
Komisja obawia się, że umowa może zmniejszyć konkurencję na układy hamulcowe i powiązane komponenty do pojazdów użytkowych w Europie.
Komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, powiedziała: "Hamulce są kluczowym komponentem dla bezpieczeństwa milionów ciężarówek, przyczep i autobusów, które codziennie przewożą towary i pasażerów w całej Europie. Chcemy mieć pewność, że przejęcie firmy Haldex przez Knorr-Bremse nie ogranicza konkurencji na te kluczowe komponenty, co może prowadzić do mniejszej innowacyjności, na przykład w rozwoju automatycznej jazdy lub podwyżki cen dla producentów pojazdów, operatorów flot i ostatecznie dla konsumentów".
Knorr-Bremse i Haldex są dwoma największymi na świecie producentami systemów i podzespołów hamulców do samochodów użytkowych, razem z Wabco, ze szczególnie istotną obecnością w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Knorr-Bremse ogłosił publiczną ofertę na Haldex 5 września 2016 r. I ostatecznie przebił konkurencyjną ofertę ZF Friedrichshafen, innego producenta części samochodowych.
Wstępne dochodzenie Komisji wykazało, że proponowana fuzja prawdopodobnie znacząco ograniczy konkurencję w tym już i tak bardzo skoncentrowanym sektorze.
Komisja obawia się tego na szeregu rynków, w których obecnie konkurują Knorr-Bremse i Haldex, takich jak elektroniczne układy hamulcowe (EBS) i pneumatyczne hamulce tarczowe dla samochodów ciężarowych i przyczep, systemy ABS do przyczep, zawory i systemy oczyszczające. Sektory te mają wysokie bariery wejścia w związku z wymogami technicznymi i regulacjami dotyczącymi urządzeń o znaczeniu krytycznym, a także znacznych nakładów na rzecz badań i rozwoju, które są konieczne do wejścia na rynek lub ekspansji na tych rynkach.
Na obecnym etapie Komisja jest zaniepokojona, że w wyniku transakcji poziom konkurencji jako pozostanie byłby niewystarczający, aby uniknąć podwyżek cen i spełnić wymagania klientów w zakresie innowacji. Na niektórych rynkach może to oznaczać, że Wabco byłoby jedynym skutecznym konkurentem dla podmiotu, który powstanie w wyniku połączenia Knorr-Bremse i Haldex.
Transakcja została zgłoszona Komisji 1 czerwca 2017 r. Komisja ma teraz 90 dni roboczych do 30 listopada 2017 r. na podjęcie decyzji. Wszczęcie dogłębnego dochodzenia nie przesądza o ostatecznym wyniku dochodzenia.
30 czerwca 2017 r. Knorr-Bremse złożyło zobowiązania do rozwiania obaw Komisji. Komisja uznała je za niewystarczające, aby wyraźnie odrzucić poważne wątpliwości co do zgodności tej transakcji z rozporządzeniem w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Dlatego też Komisja nie przetestowała ich wśród uczestników rynku.
Biorąc pod uwagę ogólnoświatowy zakres działalności Knorr-Bremse i Haldex, Komisja Europejska ściśle współpracuje z Departamentem Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych.