„Z osobą Ulricha Hackenberga nierozerwalnie łączy się przede wszystkim system modułowej budowy różnych podzespołów. Wpadł on na ten pomysł już na początku lat dziewięćdziesiątych, pracując w Audi. Dziś korzyści z takiego rozwiązania odnosi cały koncern.“
Prezes zarządu Audi AG Rupert Stadler, podkreśla życiowe osiągnięcia Hackenberga: “Ulrich Hackenberg w trakcie 30 lat, które przepracował w koncernie Volkswagen, brał udział w podejmowaniu decyzji kluczowych dla rozwoju przedsiębiorstwa, a także tych, dotyczących poszczególnych modeli. Z elastycznej koncepcji budowy modułowej, rozwinęła się elastyczna, modułowa produkcja. Oba te systemy pomogły nam tak zaplanować produkcję, by była efektywna i charakteryzowała się wysoką jakością. Wiele modeli marek Audi, Volkswagen czy Bentley, nosi znamię jego zaangażowania i fachowych kompetencji. W imieniu całego zarządu dziękuję mu za długoletnie zaangażowanie i zawodową pasję.“
Po ukończeniu studiów inżynierskich w zakresie budowy maszyn na politechnice RWTH w Aachen, Ulrich Hackenberg w latach 1978 – 1985 pracował jako asystent w Instytucie Motoryzacji. Kierował tam m.in. badaniami z zakresu dynamiki pojazdów, stworzył i prowadził cykl wykładów pt. „technika motocyklowa”, a w 1985 roku obronił pracę doktorską poświęconą zachowaniu stabilności przez układ „kierowca-motocykl-jezdnia“.
W tym samych 1985 roku, Hackenberg podjął pracę w Audi, gdzie w 1989 objął kierownictwo nad definiowaniem koncepcji, a później techniczne kierownictwo nad projektowaniem całej palety produktów, m.in. modeli Audi 80, A2, A3, A4, A6, A8, TT, wielu pojazdów koncepcyjnych i studyjnych, a także technicznej koncepcji strategii wspólnej platformy oraz stworzenia struktur projektowania symultanicznego.
W latach 1998 - 2002, pracował w Volkswagen AG. Kierował tam pracami z dziedziny „rozwój nadwozia“, a od końca 1998 roku dodatkowo zawiadywał rozwojem koncepcji.
Od 2002 do stycznia 2007, Hackenberg ponownie pracował w Audi AG i kierował pionem „rozwój koncepcji, rozwój nadwozia, elektryczność/elektronika“. W tym czasie stworzył system modułowej platformy dla pojazdów z silnikiem montowanym wzdłużnie.
1 lutego 2007 roku został członkiem zarządu marki Volkswagen ds. rozwoju. Kontynuował prace nad rozwojem i odnowieniem palety produktów marki Volkswagen oraz nad rozwojem modułowej platformy dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie. Inne jego osiągnięcia to pierwszy seryjny samochód zużywający średnio jeden litr paliwa na 100 km – model XL1, a także wejście marki Volkswagen do świata sportu motorowego.
Od 1 lipca 2013, dr Ulrich Hackenberg był członkiem zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. Dodatkowo odpowiadał też, niezależne od marek, za koordynację rozwoju koncernu Volkswagen.