Zbudowany obok bijącej kolejne rekordy fabryki w Sunderland zakład EV36Zero nie tylko przyspieszy prowadzone przez koncern działania na rzecz uzyskania neutralności węglowej, ale stworzy także nowe, kompleksowe rozwiązanie w zakresie zeroemisyjnej motoryzacji.
Przełomowy projekt zostanie uruchomiony dzięki wstępnej inwestycji w wysokości 1 mld funtów koncernu Nissan i jego partnerów: Envision AESC, globalnego gracza w dziedzinie wiodącej na świecie technologii akumulatorów, oraz Radę Miasta Sunderland. Projekt EV36Zero obejmuje trzy powiązane inicjatywy – produkcję samochodów elektrycznych, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz produkcję akumulatorów – i wyznacza nowe standardy, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.
Prezes i Dyrektor Generalny Nissana Makoto Uchida powiedział: „Projekt ten jest częścią pionierskich działań Nissana zmierzających do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia naszych produktów. Nasze kompleksowe podejście obejmuje nie tylko rozwój i produkcję pojazdów elektrycznych, ale także wykorzystywanie ich akumulatorów jako magazynów energii oraz ich ponowne użycie do celów wtórnych”.
I dodał: „Nasze dzisiejsze ogłoszenie jest wynikiem długich dyskusji prowadzonych w ramach poszczególnych zespołów i znacznie przyspieszy nasze wysiłki w Europie na rzecz osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Doświadczenie i wiedza zdobyte w ramach ogłoszonego dziś projektu będą udostępniane na całym świecie, co zwiększy globalną konkurencyjność Nissana”.
„Nissan będzie nadal wykorzystywać swoje atuty w dziedzinie elektryfikacji, aby stać się firmą, która nieustannie dostarcza wartości swoim klientom i społeczeństwu” – podkreślił Makoto Uchida.
Premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson powiedział: „Ogłoszenie Nissana o budowie swojego całkowicie elektrycznego pojazdu nowej generacji w Sunderland, obok nowej gigafabryki z Envision AESC, jest ważnym głosem zaufania dla Wielkiej Brytanii i naszych wysoko wykwalifikowanych pracowników w regionie North East”.
„Bazując na ponad 30-letniej historii w tym obszarze, jest to kluczowy moment w naszej rewolucji pojazdów elektrycznych i zapewnienie jej przyszłości na najbliższe dziesięciolecia” – dodał.
„Zobowiązania takie jak te stanowią przykład naszej zdolności do tworzenia setek zielonych miejsc pracy i pobudzania brytyjskiego przemysłu, a jednocześnie pozwalają ludziom podróżować w przystępny i zrównoważony sposób, dzięki czemu możemy wyeliminować nasz wpływ na zmiany klimatyczne” – podkreślił Boris Johnson.
Podczas dzisiejszej oficjalnej prezentacji Nissan EV36Zero w zakładach w Sunderland Ashwani Gupta, dyrektor ds. operacyjnych Nissana, powiedział: „To niezwykły dzień dla koncernu Nissan, naszych partnerów, Wielkiej Brytanii i całego przemysłu samochodowego. Fabryka Nissan EV36Zero zmieni nasze wyobrażenia o tym, co jest możliwe w naszej branży i określi przyszłą mapę drogową dla wszystkich.
Ustanowiliśmy nowy rekord dzięki Nissanowi LEAF, który jest pierwszym na świecie elektrycznym samochodem przeznaczonym na rynek masowy. Teraz wspólnie z naszymi partnerami przyspieszamy działania związane z osiągnięciem pełnej elektryfikacji oraz neutralności węglowej, które wyznaczą kierunek rozwoju kolejnego etapu rozwoju motoryzacji”.
Ogłoszone dziś projekty, które bazują na 35 latach działalności produkcyjnej w zakładach w Sunderland, stworzą 6 200 miejsc pracy w koncernie Nissan i spółkach jego brytyjskich dostawców, w tym ponad 900 nowych stanowisk w Nissanie i 750 miejsc pracy w nowym zakładzie Envision AESC produkującym inteligentne, niskoemisyjne akumulatory. W dłuższej perspektywie ten przełomowy projekt zmodernizuje i zwiększy potencjał produkcji samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii.
