Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
17 lutego br. firma MAN po raz pierwszy zaprezentowała publicznie w Norymberdze zbliżony do wersji seryjnej prototyp nowej ciężarówki elektrycznej. Oprócz nowych bezemisyjnych układów napędowych, MAN projektuje także kompleksowe rozwiązania eMobility, które umożliwią klientom przygotowanie się z wyprzedzeniem do eksploatacji nowego pojazdu.

„Musimy przyspieszyć proces elektryfikacji naszej floty. Wprowadzenie elektromobilności na dużą skalę może zakończyć się sukcesem tylko pod warunkiem, że zapewnimy naszym klientom bieżącą pomoc przy zastępowaniu pojazdów tradycyjnych pojazdami z napędem elektrycznym i przekonamy ich do takiego rozwiązania. Dlatego pracujemy nad kompleksowymi rozwiązaniami cyfrowymi i ofertami w zakresie ładowania baterii“, wyjaśnia Alexander Vlaskamp, CEO w MAN Truck & Bus.

Oprócz szybszego rozpowszechniania elektromobilności, MAN intensyfikuje swoje prace badawczo-rozwojowe w zakresie napędu wodorowego. W tym celu Premier Bawarii, Markus Söder, wspólnie z ministrem gospodarki, Hubertem Aigwangerem, zapowiedział dzisiaj udzielenie wsparcia finansowego w wysokości 8,5 milionów euro na perspektywiczny projekt „Bayernflotte“ (Flota Bawarii). W ramach tego projektu w 2024 r. pojazdy ciężarowe MAN z wodorowymi ogniwami paliwowymi będą potwierdzać swoją przydatność podczas testów realizowanych u pięciu klientów na terenie Bawarii.

„The Future starts now – We pave the road to Zero Emission” – tym hasłem MAN Truck & Bus powitał dzisiaj w Norymberdze przedstawicieli kręgów politycznych, naukowych i gospodarczych, którzy zostali zaproszeni na prezentację elektrycznego pojazdu ciężarowego zbliżonego do wersji seryjnej. Alexander Vlaskamp, prezes zarządu spółki MAN Truck & Bus, powiedział podczas uroczystości: „MAN przyspiesza proces transformacji i zmierza wielkimi krokami w kierunku napędów bezemisyjnych. W firmie MAN i w koncernie TRATON koncentrujemy się przy tym wyraźnie na napędzie elektrycznym. To podstawa dla naszych pojazdów klasy ciężkiej, które planujemy wprowadzić na rynek w 2024 roku. Dopiero po 2030 r., kiedy zielony wodór oraz odpowiednia infrastruktura mają być dostępne w odpowiednim zakresie, liczymy także na możliwość zastosowania w niektórych obszarach pojazdów ciężarowych z napędem wodorowym. Dlatego już teraz prowadzimy badania w tym zakresie, a dzięki dotacji kraju związkowego Bawaria będziemy mogli pogłębić nasze kompetencje w tej dziedzinie.”

Prezes zarządu MAN, Alexander Vlaskamp, zapowiedział ponadto podczas uroczystości, że pierwszych 200 elektrycznych pojazdów ciężarowych zostanie wyprodukowanych na początku 2024 r. Pojazdy ciężarowe napędzane bateriami elektrycznymi będą powstawać w głównych zakładach MAN w Monachium – centrum kompetencyjnym E-Mobility. Planowane jest także poszerzenie procesu tworzenia wartości dodanej w ramach budowy pojazdów użytkowych na baterie elektryczne dzięki realizacji we własnym zakresie montażu tak zwanego pakietu baterii. Wyraźnie widać, że MAN przyspiesza proces transformacji w kierunku napędów niewykorzystujących kopalnych źródeł energii i przygotowuje się do bezemisyjnego transportu towarowego i pasażerskiego w przyszłości.
Projekt „Flota Bawarii”

Wiąże się z tym także dalsze poszerzenie kompetencji w dziedzinie technologii wodorowych. Kraj związkowy Bawaria współfinansuje projekt „Bayernflotte“ w ramach swojej strategii rozwoju badań nad wodorem, wspierając rozwój kompetencji w tym zakresie. Dotacja wynosi 8,5 miliona euro.

W ramach projektu „Bayernflotte” MAN, wspólnie z partnerami przemysłowymi: Bosch, Faurecia i ZF, zaprojektuje ciężarówkę napędzaną ogniwami paliwowymi.

Pojazd taki zostanie dostarczony w połowie 2024 r. pięciu klientom. Firmy BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics i Spedition Dettendorfer przez cały rok będą w rzeczywistych warunkach testować swoje pojazdy ciężarowe na ogniwa paliwowe napędzane wodorem. Projekt nabierze tempa wraz z otrzymaniem w dniu 17.02 br. od premiera Markusa Södera i ministra gospodarki Huberta Aiwangera decyzji o przyznaniu dofinansowania.

