. mniej niż 12 miesięcy wcześniej.




W listopadzie Škoda Auto miała mniejszą produkcję niż przed rokiem (69,5 tys. sztuk, -16,4 proc.) ale od początku roku w jej czeskich zakładach wyprodukowano 636,0 tys. aut, czyli o 0,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Fabryka Hyundai Motor Manufacturing Czech w minionym miesiącu zanotowała kolejny wzrost produkcji. W Noszowicach zostało wyprodukowanych 27,1 tys. samochodów, o 6,7 proc. więcej niż w listopadzie 2021 roku. Od początku 2022 roku HMMC może pochwalić się wyprodukowaniem 296,9 tys. aut (+15,5 proc.).

Również w fabryce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic listopadowa produkcja była znacznie wyższa rok do roku. W linii montażowych zakładu w Kolinie zjechało 21,7 tys. samochodów, czyli o 41 proc. więcej niż w listopadzie 2021 r. Łącznie w ciągu 11 miesięcy TMMCZ wyprodukowała 185,7 tys. pojazdów (+36,1 proc.).
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

MV Center Systemy Wizyjne Sp z o.o.
SAFECHEM Europe GmbH
MESH Works Inc.
Shapers’ Polska Sp. z o.o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.