W grudniu 2022 r. Mercedes-Benz ogłosił nawiązanie technologicznego partnerstwa z firmą Hydro, wytwórcą aluminium. Teraz producent luksusowych samochodów przedstawia pierwsze rezultaty swojej mapy drogowej niskoemisyjnych rozwiązań.
Po udanej fazie testów niskoemisyjnego aluminium z co najmniej 25-procentowym udziałem złomu poużytkowego jeszcze w tym roku do produkcji seryjnej trafią wymagające odlewane elementy konstrukcyjne wykonane z tego bardziej zrównoważonego materiału. Testowane aluminium ma ślad węglowy wynoszący zaledwie 2,8 kilograma CO2 na jeden kilogram aluminium.
„Osiągamy kolejny kamień milowy na naszej drodze - by w 2039 r. mieć flotę pojazdów neutralną w zakresie emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu wartości: wraz z naszym strategicznym partnerem, firmą Hydro, jeszcze latem wprowadzimy do naszych seryjnych modeli niskoemisyjne aluminium. Tym samym zmniejszamy ślad węglowy aluminium w porównaniu z europejską średnią aż o 70%. Wśród pierwszych modeli, które skorzystają z bardziej zrównoważonego materiału, znajdą się EQS i EQE” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, szef ds. technologii, rozwoju oraz zamówień.
Obróbka aluminium o niskiej emisji CO2 na potrzeby seryjnych modeli
Już dziś Hydro dostarcza Mercedes-Benz aluminium o obniżonej emisji CO₂, pochodzące z elektrolizy zasilanej energią odnawialną. Teraz czas na kolejny kamień milowy: Hydro będzie dostarczać do odlewni w fabryce Mercedes-Benz w Untertürkheim (sekcja Mettingen) aluminium o jeszcze niższej emisji CO2. Materiał ten stanowi około 60% aluminium używanego w stopie tego typu w odlewni w Mettingen i zawiera co najmniej 25% złomu poużytkowego. Powstają z niego wyrafinowane odlewane komponenty do zastosowań w konstrukcji nadwozia, wykorzystywane m.in. jako elementy istotne dla bezpieczeństwa, np. kielichy amortyzatorów w modelach EQS, EQE, Klasa S, Klasa E, GLC i Klasa C. Ponadto EQE otrzyma podłużnice, które także będą wykonane z aluminium o niskim poziomie emisji CO2. Mercedes-Benz planuje wykorzystać ten materiał również do różnych innych części, takich jak rama nośna elektrycznego układu napędowego w przypadku nadchodzącej platformy MMA (Mercedes Modular Architecture).
Dekarbonizacja łańcucha dostaw aluminium: mapa drogowa
Włączenie materiału do wielkoskalowej produkcji seryjnej stanowi pierwszy wymierny rezultat partnerstwa między Mercedes-Benz z Hydro. Obie firmy uzgodniły technologiczną mapę drogową, której celem jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla w łańcuchach dostaw aluminium do minimum. W ramach swojej strategii Ambition 2039 w ciągu najbliższych 7 lat Mercedes-Benz zamierza zintegrować w swoich samochodach aluminium, którego ślad węglowy będzie o 90% mniejszy od europejskiej średniej. Działania w tym zakresie obejmują wykorzystanie tlenku glinu zoptymalizowanego pod kątem emisji CO2 oraz redukcję emisji dwutlenku węgla wynikającej z procesu elektrolizy – dzięki zielonej energii elektrycznej oraz innowacyjnym technologiom.
Jednocześnie partnerzy pracują nad zwiększeniem zawartości surowców wtórnych. W ciągu najbliższych 10 lat Mercedes-Benz zamierza podwyższyć udział surowców wtórnych we flocie aut osobowych średnio do 40%.
Aktywne dążenie do odpowiedzialnego i zrównoważonego łańcucha dostaw
Mercedes-Benz w pełni angażuje się w odpowiedzialne pozyskiwanie aluminium. Producent poszerzy wykorzystanie materiałów certyfikowanych od kopalni do dostawcy zgodnie ze standardami Aluminium Stewardship Initiative (inicjatywa, której celem jest promowanie zrównoważonego rozwoju w całym łańcuchu wartości aluminium). Ponadto Mercedes-Benz i Hydro wspólnie pracują nad przejrzystymi, integrującymi procesami, stawiając w centrum uwagi zaangażowane strony. Kluczem do skutecznego zachowania należytej staranności w zakresie praw człowieka, w tym w certyfikacji, jest ograniczanie przeszkód dla społeczności górniczych i okolicznej ludności.
Europa
Mercedes-Benz AG włączy do seryjnej produkcji aluminium o blisko 70-procentowej redukcji emisji CO2
- Szczegóły
- Autor: Mercedes-Benz