Do dziś wyprodukowano już 24 miliony kompaktowych Kadettów i Astr. Teraz firma Opel jest gotowa otworzyć nowy rozdział w historii swojego bestsellera. Astra nowej generacji będzie oparta na zupełnie nowej, lekkiej konstrukcji i napędzana silnikami najnowszej generacji. Samochód będzie oferował wyposażenie znane dotychczas tylko z wyższych segmentów. Lekka konstrukcja sprawia, że nowa Astra prezentuje się bardziej sportowo, niż poprzednie modele. Krótko mówiąc, nowa Astra to połączenie efektywności z elegancją, a zastosowane w niej innowacyjne rozwiązania świadczą o nowym spojrzeniu na segment samochodów kompaktowych. Nowy Opel Astra będzie miał swoją światową premierę na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie, który odbędzie się jesienią bieżącego roku (17–27 września).
Przemyślane oszczędności: nowa architektura pojazdu
Lżejszy, oszczędniejszy i zwrotniejszy, a przy tym jeszcze bardziej komfortowy - nowy Opel Astra spełnia wszystkie te oczekiwania. Wzorcem dla 11. generacji kompaktowego Opla była wizjonerska Monza Concept zaprezentowana na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 2013 roku. Według dr. Karla-Thomasa Neumanna każdy element i każda cecha stylistyczna koncepcyjnej Monzy jest podporządkowana efektywności. W nowej Astrze rygorystycznie kontynuowano tę wizję. W zależności od wersji i wyposażenia będzie ona nawet o 200 kilogramów (co najmniej o 120 kilogramów) lżejsza od poprzedniczki. Zasadniczą rolę w zmniejszeniu masy samochodu odegrała nowa architektura pojazdu. Każdy element został sprawdzony pod kątem kompaktowej konstrukcji i lekkości materiałów. Masę samego nadwozia obniżono o 20 procent, z 357 do 280 kilogramów. Rozwiązania zastosowane w podwoziu pozwoliły na zmniejszenie masy o dalsze 50 kilogramów. W tym celu zastosowano wysoko- i ultrawytrzymałe, a jednocześnie lekkie gatunki stali, kompaktowe ramy pomocnicze oraz lżejsze konstrukcje przedniej i tylnej osi.
Tylko najlepsze rozwiązania: najnowsze zespoły napędowe
Silniki nowego Opla Astry w pełni odpowiadają temu zapewnieniu. Pod maską nowej Astry będą montowane jednostki napędowe z zupełnie nowej gamy, rozwijające moc od 70 kW/95 KM do 147 kW/200 KM. Silniki wysokoprężne i benzynowe o pojemności nieprzekraczającej 1,6 litra mają trzy wspólne cechy: charakteryzują się najwyższą sprawnością, elastycznością i kulturą pracy.
Oferta silników wysokoprężnych obejmuje jednostki 1.6 CDTI w kilku wersjach różniących się mocą (począwszy od 70 kW/95 KM), natomiast podstawową jednostką benzynową jest silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo o mocy 77 kW/105 KM. Na szczególną uwagę wśród silników Astry zasługuje jednostka 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, czyli czterocylindrowy przedstawiciel tej samej rodziny, co mniejszy, ale wciąż mocny silnik trzycylindrowy o pojemności 1 litra. Wykonany w całości z aluminium silnik zadebiutuje w wersji o mocy 107 kW/145 KM. Imponuje on dynamiką i elastycznością oraz wysokimi osiągami przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Silnik rozwija maksymalny moment obrotowy do 250 Nm już przy bardzo niskich obrotach. Moc maksymalna jest dostępna w przedziale 1800–4000 obr./min - taka charakterystyka świadczy o wysokiej sprawności silnika, a jednocześnie gwarantuje mnóstwo przyjemności z jazdy. Konstrukcja silnika 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo przyczynia się też do zmniejszenia masy całego samochodu. Sam aluminiowy blok jest o 10 kilogramów lżejszy od bloku obecnie stosowanego silnika 1.4 turbo.
