OBB Postbus podpisało z Solarisem kontrakt na dostawę 5 autobusów wodorowych. Napędzane wodorem pojazdy będą użytkowane w malowniczym Villach, w południowo-wschodniej Austrii.
To pierwsze zamówienie złożone w ramach umowy ramowej z początku 2021 roku, która zakłada możliwość zakupu przez klienta nawet 40 tego rodzaju pojazdów. Inwestycja zbiega się z wdrożeniem projektu H2 Carinthia, który ma na celu wspierać rozwój technologii wodorowej w tym regionie.
Wykorzystanie wodoru w transporcie jest realną szansą na zmniejszenie emisji generowanych przez ten sektor. Ten ogromny potencjał widzą przewoźnicy transportu publicznego i władze miast w austriackim regionie Karyntia. Projekt H2 Carinthia ma na celu rozwój regionu pod kątem wykorzystania energii z wodoru w obszarze transportu publicznego i przemysłu. Biorą w nim udział najwięksi przewoźnicy w Austrii, władze miast, jak i firmy energetyczne. Jednym z elementów projektu będzie również pierwsza w Karyntii stacja tankowania wodorem, a także wzbogacenie flot autobusowych o pojazdy wodorowe.
Na początku 2021 roku Solaris zawarł z przewoźnikiem OBB Postbus umowę ramową, która zakłada możliwość zakupu nawet 40 autobusów wodorowych do 2023 r. W grudniu 2021przewoźnik skorzystał z tej opcji i złożył pierwsze zamówienie – na 5 modeli Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojazdy wykorzystują energię produkowaną na pokładzie przez zestaw ogniw paliwowych. Dzięki zastosowanej technologii autobus może w każdych warunkach, całkowicie bezemisyjnie, przejechać około 350 km. Na realizację zamówienia Solaris ma czas do końca listopada 2022. Innowacyjne pojazdy będą kursować w Villach, stolicy Alp Karynckich.
Warto wspomnieć, że wiosną tego roku zasilany wodorem, bezemisyjny autobus Urbino 12 hydrogen był prezentowany i testowany w regionie Karyntia, w tym także w Villach. Przedstawiciele władz regionalnych oraz operatorów transportu mogli się wówczas szczegółowo zapoznać z zastosowaną w pojeździe technologią. Sam ultranowoczesny model autobusu cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem lokalnych przewoźników. Po testach w Karyntii, wodorowy Solaris był prezentowany także w regionie Górnej Austrii.
OBB Postbus to największe przedsiębiorstwo autobusowe na terenie Austrii. Ważnym elementem działalności operatora jest testowanie alternatywnych technologii napędowych wykorzystujących na przykład wodór czy też energię elektryczną. Współpraca Postbus z Solarisem sięga 2009 roku, a w barwach Postbus kursuje do dziś około 169 pojazdów Urbino. Podpisana na początku grudnia umowa jest pierwszą, której przedmiotem są autobusy z napędem alternatywnym.
„Otwarcie nowego „elektrycznego” rozdziału we współpracy z klientem Postbus to dla nas nie tylko duża nobilitacja, ale także szansa, by poprzez innowacyjne rozwiązania przyczynić się do zielonej zmiany w transporcie publicznym w Austrii. Patrząc na to, jak wielkie zainteresowanie technologią wodorową i elektryczną w autobusach wyrażają klienci z Austrii, z optymizmem patrzę na rozwój zrównoważonego transportu w tej części Europy”, powiedział Petros Spinaris, Członek Zarządu firmy Solaris Bus & Coach sp. z o.o., odpowiedzialny za Sprzedaż, Marketing i After Sales.
Solaris jest europejskim liderem rozwiązań bezemisyjnych w pojazdach transportu miejskiego, w szczególności w autobusach elektrycznych i wodorowych. Autobus napędzany wodorem Urbino 12 hydrogen miał swoją premierę w 2019 roku i jest najbardziej zaawansowanym technologicznie pojazdem w ofercie producenta. Do dziś blisko 100 sztuk tego modelu zostało zakupionych przez klientów z Austrii, Czech, Francji, Holandii, Niemiec, Polski, Szwecji i Włoch.
Europa
Największy austriacki przewoźnik zamawia pierwsze autobusy wodorowe Solarisa
- Szczegóły
- Autor: Solaris