Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
W minionym roku gospodarczym spółka Mercedes‑Benz Group AG (skrót giełdowy: MBG) w większym stopniu koncentrowała się na luksusowych samochodach osobowych i samochodach dostawczych klasy premium.

W ten sposób, także dzięki konsekwentnemu utrzymywaniu dyscypliny kosztów, możliwe było zwiększenie obrotu o 12%, do 150,0 mld euro (2021: 133,9 mld euro), a koncernowego zysku operacyjnego EBIT o 28% – do 20,5 mld euro (2021: 16,0 mld euro).

W pierwszym roku po wydzieleniu Daimler Truck koncern Mercedes-Benz Group kontynuował transformację pośród wyzwań geopolitycznych i makroekonomicznych. Znakomite wyniki potwierdzają poprawę rentowności, pomimo że pandemia COVID 19 i utrudnienia w łańcuchu dostaw półprzewodników, a także skutki wojny prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie, nadal negatywnie wpływały na działalność biznesową.

Przekształciliśmy Mercedes-Benz w bardziej dochodową firmę. Kluczowe znaczenie mają koncentracja na pożądanych produktach oraz zdyscyplinowane zarządzanie marżą i kosztami. Choć nie możemy kontrolować wydarzeń makroekonomicznych i geopolitycznych, to jednak rok gospodarczy 2022 dowodzi, że obrany przez nas strategiczny kierunek jest właściwy. Nasz zespół nie tylko osiągnął dobre wyniki finansowe, lecz także wzmocnił naszą dynamikę jako lidera technologicznego w dziedzinie elektrycznej i zautomatyzowanej jazdy. Kolejny rozdział naszej transformacji zaprezentujemy podczas konferencji Mercedes-Benz Strategy Update, która odbędzie się 22 lutego w Kalifornii. Skupi się ona na naszym własnym systemie operacyjnym „MB.OS”. Ola Kaellenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.

Przyspieszenie transformacji

Mercedes-Benz rozszerzył swoją ofertę pojazdów z napędem akumulatorowo-elektrycznym do dziewięciu samochodów osobowych i czterech dostawczych, w tym nowego SUV-a EQS i nowego SUV-a EQE, a także zaprezentowanego niedawno nowego eSprintera. Na potrzeby zwiększenia skali produkcji bezemisyjnych samochodów osobowych i dostawczych dokonano reorganizacji sieci produkcyjnej Mercedes-Benz i zawarto nowe umowy z dostawcami. Mercedes-Benz będzie zaopatrywać się w ogniwa akumulatorowe z nowej fabryki Contemporary Amperex Technology Co, Limited (CATL) budowanej w Debreczynie na Węgrzech. Z kanadyjsko-niemieckim start-upem Rock Tech Lithium Inc. podpisano roczną umowę na dostawy średnio 10 tys. ton wodorotlenku litu. Ponadto Mercedes-Benz ogłosił szeroko zakrojone plany uruchomienia w Ameryce Północnej, Europie, Chinach i na innych kluczowych rynkach globalnej sieci ładowania akumulatorów z dużą mocą.

Inwestycje, wolne przepływy pieniężne i płynność finansowa

W roku gospodarczym 2022 wolne przepływy pieniężne w działalności przemysłowej wzrosły do 8,1 mld euro (2021: 7,9 mld euro). Płynność netto działalności przemysłowej wzrosła do 26,6 mld euro (na koniec 2021: 21,0 mld euro). Wartość inwestycji koncernu w środki trwałe wyniosła w całym roku 3,5 mld euro (2021: 4,6 mld euro*). Wydatki na badania i rozwój wyniosły 8,5 mld euro (2021: 9,1 mld euro*).

*W roku 2021 liczba ta obejmowała segment pojazdów użytkowych Daimler do momentu jego odłączenia i wydzielenia.

Wyniki dywizji

W trudnym otoczeniu makroekonomicznym sprzedaż Mercedes-Benz Cars wyniosła 2 040 719 pojazdów (+5%). W zgodzie ze swoją strategią ukierunkowaną na pojazdy elektryczne, Mercedes-Benz odnotował solidną sprzedaż pojazdów akumulatorowo-elektrycznych w liczbie 149 227 sztuk wraz ze smartem (+67%). W segmencie top-end sprzedaż wzrosła o 8% – napędzana sprzedażą Klasy S (+6%) i jej w pełni elektrycznej wersji EQS z liczbą ponad 23 400 sprzedanych pojazdów. Czwarty kwartał był najlepszym kwartałem sprzedaży tego w pełni elektrycznego modelu flagowego. Także Mercedes-Maybach odnotował nowy rekordowy rok ze wzrostem sprzedaży o 41%. Dobra sprzedaż Klasy C, najlepiej sprzedającego się GLC oraz nowego EQE przełożyła się na 9-procentowy wzrost sprzedaży w segmencie Core. Skorygowana rentowność sprzedaży (RoS) Mercedes-Benz Cars w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku wzrosła z 13,1% do 14,6%.