Zero emisji: porównanie technologii

Prezentując po raz pierwszy prototyp pojazdu ciężarowego z napędem elektrycznym, oparty na pojeździe MAN nowej generacji, firma MAN podkreśliła podobieństwo technologii baterii elektrycznych i wodorowych ogniw paliwowych. Silnik elektryczny, który pobiera energię z baterii, stanowi punkt wyjścia dla ogniwa wodorowego. Pojazdy BEV (Battery Electric Vehicle) już dzisiaj oferują stosowaną w pojazdach ciężarowych, autobusach i vanach technologię bazową, która pozwala zarówno na spełnienie wymagań klientów w zakresie optymalizacji kosztów i dostarczenie praktycznych rozwiązań, jak również na zapewnienie zrównoważonego rozwoju i neutralności klimatycznej. W przyszłości będzie można uzupełniająco stosować także pojazdy ciężarowe i autokary z ogniwami paliwowymi na wodór, gdyż rozwiązania te wykorzystują układ napędowy pojazdów BEV, zastępując przy tym ciężkie baterie znacznie lżejszymi zbiornikami na wodór i ogniwem paliwowym.

Zgodnie z aktualnym stanem techniki, pojazdy użytkowe z ogniwami paliwowymi zapewniają większy zasięg niż pojazdy z bateriami kumulującymi energię, jednak koszty eksploatacji przy wykorzystaniu energii uzyskiwanej z wodoru będą przypuszczalnie w najbliższym czasie znacznie wyższe. Niski koszt energii w pojazdach elektrycznych jest kluczem do szybkiej transformacji w kierunku elektrycznych pojazdów ciężarowych, która musi nastąpić jak najszybciej, aby umożliwić spełnienie celów klimatycznych wyznaczonych dla sektora transportowego. W tym kontekście należy podkreślić, że koszty paliwa lub energii w przypadku bardzo intensywnie eksploatowanych pojazdów użytkowych stanowią zdecydowanie największą część całkowitych kosztów eksploatacji TCO (Total Cost of Ownership).

Ponadto kluczowym czynnikiem determinującym dynamikę procesu transformacji przemysłu transportowego nadal pozostaje stworzenie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. W tym zakresie niezbędne jest wsparcie ze strony kręgów politycznych. Pewien wkład w tym zakresie ma także TRATON Group – koncern, do którego należy MAN Truck & Bus. TRATON jako działający na rynku międzynarodowym producent pojazdów użytkowych chce w ramach przedsięwzięcia joint ventures uczestniczyć w budowie sieci ładowania pojazdów o dużej mocy na terenie całej Europy (Joint-Venture-Vereinbarung Hochleistungs-Ladenetz | TRATON).

Kolejnym powodem, dla którego wodór stanie się istotnym źródłem energii dla pojazdów użytkowych później niż baterie elektryczne, jest fakt, że w najbliższej przyszłości zielony wodór nie będzie jeszcze dostępny w wystarczającej ilości i będzie najpierw wykorzystywany przede wszystkim w przemyśle do produkcji stali lub w zakładach chemicznych.

Elektromobilność w pojazdach ciężarowych

W dniu 17.02 br. firma MAN po raz pierwszy zaprezentowała swój przyszły elektryczny pojazd ciężarowy. Pokryje on większość zastosowań w transporcie. Według MAN, istotnym elementem wspierającym klientów w procesie przechodzenia na pojazdy z napędem niewykorzystującym energii kopalnej jest oferta eConsulting, która ma na celu ułatwienie użytkownikom korzystania ze zrównoważonego transportu. Skuteczne przekształcenie floty z pojazdami tankującymi olej napędowy na pojazdy BEV wymaga przeprowadzenia kompleksowej analizy potrzeb klienta na długo przed zakupem pojazdu elektrycznego. Po podjęciu decyzji o zakupie elektrycznego pojazdu ciężarowego eConsulting obejmuje etap eksploatacji, w tym optymalizację kosztów, analizę tras, optymalizację floty i infrastrukturę ładowania pojazdów.

Produkcja pakietów baterii

Kluczowym elementem umożliwiającym przejście na napędy bezemisyjne są baterie elektryczne. Już wiosną 2021 r. MAN zaczął zdobywać własne know-how w zakresie montażu pakietów baterii. Zalążkiem tego procesu jest Technikum eMobility przy zakładzie w Norymberdze, gdzie od tego czasu powstają pierwsze pakiety baterii przeznaczone dla pojazdów elektrycznych. Przeprowadzane są tu także wewnętrzne testy w ramach produkcji przedseryjnej.

Pakiety baterii są największymi jednostkami baterii w pojazdach użytkowych. Są w nich zintegrowane i sterowane ogniwa baterii. W produkowanym seryjnie autobusie miejskim MAN Lion’s City E pakiet baterii ma pojemność 80 kWh. W autobusie miejskim o długości 12 metrów montowanych jest aktualnie sześć pakietów baterii, które umożliwiają zasięg do 350 km. W ramach przejazdu Efficiency Run w maju 2021 r. MAN Lion’s City E udowodnił, że w optymalnych warunkach jest w stanie przejechać znacznie dłuższe odcinki. Autobus elektryczny MAN, obsługując jedną z linii transportu publicznego w Monachium przez 24 godziny, przejechał 550 kilometrów – bez doładowań w międzyczasie. Przejazd autobusu elektrycznego MAN udowodnił, jakie zasięgi są osiągalne już dziś i że zależą one od różnych czynników, między innymi, od topografii, sposobu jazdy oraz korzystania z ogrzewania lub klimatyzacji.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

GABEC
Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
Deltax Programming Sp. z o.o.