Sportowa charakterystyka i przestronne wnętrze: perfekcyjna symbioza
Stylistyka nowej Astry również podporządkowana jest efektywności. W tym przypadku za wzór ponownie posłużyła Monza Concept. Ewolucja stylistyki Opla, czyli „rzeźbiarski artyzm połączony z niemiecką precyzją”, sprawia, że nowa Astra przyciąga wzrok lżejszą i bardziej sportową niż muskularną sylwetką. Znak „blitz” pośrodku chromowanej listwy na wlocie powietrza z przodu i charakterystyczne przetłoczenie wznoszące się ku tylnej części auta pozwalają od razu rozpoznać nową Astrę, jako przedstawiciela marki Opel. Kształt reflektorów zlewa się w jednolitą graficznie całość z osłoną chłodnicy. Najbardziej wyrazistym stylistycznym detalem jest przedzielony słupek C, sprawiający wrażenie unoszącego się dachu. Poziome przetłoczenie biegnące nad logo marki z tyłu i łączące tylne światła podkreśla grę światła i cienia w tej części samochodu. Nowa Astra nie tylko wydaje się mniejsza od poprzedniczki, ale jest taka w istocie. Długość samochodu wynosi 4,37 metra, czyli o prawie 5 centymetrów mniej w porównaniu z 10. generacją. Wysokość 1,46 metra to mniej o 2,6 centymetra. Zmienione wymiary mają oczywiście wpływ na własności aerodynamiczne i sprawność, z jaką nowa Astra pokonuje opór powietrza - współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi niespełna 0,30.
Całodobowa pomoc i serwis: znakomita łączność dzięki systemowi Opel OnStar
Wszystkie nowe modele są podporządkowane następującej zasadzie: firma Opel upowszechnia technologie i innowacje z wyższych segmentów oraz sprawia, że ich ceny są bardziej przystępne. Przykładem takiego podejścia są systemy łączności. Astra nowej generacji jest pierwszym modelem Opla, który będzie oferowany z osobistym asystentem łączności i usług Opel OnStar od początku obecności na rynku. Opel OnStar zapewnia użytkownikowi dostęp do szerokiej gamy usług podnoszących bezpieczeństwo i komfort. Otwarcie poduszki powietrznej powoduje wysłanie wiadomości alarmowej przez system Opel OnStar. Po otrzymaniu takiej wiadomości doradca skontaktuje się z pojazdem w celu ustalenia, czy kierowca potrzebuje pomocy. W przypadku braku odpowiedzi na miejsce zdarzenia natychmiast wysyłane zostaną służby ratunkowe. To tylko jedna z zalet nowego osobistego asystenta łączności i usług. Kierowca i pasażerowie mogą nawiązywać łączność przez OnStar całodobowo, przez 365 dni w roku. Doradca OnStar zawsze chętnie udzieli pomocy w razie awarii samochodu na drodze oraz w innych sytuacjach. Ponadto system OnStar zamienia nową Astrę w mobilny punkt dostępowy do Internetu Wi-Fi LTE 4G. Do systemu można podłączyć jednocześnie nawet siedem urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety.
W nowej Astrze zadebiutuje także system multimedialny IntelliLink nowej generacji. Jest on kompatybilny z interfejsami Android Auto i Apple CarPlay, które ułatwiają korzystanie z funkcji smartfona w samochodzie. To pierwsze takie rozwiązanie w klasie samochodów kompaktowych. Każdy z interfejsów ułatwia korzystanie z funkcji smartfona, na których najbardziej polegają użytkownicy. Android Auto obsługuje przede wszystkim Google Maps, Google Now oraz daje możliwość rozmowy z Google. Obsługuje on także coraz większy ekosystem aplikacji do odbioru muzyki i komunikowania się, takich jak WhatsApp, Skype, Google Play Music, Spotify oraz odtwarzacze podcastów. Pełna lista obsługiwanych aplikacji znajduje się na stronie Android.com/auto. Apple CarPlay umożliwia proste i pomysłowe korzystanie z funkcji iPhone’a w czasie jazdy za pomocą ekranu wbudowanego w deskę rozdzielczą samochodu. Kierowca może inicjować połączenia telefoniczne, wysyłać i odbierać wiadomości oraz słuchać muzyki, sterując poszczególnymi funkcjami za pomocą ekranu dotykowego lub poleceń głosowych w systemie Siri. Apple CarPlay obsługuje telefon, wiadomości, mapy, odtwarzacz muzyczny oraz jest kompatybilny z aplikacjami zewnętrznymi. Z pełną listą tych aplikacji można zapoznać się na stronie Apple.com/ios/carplay. Poszczególnymi funkcjami można sterować za pośrednictwem dużego, nawet ośmiocalowego ekranu dotykowego w konsoli środkowej, przyciskami na kierownicy (regulacja głośności) lub przez polecenia głosowe.