Envision AESC, część globalnej firmy z branży zielonych technologii – Envision Group – zajmująca się produkcją akumulatorów, wdroży zintegrowaną inteligentną technologię AIoT w celu monitorowania i optymalizacji zużycia energii, procesu produkcji i usług serwisowych w swojej nowej gigafabryce, co umożliwi jej szybkie zwiększenie produkcji i dostarczenie akumulatorów do zasilania nawet 100 000 pojazdów elektrycznych Nissana rocznie.
Sekretarz stanu ds. biznesu Wielkiej Brytanii Kwasi Kwarteng powiedział: „Ta fantastyczna inwestycja Nissana i Envision AESC stanowi wielkie zobowiązanie wobec mieszkańców Sunderland, przynosząc kolejne wysoko wykwalifikowane miejsca pracy i przyspieszając nasze plany podniesienia poziomu regionu North East. Jest to ogromny krok naprzód w realizacji naszych ambicji, aby Wielka Brytania wysunęła się na czoło globalnego wyścigu w zakresie pojazdów elektrycznych, a także kolejny dowód, jeśli w ogóle był potrzebny, że Wielka Brytania pozostaje jednym z najbardziej konkurencyjnych miejsc na świecie pod względem produkcji samochodów”.
„Jestem niezmiernie dumny, że Nissan nie tylko potwierdził swoją wiarę w Wielką Brytanię, ale także podwaja swoje wieloletnie zaangażowanie w działalność w naszym kraju. Samochody produkowane w tym zakładzie, wykorzystujące akumulatory wytwarzane tuż obok, w pierwszej w Wielkiej Brytanii gigafabryce produkującej na skalę przemysłową, będą miały do odegrania ogromną rolę w procesie odchodzenia od samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi oraz tworzenia krajowej bazy produkcji pojazdów elektrycznych” – dodał.
Elektryczny crossover nowej generacji
W ramach ogłoszonej kwoty 1 mld FUNTÓW Nissan zainwestuje do 423 mln FUNTÓW w produkcję nowego, w pełni elektrycznego modelu w Wielkiej Brytanii. Jego projektanci wykorzystali doświadczenie w segmencie crossoverów oraz światowy sukces Nissana LEAF i zaproponowali kod stylistyczny na miarę pojazdów nowej generacji, wyższą wydajność oraz zaawansowaną technologię akumulatorową, dzięki czemu zmiana samochodu na model elektryczny będzie jeszcze bardziej przystępna cenowo.
Nowy model został zaprojektowany z myślą o światowych rynkach. Produkowane w Wielkiej Brytanii samochody będą eksportowane do krajów europejskich, które są tradycyjnie obsługiwane przez zakłady Nissana w Sunderland. Nowy crossover będzie zbudowany na platformie CMF-EV Aliansu. Prognozuje się, że z taśm produkcyjnych będzie zjeżdżać rocznie aż 100 tys. sztuk tego modelu.
Po rozpoczęciu produkcji w Sunderland powstanie ponad 900 nowych miejsc pracy w fabryce i ponad 4 500 w brytyjskim łańcuchu dostaw oraz kolejnych 75 w obszarze badań i rozwoju. Włącznie z najnowszym projektem inwestycje kapitałowe Nissana w fabrykę przekroczą łącznie 5 mld funtów i będą obejmować:
§ Prace badawczo-rozwojowe prowadzone w Europejskim Centrum Technicznym Nissana w Cranfield, w hrabstwie Bedfordshire,
§ Wsparcie dostawców z Wielkiej Brytanii w przejściu do ery samochodów elektrycznych,
§ Wzmocnienie konkurencyjności fabryki i poprawę stanu środowiska,
§ Rozwój umiejętności pracowników Nissana w zakresie przyszłych technologii.
Pozostałe zakłady produkcyjne nowego modelu nie zostały jeszcze potwierdzone. Bardziej szczegółowe informacje na temat nowego samochodu, jego ceny i wykorzystanych w nim technologii zostaną podane do wiadomości bliżej jego premiery rynkowej.
