Zakłócone łańcuchy dostaw i logistyki, związane z niedoborem półprzewodników, spowodowały, że minionym roku produkcja pojazdów w Czechach spadła do poziomu sprzed osiem lat.
W 2021 roku wyprodukowano 1 141 698 pojazdów drogowych wszystkich typów. To spadek o 3,7 proc. w porównaniu z pierwszym covidowym rokiem 2020. Spadek dotyczył głównie produkcji samochodów osobowych i autobusów. Inne segmenty pojazdów wzrosły w porównaniu do 2020 r.
- Rok 2021 był bardzo trudny dla branży motoryzacyjnej. Konsekwencje pandemii COVID-19 są w pełni odczuwalne w globalnie połączonym przemyśle. Branża motoryzacyjna borykała się z brakiem surowców, materiałów eksploatacyjnych i kluczowych komponentów. Światowy kryzys na rynku półprzewodników doprowadził do znacznego spowolnienia produkcji samochodów na całym świecie. Wielu producentów samochodów, a tym samym ich dostawców, zostało zmuszonych do ograniczeń lub całkowitego zatrzymania linii produkcyjnych w ciągu roku. Wszystko to nastąpiło przy ekstremalnym wzroście kosztów nakładów, transportu i energii - komentuje Zdeněk Petzl, dyrektor wykonawczy związku AutoSAP. Przedstawiciel czeskiego związku motoryzacyjnego szacuje, że z powodu kryzysu chipów w minionym roku nie zostało wyprodukowanych około 300 tys. aut.
W 2021 roku w zakładach Škoda Auto zostało wyprodukowanych 680,3 tys. samochodów, o 9,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Na czeski rynek trafiło 79,9 tys. pojazdów (-0,0 proc.), a na eksport 600,8 tys. aut (-10,2 proc.).
Mimo kryzysu chipów fabryka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) zwiększyła produkcję o 15,2 proc. rok do roku do 275 tys. samochodów. Zakład w Noszowicach zanotował dwucyfrowy wzrost zarówno wśród klientów czeskich (+22,2 proc.), jak i na rynkach zagranicznych (+14,8 proc.).
Spadek dotknął trzeciego producenta w Czechach. W 2021 r. w Toyota Motor Czech Republic zostało wyprodukowanych 149,9 tys. (-8,9 proc.). Fabryka w Kolinie odnotowała wzrost zamówień z rynku lokalnego (1,2 tys. sztuk, +23,6 proc.) przy spadku od klientów zagranicznych 148,7 tys. sztuk (-9,1 proc.).
Ponad 121,2 tys. wyprodukowanych w Czechach pojazdów to samochody elektryczne (11 proc. całej produkcji w 2021 roku). Wyprodukowano ponad 72,1 tys. aut ze 100 proc.napędem elektrycznym (BEV) i 49,1 tys. hybryd typu plug-in (PHEV). Udział pojazdów elektrycznych w produkcji ŠKODA AUTO wyniósł 11,4 proc. i 15,9 proc. w HMMC.
Europa
Fabryki w Czechach nie wyprodukowały 300 tys. pojazdów w 2021 roku
- Szczegóły
- Autor: AutoSAP, AutomotiveSuppliers.pl (fot. TMMCR)