Ekskluzywne technologie w klasie kompaktowej: IntelliLux LED® i nie tylko
Ten system oświetlenia podnoszący bezpieczeństwo to absolutna nowość w nowej Astrze. Przełomowe, opatentowane przez firmę Opel matrycowe reflektory LED nowej generacji umożliwiają korzystanie ze świateł drogowych bez oślepiania innych kierowców, a Astra będzie pierwszym samochodem w segmencie kompaktowym, w którym pojawi się to rozwiązanie.
Nowy system, złożony z 16 segmentów diodowych - po 8 z każdej strony pojazdu - automatycznie i nieustannie dostosowuje długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. W procesie tym współpracuje on z przednią kamerą Opel Eye. Gdy tylko pojazd opuści obszar zabudowany, światła drogowe włączają się automatycznie i pozostają włączone przez cały czas. Przy prędkości 80 km/h obiekty na poboczu drogi stają się widoczne dla kierowcy z odległości o 30–40 metrów większej niż w przypadku samochodu z tradycyjnymi reflektorami halogenowymi lub ksenonowymi. Daje to kierowcy około 1,5 sekundy więcej czasu na reakcję. Zniknął także problem oślepiania innych użytkowników drogi. Kiedy system wykryje światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka lub światła samochodu poprzedzającego, poszczególne diody w odpowiednich strefach są wyłączane, tak aby światło „omijało” przestrzeń wokół tych pojazdów. Pozostała część drogi i jej otoczenia nadal jest jasno oświetlona. Dzięki tak wysokiej precyzji i zdolności adaptacji matryca diodowa stanowi nowy, wyższy poziom technologii oświetlenia zewnętrznego pojazdów.
Diody nie tylko oświetlają otoczenie pojazdu jaśniejszym światłem niż konwencjonalne reflektory, ale charakteryzują się też znacznie dłuższą żywotnością w porównaniu z żarówkami halogenowymi lub ksenonowymi. Kolejna zaleta systemu polega na wyeliminowaniu mechanicznego ruchu elementów reflektora. Poszczególne segmenty diodowe włączają się i wyłączają w zależności od sytuacji, co także przyczynia się do wydłużenia trwałości reflektorów.
Oprócz systemu Opel OnStar i matrycowych reflektorów IntelliLux LED® właściciele nowej Astry otrzymają do dyspozycji szereg innych systemów wspomagających kierowcę oraz podnoszących bezpieczeństwo i komfort jazdy. Wiele z tych systemów nie było dotychczas oferowanych w segmencie kompaktowym. System rozpoznawania znaków drogowych oraz asystent pasa ruchu z ostrzeżeniem przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu, a także monitorowanie odległości od poprzedzającego samochodu i alarm kolizyjny z funkcją hamowania przedkolizyjnego sprawiają, że jazda nową Astrą jest nie tylko bardziej komfortowa, ale i bezpieczniejsza. Tempomat z ogranicznikiem prędkości pilnuje, aby kierowca nie przekroczył dozwolonej prędkości. Zaawansowany asystent parkowania zwiększa komfort i potrafi samodzielnie zaparkować samochód za naciśnięciem przycisku. Kamera cofania jest uruchamiana z chwilą włączenia wstecznego biegu. System ostrzegania o pojeździe w martwym polu wykrywa przeszkody w promieniu 3 metrów z boku i z tyłu samochodu, które znajdują się poza polem widzenia kierowcy.
Na uwagę zasługują także ergonomiczne fotele przetestowane i certyfikowane przez AGR (Kampanię na rzecz zdrowych pleców). Kontynuują one tradycję oferowania znakomitych, ergonomicznych foteli w samochodach marki Opel i są wyposażone w szereg dodatkowych funkcji podnoszących komfort. Kierowca nowego Opla Astry może zasiadać w fotelu regulowanym w 18 kierunkach. Fotel ten ma także funkcję masażu, wentylacji i regulacji szerokości siedziska. Również pasażerowie z tyłu mogą liczyć na większy komfort dzięki opcjonalnym podgrzewanym siedzeniom skrajnym na tylnej kanapie.
Zupełnie nowy Opel Astra jest więc nie tylko bezpieczniejszy, bardziej komfortowy, bardziej atrakcyjny i nowocześniejszy, ale także lżejszy, zwrotniejszy, bardziej aerodynamiczny oraz sprawniejszy i wydajniejszy pod każdym względem. Nowa Astra wyznacza kierunek marki Opel na przyszłość.