Akumulatory kolejnej generacji
Spółka Envision AESC jest właścicielem i operatorem pierwszego w Europie zakładu produkcji akumulatorów w Sunderland, założonego w 2012 roku w celu zapewnienia lokalnej produkcji akumulatorów do Nissana LEAF. Zespół fabryki w Wielkiej Brytanii posiada dziewięcioletnie doświadczenie w dostarczaniu akumulatorów do Nissana LEAF i e-NV200. Dotychczas fabryka wyprodukowała ogniwa, moduły i pakiety do zasilania dla ponad 180 000 pojazdów elektrycznych w 44 krajach, spełniając globalne standardy w zakresie jakości, wydajności, bezpieczeństwa, niezawodności i kosztów.
Zgodnie z planami rozwoju gamy modeli Nissana, spółka Envision AESC zainwestuje 450 mln funtów w budowę pierwszej w Wielkiej Brytanii Gigafabryki, która powstanie na terenie parku przemysłowego International Advanced Manufacturing Park (IAMP), sąsiadującym z zakładami Nissana. Nowa fabryka będzie zasilana energią odnawialną i będzie wykorzystywać technologię akumulatorową najnowszej generacji.
Już niedługo rozpocznie się procedura zatwierdzania planów budowy nowej gigafabryki. Początkowo jej moce produkcyjne będą wynosić 9 GWh, z potencjalnymi inwestycjami Envision AESC w przyszłości o wartości 1,8 mld funtów, co pozwoli na wygenerowanie do 25 GWh i stworzenie 4500 nowych, „zielonych” miejsc pracy w regionie do 2030 roku, z potencjałem produkcyjnym do 35 GWh. Nowy zakład zwiększy konkurencyjność cenową akumulatorów do pojazdów elektrycznych produkowanych w Wielkiej Brytanii, między innymi dzięki nowemu ogniwu Gen5 o 30% większej gęstości energetycznej, które poprawi zasięg i wydajność.
Nowa inwestycja zapewni źródło zasilania dla nowych samochodów Nissana i będzie wspierać lokalne dostawy części i podzespołów w oparciu o zaawansowaną technologię. Dzięki temu w przyszłości akumulatory będą tańsze, a pojazdy elektryczne bardziej dostępne dla coraz większej liczby klientów.
W nowej gigafabryce powstanie 750 nowych miejsc pracy i znajdzie w niej zatrudnienie 300 obecnych pracowników.
Lei Zhang, założyciel i dyrektor generalny Envision Group, powiedział: „Misją Envision Group jest bycie partnerem w zakresie technologii „zero netto” dla globalnych przedsiębiorstw, rządów i miast. Dlatego cieszymy się, że możemy być częścią EV36Zero wraz z Nissanem i Radą Miasta Sunderland. W ramach tych działań Envision AESC zainwestuje 450 milionów funtów w nową, najnowocześniejszą, niskoemisyjną gigafabrykę w Sunderland, tworząc 700 nowych miejsc pracy”.
„To przedsięwzięcie opiera się na naszym wieloletnim partnerstwie z firmą Nissan, którego celem jest osiągnięcie globalnej ambicji, aby wysokowydajne akumulatory, o większym zasięgu, do pojazdów elektrycznych stały się przystępne cenowo i dostępne dla kolejnych milionów kierowców” – dodał.
„Wzrost popytu może wiązać się z przyszłymi inwestycjami o wartości do 1,8 mld funtów, dodatkową mocą 25 GWh i 4 500 miejscami pracy do 2030 roku. Dzięki temu region North East stanie się centrum nowego ośrodka pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii, współpracującego w zakresie badań i rozwoju nad całym cyklem życia baterii, od ich przechowywania, poprzez drugie życie, inteligentne ładowanie V2G, aż po recykling w obiegu zamkniętym.” – podkreślił Lei Zhang.
Zeroemisyjne samochody i zeroemisyjna produkcja
Rada Miasta Sunderland koordynuje prace nad ekosystemem i kieruje projektem, którego celem jest stworzenie „mikrosieci” opartej w 100% na odnawialnej energii elektrycznej, co pozwoli obniżyć poziom emisji o 55 tys. ton dwutlenku węgla rocznie.