W czwartym kwartale świadoma decyzja firmy o realizacji płatności na rzecz wybranych dostawców oraz efekt premii inflacyjnej dla uprawnionych pracowników w Niemczech wpłynęły na niewielkie utrudnienia i skorygowaną rentowność sprzedaży na wciąż wysokim poziomie 13,4%.

W segmencie Mercedes-Benz Vans całoroczna sprzedaż jednostkowa na całym świecie wyniosła 415 344 pojazdów (+8%) – dzięki szerokiej ofercie produktowej samochodów dostawczych do użytku biznesowego i prywatnego oraz pomimo trwających globalnych utrudnień w zakresie dostaw części i logistyki. W roku sprawozdawczym liczba sprzedanych elektrycznych samochodów dostawczych (eVan) wyniosła 15 000 sztuk (+15%), z czego około dwie trzecie stanowiły elektryczne samochody dostawcze do użytku komercyjnego. Skorygowany wskaźnik rentowności sprzedaży (RoS) segmentu Mercedes-Benz Vans wzrósł do 11,2% (2021: 8,3%). W roku 2022 zaprezentowano także w pełni elektryczne małe samochody dostawcze eCitan i EQT [zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym (WLTP): 18,99 kWh/100 km; emisja CO2 (WLTP): 0 g/km]. Przed kilkoma dniami swoją premierę miał nowy eSprinter.

Mercedes-Benz Mobility odnotował spadek wartości nowych transakcji do 58,0 mld euro (2021: 63,6 mld euro). Należy jednak zwrócić uwagę, że w roku 2021, do momentu wydzielenia segmentu pojazdów użytkowych, nowe transakcje obejmowały jeszcze transakcje działu Trucks & Buses. Na koniec 2022 r. wolumen umów osiągnął wartość 132,4 mld euro, czyli poziom analogiczny do końca poprzedniego roku. (2021: 133,7 mld euro). W porównaniu z rokiem poprzednim znacząco zrósł wolumen umów na kredytowanie i leasingowane pojazdów akumulatorowo-elektrycznych i hybrydowych. W roku 2022 skorygowany wskaźnik EBIT obniżył się do 2,4 mld euro (2021: 3,4 mld euro), głównie z powodu wzrostu kosztów ryzyka kredytowego na skutek pogorszenia perspektywy makroekonomicznej oraz wyższych kosztów refinansowania, a także mniejszego wolumenu po wydzieleniu się Daimler Truck. W efekcie skorygowana rentowność kapitału własnego (RoE) na poziomie 16,8% była niższa niż w roku poprzednim (2021: 22,0%).

Dywidenda i wykup akcji własnych

Zarząd i Rada Nadzorcza zaproponują Walnemu Zgromadzeniu w dniu 3 maja 2023 r. dywidendę w wysokości 5,20 euro na akcję (2021: 5,00 euro). Całkowita kwota wypłaty za rok 2022 odpowiadałaby wtedy sumie 5,6 mld euro (2021: 5,35 mld euro).

Firma ogłosiła zamiar wykupu za pośrednictwem giełdy własnych akcji o wartości maksymalnie 4 mld euro (z wyłączeniem kosztów ubocznych) w okresie do dwóch lat. Celem jest optymalizacja struktury kapitału i wygenerowanie wartości dla akcjonariuszy. Wykupione akcje zostaną następnie anulowane. Bardzo dobre wyniki operacyjne oraz utrzymująca się wysoka zdolność do generowania środków pieniężnych umożliwiają rozpoczęcie programu w marcu 2023 roku. Wykup zostanie sfinansowany przez Mercedes-Benz z oczekiwanej w przyszłości nadwyżki wolnych przepływów pieniężnych i jest w pełni zgodny z priorytetami strategicznymi firmy oraz jej polityką w zakresie dywidendy. Mercedes-Benz nadal koncentruje się na silnym ratingu inwestycyjnym i dąży do uzyskania oceny ratingowej A od głównych agencji. Kolejne szczegółowe informacje na temat programu wykupu akcji własnych zostaną ogłoszone oddzielnie przed jego rozpoczęciem.

