![](/images/stories/flags/france_flag.gif)
Zgodnie z przedstawionym projektem 100% udziałów w spółce FM miałoby zostać przejęte przez PSA Peugeot Citroën, podczas gdy STA stałaby się w całości spółką zależną Renault.
Aktualnie Peugeot Citroën i Renault posiadają po 50% udziałów w kapitale FM. Faktycznie jednak 85% produkcji zakładu jest przeznaczone dla PSA Peugeot Citroën, a jedynie 15% dla Renault.
80% udziałów STA należy aktualnie do Renault, podczas gdy PSA Peugeot Citroën posiada 20% kapitału spółki. 60% obrotów STA jest obecnie generowane przez Renault.
PSA Peugeot Citroën i Renault wyraziły wolę uniezależnienia się w zarządzaniu obiema spółkami i przejęcia strategicznej odpowiedzialności za ich przyszłość.
Planowane zmiany w kapitale nie będą miały wpływu na pracowników, działalność i funkcjonowanie obu zakładów.
Projekt zostanie wkrótce przedstawiony na posiedzeniach zarządu FM i STA w celu uzyskania ostatecznej zgody, która powinna być udzielona w ciągu najbliższych miesięcy.
Według słów Frédérika Przybylskiego, dyrektora Française de Mécanique: To porozumienie potwierdzi znaczenie Française de Mécanique jako jednego z międzynarodowych dostawców PSA Peugeot Citroën. Dzięki przejęciu 100% udziałów w firmie Française de Mécanique, której produkcja w ponad 80% jest przeznaczona dla Peugeota i Citroëna, Grupa zapewnia przyszłym projektom, w szczególności niedawno rozpoczętej produkcji silnika DV-R, większe możliwości odniesienia sukcesu.
Javier Bernaldez, dyrektor Société de Transmissions Automatiques, potwierdza: Société de Transmissions Automatiques odgrywa kluczową rolę w międzynarodowym rozwoju Renault. Jest więc logiczne, że Grupa Renault pragnie przejąć wszystkie udziały w spółce zależnej w celu objęcia nad nią pełnej kontroli strategicznej. Przejęcie to nie będzie oznaczać żadnych zmian ani dla pracowników, ani dla funkcjonowania zakładu.
O spółkach
Française de Mécanique
Spółka zależna, w której równą ilość udziałów posiadają PSA Peugeot Citroën i Renault. Została utworzona w 1969 r. w Douvrin, w regionie Nord-Pas-de-Calais. Obecnie zatrudnia 3200 pracowników przy produkcji 4 rodzin silników: 3 dla PSA Peugeot Citroën i 1 dla Renault. Koncern PSA Peugeot Citroën, dla którego przeznaczone jest 85% produkcji zakładu, zainwestował 120 milionów euro w produkcję nowego 3-cylindrowego silnika benzynowego EB Turbo PureTech, która ma się rozpocząć pod koniec 2013 r. W 2017 r. w zakładach Française de Mécanique zostanie również zainstalowany pierwszy moduł do produkcji nowej rodziny silników wysokoprężnych dla PSA Peugeot Citroën.
Société de Transmissions Automatiques
Utworzona w 1970 r. i zlokalizowana w sercu drugiego pod względem ważności regionu motoryzacyjnego Francji, firma Société de Transmissions Automatiques zatrudnia 563 pracowników. STA jest jedną z francuskich firm, specjalizujących się w produkcji automatycznych skrzyń biegów. W jej halach produkcyjnych powstało już ponad 5 milionów takich skrzyń. Zakład produkcyjny, zajmujący powierzchnię 100 000 m2, jest również znany ze stosowania specjalistycznych technik, takich jak kucie na zimno i precyzyjne wykrawanie. STA wytwarza w ten sposób koła zębate, satelity i koła centralne oraz inne elementy przekładni wchodzące w skład silników lub mechanicznych skrzyń biegów.
Ostatnio w zakładzie STA zostały uruchomione nowe instalacje. Od połowy października 2013 r. zakład produkuje nową automatyczną skrzynię biegów DP8, stosowaną w Renault Duster 4x4 montowanym w Avtoframos (Moskwa) na rynek rosyjski. Została ona opracowana przez zespoły inżynieryjne STA (przy wsparciu centralnego działu inżynierii w Rueil).
Działalność STA wspiera rozwój Renault na rynku międzynarodowym. To jedyny zakład produkujący skrzynie biegów DP0, DP2 i DP8 dla całej Grupy Renault, a 90% jego produkcji jest przeznaczone na eksport.