Jak wskazują wstępne plany, dzięki możliwości zintegrowania istniejących już elektrowni wiatrowych i słonecznych Nissana może powstać aż dziesięć farm fotowoltaicznych o przewidywanej mocy 132 MW, a bezpośrednie podłączenie do energii ze źródeł odnawialnych z brytyjskiej sieci energetycznej zapewni „stałe” dostawy prądu koncernowi Nissan i firmom motoryzacyjnym działającym na terenie sąsiadującego z fabryką parku przemysłowego International Advanced Manufacturing Park (IAMP). Plany będą w dalszym ciągu opracowywane w ścisłej współpracy z potencjalnymi inwestorami z sektora prywatnego.
Koszt projektu, który jest pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem, został oszacowany na 80 mln funtów. Plany zakładają także budowę systemu magazynowania energii z wycofanych z eksploatacji akumulatorów Nissana / Envision AESC o łącznej mocy 1 MW, w którym będzie składowana nadwyżka energii wytwarzanej w ciągu dnia, aby wykorzystać ją poza godzinami szczytu i zrównoważyć popyt w sieci. Dodatkowe projekty infrastrukturalne, które umożliwiają stworzenie nowego hubu produkcji samochodów elektrycznych, podniosą łączną wartość wstępnej inwestycji 1 mld funtów.
Radny Graeme Miller, Przewodniczący Rady Miasta Sunderland, powiedział: „Sunderland jest miastem, które wyznacza sobie ambitne cele. Dzisiejszy komunikat jest doniosłym wydarzeniem nie tylko dla nas, całego regionu i dla japońskiej spółki – jest to przede wszystkim zwieńczenie wielomiesięcznej współpracy z Nissanem, spółką Envision AESC i brytyjskim rządem, która miała na celu zagwarantować realizację tego przełomowego projektu w naszym mieście.
Jesteśmy dumni, że odegraliśmy kluczową rolę w prowadzonych rozmowach. Ich celem było zapewnienie realizacji projektu, który może stać się pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem w Wielkiej Brytanii, ponieważ obejmuje wytwarzanie, używanie i magazynowanie energii w ramach dedykowanej mikrosieci.
Złożyliśmy zobowiązanie, że do 2040 roku miasto Sunderland stanie się miastem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla, a elektryfikacja jest kluczowym elementem tej wizji. Dzisiejsza deklaracja stawia Sunderland w centrum produkcji samochodów elektrycznych w Europie. Potwierdza także niezachwianą wiarę Rady w potencjał miasta, aby nadawać ton elektrycznej rewolucji, pracując we współpracy z sektorem prywatnym i rządem nad realizacją ważnych dla kraju projektów, tworzeniem nowych miejsc pracy, zapewnianiem dobrobytu naszym mieszkańcom i działającym tu firmom dzięki produkcji czystszych i bardziej ekologicznych samochodów”.
Nissan w Wielkiej Brytanii
Nissan uruchomił produkcję samochodów w Sunderland w lipcu 1986 roku, czyli dokładnie 35 lat temu. Zakłady są obecnie największą fabryką w historii brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, a pracę w nich znalazło 46 tys. pracowników.
W Wielkiej Brytanii działają także centrum projektowe Nissan European Design Centre (NDE), które ma swoją siedzibę w londyńskiej dzielnicy Paddington oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy w Cranfield (NTCE), w hrabstwie Bedfordshire, gdzie powstają projekty i rozwiązania inżynieryjne wykorzystywane w samochodach marki Nissan przeznaczonych dla klientów z regionu i całego świata.
Obecnie z taśm produkcyjnych zakładu Nissana w Sunderland zjeżdżają modele Qashqai, Juke i LEAF. Większość produkcji (70%) jest eksportowana do krajów europejskich, 20% jest sprzedawana w Wielkiej Brytanii, a kolejne 10% trafia na rynki na całym świecie – od Ameryki Południowej przez Australię i Skandynawię, aż po RPA.
Najnowszy projekt Nissana – EV36Zero – którego wartość jest szacowana na 1 mld funtów, zapowiada kolejny etap realizacji strategii elektryfikacji Nissana i jego działalności w Wielkiej Brytanii.