Perspektywa

Gospodarka światowa zmaga się z wyjątkową niepewnością związaną z wydarzeniami geopolitycznymi i makroekonomicznymi, takimi jak wojna na Ukrainie, trendy w wymianie handlowej pomiędzy Chinami, Unią Europejską i Stanami Zjednoczonymi oraz dalszy przebieg pandemii COVID 19. Mogą one wywierać wpływ na łańcuchy dostaw oraz kształtowanie się cen surowców i energii. Na pogorszenie perspektyw wpływa ponadto utrzymująca się presja inflacyjna na konsumentów i przedsiębiorstwa oraz związane z nią podwyżki stóp procentowych ze strony banków centralnych, a także silniejsze spowolnienie wzrostu gospodarczego. Globalny niedobór półprzewodników ulega poprawie, choć nadal pozostają pojedyncze trudności, które mogą prowadzić do ograniczeń w dostawach.

Popyt zagregowany: W Europie poziom nowych zamówień jest bardziej umiarkowany, jednakże portfel zamówień wzmacnia sprzedaż w pierwszej połowie roku. W Stanach Zjednoczonych utrzymuje się popyt na dobrym poziomie. W Chinach skutki COVID 19 w czwartym kwartale wpływają również na nastroje w pierwszym kwartale. Jednak pierwsze sygnały wskazują na powrót dynamiki po chińskim Nowym Roku.

Prognoza sprzedaży: Według ostrożnych prognoz firma spodziewa się sprzedaży jednostkowej w segmencie Mercedes-Benz Cars na poziomie poprzedniego roku. Ogólnie oczekuje się lekkiego wzrostu sprzedaży pojazdów z segmentu top-end – dzięki nowemu SUV-owi EQS i innym przygotowywanym produktom, takim jak Mercedes-Maybach EQS SUV. Oczekiwany jest mniej więcej dwukrotny wzrost sprzedaży pojazdów z napędem akumulatorowo-elektrycznym (BEV). Firma spodziewa się skorygowanego wskaźnika rentowności sprzedaży (RoS) w przedziale od 12% do 14%. Założono lekki wzrost cen netto, kompensujący wzrost kosztów związanych z inflacją, przerwy w łańcuchach dostaw oraz wzrosty cen surowców. W segmencie pojazdów używanych spodziewany jest wynik handlowy nieznacznie niższy w stosunku do 2022 roku. Przewiduje się, że nakłady na badania i rozwój będą nieco wyższe niż w roku ubiegłym. Wartość inwestycji w środki trwałe powinna znacznie przekroczyć poziom ubiegłoroczny, głównie za sprawą platformy MMA.

Według przewidywań całkowita sprzedaż Mercedes-Benz Vans pozostanie na stabilnym poziomie, a skorygowana rentowność sprzedaży ukształtuje się w przedziale od 9% do 11%. Zakłada się stabilny wzrost cen netto, kompensujący wzrost kosztów związanych z inflacją, przerwy w łańcuchach dostaw oraz wzrosty cen surowców. Planowane inwestycje w środki trwałe oraz wydatki na badania i rozwój znacznie przekroczą poziom z poprzedniego roku ze względu na nakłady związane z przyszłą całkowicie elektryczną platformą VAN.EA.

Wolumen portfela Mercedes-Benz Mobility nieznacznie się zmniejsza. Skorygowany wskaźnik rentowności kapitału własnego na 2023 rok szacuje się w przedziale od 12% do 14%. Obejmuje to wydatki operacyjne (OpEx) związane z niedawno zapowiedzianą siecią ładowania.

Mercedes-Benz Group spodziewa się, że w 2023 roku obrót grupy utrzyma się na poziomie z poprzedniego roku. W nadal trudnym otoczeniu rynkowym w oparciu o rozwój segmentów koncern spodziewa się, że wskaźnik EBIT będzie nieco niższy od poziomu z poprzedniego roku. Jeśli chodzi o wolne przepływy pieniężne w działalności przemysłowej, Mercedes-Benz Group zakłada, że w 2023 roku utrzymają się one na poziomie roku poprzedniego. Spodziewane są wyższe niż w ubiegłym roku płatności podatkowe.

Mercedes-Benz Group oczekuje, że w 2023 roku średnia emisja CO2 floty nowych samochodów osobowych w Europie (Unia Europejska, Norwegia i Islandia) będzie znacznie niższa w porównaniu z rokiem poprzednim. Biorąc pod uwagę dalszą rozbudowę floty pojazdów elektrycznych, można założyć, że wymagania dotyczące emisji CO2 w Europie zostaną spełnione również w 2023 roku.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ANT Solutions Sp. z o.o.
Pol-Technology Sp. z o.o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
3D Center Sp. z o.o.
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
Takoni Sp. z o.o.