Obecnie firma Ford posiada sześć zakładów produkcyjnych na obszarze Ameryki Północnej, Azji i Pacyfiku oraz Europy, w których zastosowano technologię MQL. Przy zachowaniu normalnych parametrów smarowania, technologia ta umożliwia dużą oszczędność płynów normalnie zużywanych podczas obróbki metali, co przekłada się na mniejsze zatrucie środowiska naturalnego. W ramach strategii zrównoważonego rozwoju firma Ford Motor Company wdrożyła technologię MQL w sześciu fabrykach, a w ciągu kolejnych kilku lat liczba zakładów stosujących tę technologię ma się podwoić.
Technologia smarowania MQL polega na bardzo precyzyjnym dawkowaniu substancji smarnych w urządzeniach tnących. Dla porównania, konwencjonalne systemy smarowania przy obróbce metalu w procesie produkcji silników i przekładni zużywają znacznie większe ilości substancji chłodzących i smarnych.
W porównaniu z typową linią produkcyjną, technologia MQL pozwala zaoszczędzić ponad milion litrów wody rocznie. Dzięki zastosowaniu procesu MQL w latach 2011-2012 fabryka silników w Kolonii ograniczyła zużycie wody o 50% w przeliczeniu na każdą wyprodukowaną jednostkę napędową.
- Redukcja negatywnego wpływu naszych fabryk na środowisko naturalne to kluczowy element całej strategii zrównoważonego rozwoju firmy Ford - wyjaśnia Andrew Hobbs, dyrektor biura ds. jakości ochrony środowiska, Ford Motor Company. Dzięki globalnemu zastosowaniu nowych technologii takich jak MQL w naszych fabrykach mamy większy wpływ na jakość środowiskową całego procesu produkcji.
Technologia MQL pozwala również na zmniejszenie zużycia substancji smarnych potrzebnych do produkcji silników oraz przekładni o ponad 80%, do wartości 100 mililitrów (pół standardowej szklanki). Technologia MQL umożliwia także całkowitą rezygnację z systemu chłodzenia na linii produkcyjnej jednostek napędowych, co przekłada się na znaczną oszczędność energii.
Efektem ubocznym tradycyjnego procesu obróbki metali w fabryce jest mgiełka pogarszająca jakość powietrza. Zjawisko to nie występuje przy zastosowaniu technologii MQL.
Zakłady produkcyjne, które wdrożyły technologię MQL:
- Fabryka silników w Changan (Chiny)
- Fabryka silników w Krajowej (Rumunia)
- Fabryka silników w Kolonii (Niemcy)
- Fabryka przekładni w Livonii (Michigan)
- Fabryka silników w Romeo (Michigan)
- Fabryka przekładni w Van Dyke (Michigan)
- Technologia MQL pojawiać się będzie w kolejnych fabrykach silników i przekładni, jako istotny czynnik rozwoju nowoczesnych metod produkcyjnych, pozwalających na znaczną oszczędność wody i innych surowców - podkreśla Bill Russo, dyrektor ds. koordynacji procesów produkcji układów napędowych, Ford Motor Company.
Firma Ford realizuje cele strategii do 2015 roku zakładającej 30-procentową redukcję zużycia wody na każdy wyprodukowany pojazd. W latach 2000-2012 koncern zdołał ograniczyć globalne zużycie wody o 62%, czyli o prawie 38 miliardów litrów. Więcej informacji o ekologicznych działaniach firmy Ford znalazło się w czternastej edycji corocznego raportu o strategii zrównoważonego rozwoju Sustainability report, który opisuje ogólną kondycję finansową firmy Ford, zużycie paliwa pojazdów tej marki, osiągnięcia z zakresu bezpieczeństwa oraz inne kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem.