Od zakładu montażowego do przyszłego centrum kompetencji w dziedzinie elektromobilności: 20 sierpnia 2002 roku z linii produkcyjnej fabryki w Lipsku zjechał pierwszy samochód – Porsche Cayenne. To, co zaczęło się 20 lat temu, stało się dla Porsche prawdziwą historią sukcesu.
Od tamtej pory zakłady w Saksonii reprezentują przyszłościowe podejście do budowy samochodów. W sobotę, w ramach obchodów okrągłej rocznicy, producent sportowych aut przypomniał kamienie milowe swojej lipskiej fabryki i zaprezentował gościom wizję przyszłości. Wśród nich znaleźli się: premier Saksonii Michael Kretschmer, minister gospodarki i nauki Turyngii Wolfgang Tiefensee, zastępca burmistrza Lipska Torsten Bonew, członek zarządu Porsche AG ds. produkcji i logistyki Albrecht Reimold, prezes zarządu Porsche Leipzig GmbH Gerd Rupp oraz ambasador marki Porsche Walter Röhrl.
„Lipsk stał się drugim domem Porsche. Podjęta w 1999 roku decyzja o budowie nowej fabryki na zielonej łące na północ od miasta skierowała firmę na nową ścieżkę” – powiedział Albrecht Reimold. „Od momentu rozpoczęcia budowy w lutym 2000 roku w rozwój naszej saksońskiej lokalizacji zainwestowaliśmy około 1,3 miliarda euro. Ani przez sekundę nie żałowaliśmy tej decyzji. Dzięki swoim know-how i zaangażowaniu zespół z Lipska już wielokrotnie sprawdził się w nowych projektach samochodowych”.
Historia lipskiej fabryki Porsche
Decyzja o tym, by w Lipsku powstał drugi zakład produkcyjny Porsche obok siedziby w Stuttgartu-Zuffenhausen, została podjęta w 1999 roku. W ciągu trzech lat wybudowano nową montownię, której otwarcie świętowano 20 sierpnia 2002 roku. Tuż po rozpoczęciu produkcji Porsche Cayenne fabrykę uzupełniła osobna sekcja produkcyjna, stworzona z myślą o montażu supersamochodu Carrera GT. W latach 2003-2006 wyprodukowało tam 1270 egzemplarzy tego limitowanego modelu. Następnie, w 2009 roku, wybudowano kolejną halę produkcyjną i centrum logistyczne z myślą o montażu pierwszej generacji modelu Panamera. W 2011 roku zadecydowano, że w Lipsku będzie w całości powstawać nowe Porsche Macan, dlatego w latach 2011-2013 zakład został rozbudowany do „kompletnej fabryki”, z własną nadwoziownią i lakiernią. Na potrzeby kompleksowej produkcji drugiej generacji Porsche Panamera, która zjeżdża z linii w Lipsku od 2016 roku, zakład rozbudowano po raz czwarty - o drugą nadwoziownię oraz centrum kontroli jakości.
Od 2019 roku lipska fabryka przechodzi piątą rozbudowę - zamienia się w specjalistyczne centrum z zakresu elektromobilności. W ten sposób firma toruje drogę dla przyszłości zakładu i produkcji przyszłych modeli. Powstała tu już nowa nadwoziownia dla następnej generacji modelu Macan, która trafi na rynek jako samochód w pełni elektryczny. Co więcej, zakłady są przystosowane do produkcji na jednej linii samochodów z trzema różnymi typami układu napędowego: spalinowym, hybrydowym i całkowicie elektrycznym. „Fabryka Porsche w Lipsku przygotowuje się na przyszłość” - dodał Gerd Rupp, prezes zarządu Porsche Leipzig GmbH. „Nasz duch zespołowy i serce, które wkładamy w swoją pracę, dotychczas pozwalały sprostać wszystkim wyzwaniom. Właśnie to jest naszą receptą na sukces, który chcemy kontynuować, kształtując przyszłość fabryki. Możliwość produkcji trzech układów napędowych na jednej linii sprawia, że jesteśmy bardzo elastyczni”.
Dziś w Porsche Leipzig pracuje ponad 4300 osób, co czyni zakłady jednym z największych pracodawców w regionie. Fabryka codziennie produkuje około 550 egzemplarzy modeli Macan i Panamera.
„Obecność Porsche i rozwój fabryki na przestrzeni ostatnich dwóch dekad to wielkie sukcesy dla regionu Lipska i całego obszaru gospodarczego Saksonii” – powiedział Michael Kretschmer, premier kraju związkowego Saksonia. „Z jednej strony Porsche Leipzig jest znaczącym pracodawcą i ważnym graczem w branży motoryzacyjnej w Saksonii. Z drugiej reprezentuje innowacyjność oraz udaną transformację w sektorze mobilności. Dziękuję Porsche za zaangażowanie i zaufanie do Saksonii jako lokalizacji biznesowej. Serdeczne gratulacje z okazji 20. rocznicy tutejszej produkcji”.
Porsche jako część społeczności
„Od samego początku istotne było dla nas integrowanie się z życiem miasta. Z tego względu sukcesywnie poszerzaliśmy nasze zaangażowanie w regionie” – powiedział Rupp. To zaangażowanie ze strony Porsche obejmowało i obejmuje szerokie spektrum działań społecznych, sportowych oraz kulturalnych. Ważnym aspektem jest tu wsparcie dla dzieci i młodzieży. Na przykład w ramach projektu edukacji ekologicznej Porsche Safari producent samochodów sportowych od 2018 roku oferuje rodzinom i dzieciom w wieku od 7 lat wycieczki po naturalnych przestrzeniach terenów fabryki. Z kolei we współpracy z czołowym zespołem Bundesligi – RB Lipsk – Porsche promuje młode talenty piłkarskie, m.in. organizując lokalny turniej Leipziger Viertelfinale. W tym roku producent po raz dziewiąty wspiera też bal w lipskiej operze. Tradycyjnie jest fundatorem samochodu stanowiącego główną nagrodę w loterii, z której cały dochód trafia na rzecz fundacji Leipzig hilft Kinder (z niem. Lipsk pomaga dzieciom). Tegoroczna loteria została ogłoszona w ramach sobotnich obchodów jubileuszu. Zwycięzca otrzyma egzemplarz Porsche Macan w kolorze Signal Yellow. Kompaktowy SUV jak żaden inny model ucieleśnia sukces fabryki Porsche w Lipsku.
Ponadto rocznica produkcji dała Porsche okazję do szczególnego zaangażowania w lokalne projekty społeczne. Współpraca z Eiscafé San Remo zaowocowała powstaniem wyjątkowych lodów – Porsche Anniversary Ice. „Chcieliśmy zrobić nie tylko coś smacznego, ale i coś dobrego” — wyjaśnił Rupp. W okresie od czerwca do sierpnia Porsche przekazuje 2,20 euro za każdą sprzedaną gałkę lodów. W sumie zebrano już 30 000 euro, co odpowiada sprzedaży ponad 13 500 porcji. Pieniądze trafiają na konta dwóch instytucji społecznych w Lipsku. Jedną z nich jest stowarzyszenie Mosaik Leipzig, które wspiera dorosłe osoby ze środowisk uchodźczych i imigracyjnych, a obecnie jest szczególnie aktywne w integracji uchodźców z Ukrainy. Darowizny przekazano także towarzystwu Mühlstrasse 14.
Europa
Fabryka Porsche w Lipsku - Porsche Leipzig - świętuje 20-lecie produkcji
- Szczegóły
- Autor: Porsche