Pomimo szeregu wyzwań w 2023 roku producentom samochodów w Czechach udało się zwiększyć produkcję o 14,8 proc. rok do roku. Poza bramy zakładów Skody, Hyundaia i Toyoty wyjechało 1 397 816 aut osobowych, powracając niemal do poziomu Sprzed pandemii COVID-19.
Produkcja samochodów ciężarowych również ma pozytywny wymiar - z linii produkcyjnych Tatry w Koprzywnicy zjechały 1 432 pojazdy (+6,3 proc.). Spadła natomiast produkcja pozostałych pojazdów: autobusów o 1,3 proc. (5 253 sztuk), motocykli o 53,5 proc. (755 sztuk) i przyczep o 19,3 proc. (18 723 sztuki).
- W 2023 roku czeski przemysł motoryzacyjny stanął przed szeregiem wyzwań. Na naszą globalną branże wywarły wpływ konflikty rosyjsko-ukraińskie i izraelsko-palestyńskie, wysokie ceny energii, długoterminowo niezadowalająca sytuacja na rynku pracy czy blackouty i zmienność w łańcuchach dostaw, które miały miejsce szczególnie w miesiącach wiosenno-letnich. Pomimo tego udało się zwiększyć produkcję o prawie 15 proc. rok do roku i powrócić do najwyższych wolumenów produkcji z lat 2017-2019, w których wyprodukowano około 1,4 mln samochodów osobowych. Potwierdzeniem uchwycenia obecnych trendów jest wzrost o ponad jedną trzecią produkcji pojazdów z napędem elektrycznym. Dobrą wiadomością dla klientów jest także porozumienie w sprawie bardziej realistycznego kształtu normy emisji spalin Euro 7, co pozwoli na dłuższe utrzymanie gamy dostępnych modeli pojazdów. Niezależnie od tego, jak bardzo będziemy musieli pracować nad wieloma wyzwaniami w przyszłości, jestem przekonany, że podobnie jak w roku 2023, również w tym roku czeski przemysł samochodowy ponownie zajmie pozycję motoru czeskiej gospodarki i jednego z z najbardziej innowacyjnych branż - mówi Martin Jahn, prezes Związku Przemysłu Motoryzacyjnego SAP.
Pojazdy osobowe
W 2023 roku w Czechach zostało wyprodukowanych łącznie 1 397 816 samochodów osobowych, tj. o 14,8 proc. więcej iż rok wcześniej. Ponad 92,4 proc. wyprodukowanych samochodów (1 292 199 sztuk) trafiło na rynki zagraniczne. W porównaniu rok do roku eksport pojazdów wzrósł o 14,3 proc. Od stycznia do grudnia zeszłego roku z linii montażowych zjechało 180 887 samochodów elektrycznych, w tym 130 571 pojazdów BEV i 50 316 hybryd typu plug-in. Segment pojazdów elektrycznych odnotował wzrost rok do roku o 34 proc.
W zakładach Škoda Auto zostało wyprodukowanych 864,9 tys. aut (61,9 proc. całkowitej produkcji samochodów osobowych w Czechach), czyli o 24,8 proc. więcej niż w 2022 roku. W ciągu 12 miesięcy zeszłego roku największy krajowy producent wyprodukowało 108 835 pojazdów elektrycznych (BEV i PHEV), co stanowi 12,6 proc. całkowitej produkcji marki. Spośród nich 86 732 to pojazdy BEV, a 22 103 to hybrydy typu plug-in.
Fabtyka Hyundai Motor Manufacturing Czech zanotowała wzrost o 5,6 proc., produkując 340,5 tys. samochodów. Z tej liczby 43,9 tys. przypadło na samochody BEV a 28,2 tys. na hybrydy typu plug-in. Ogółem samochody elektryczne (BEV i PHEV) stanowiły 21,2 proc. całej produkcji fabryki w Noszowicach.
Pomimo wstrzymanych poddostaw komponentów do produkcji w miesiącach wiosenno-letnich, w 2023 roku w Toyota Motor Manufacturing wyprodukowano łącznie 192,4 tys. samochodów. Pomimo przestojów w I połowie roku, w kolejnych miesiącach fabryka w Kolinie skutecznie zwiększała produkcję. Jednak całoroczny wynik jest o 4,9 proc. gorszy (-9,8 tys. sztuk) niż w 2022 roku.
Europa
Czechy: produkcja aut wróciła do poziomu sprzed pandemii COVID-19
- Szczegóły
- Autor: AutoSAP, AutomotiveSuppliers.pl (fot. TMMCR)