Nissan wykorzystuje kompetencje w zakresie projektowania stylistycznego i technicznego oraz produkcji pojazdów w Wielkiej Brytanii, a także podstawowe atuty marki, którymi są elektryfikacja i crossovery, by konsekwentnie realizować swoje dążenie do osiągnięcia neutralności węglowej.
„Samochody elektryczne to optymalne rozwiązanie w zakresie mobilności. Ponad milion klientów już dołączyło do naszej podróży, czerpie radość z posiadania elektrycznego Nissana i nie żałuje podjętych decyzji” – mówi Makoto Uchida, prezes i dyrektor generalny firmy Nissan.
„Samochody elektryczne zasilane energią ze źródeł odnawialnych to dla nas podstawowy sposób na osiągnięcie neutralności węglowej, która stanowi centralne założenie naszej wizji Ambition 2030. Do 2030 r. Nissan w Europie w pełni przestawi się na pojazdy elektryczne. Uważamy, że to korzystne posunięcie dla naszego biznesu, klientów i planety” – dodał.
Prezentacja nowego 20-23 Concept i rozpoczęcie badań nad autonomiczną jazdą
W ramach przyjętego planu Nissan kontynuuje program inwestowania w europejskie centra odpowiedzialne za projektowanie oraz badania i rozwój. Zespoły obu jednostek postanowiły uczcić swoje tegoroczne jubileusze nowatorskimi projektami dotyczącymi przyszłych pojazdów i technologii.
Kilka dni temu nad brzegami kanału przed siedzibą Nissan Design Europe (NDE), Nissan zaprezentował „Concept 20-23”, sportowy, miejski, elektryczny samochód koncepcyjny, zaprojektowany z okazji 20‑lecia otwarcia pracowni projektowej marki w londyńskiej dzielnicy Paddington.
Z kolei w pobliskim Nissan Technical Centre Europe zespół badawczo-rozwojowy Nissana, obchodzący w tym roku 35‑lecie, rozpoczął najnowszą serię badań nad autonomiczną jazdą w warunkach rzeczywistych. Projekt evolvAD przy wsparciu brytyjskiego rządu jest realizowany na drogach publicznych w strefach zamieszkania oraz poza miastami.
Inwestycje o wartości przekraczającej 40 mln EUR są prowadzone w obu ośrodkach i obejmują między innymi:
- w NDE: modernizację obiektów i sprzętu dla projektantów oraz innego wyposażenia, a także zatrudnienie dodatkowego personelu;
- w NTCE: nowe technologie i wyposażenie, w tym projekty dotyczące elektryfikacji o wartości ponad 26 mln EUR.
Zgodnie z programem Nissan Ambition 2030 firma wprowadzi na rynek 27 zelektryfikowanych pojazdów do 2030 r., w tym 19 samochodów w pełni elektrycznych. Jednocześnie Nissan będzie wdrażać technologię bezkobaltową, pozwalającą ponadto obniżyć o 65% koszty akumulatorów do samochodów elektrycznych do roku obrotowego 2028.
W tym samym czasie Nissan zamierza wprowadzić na rynek samochody elektryczne wyposażone w opracowane przez siebie akumulatory ze stałym elektrolitem (all-solid-state batteries – ASSB). Dzięki przełomowej technologii ASSB Nissan będzie mógł rozszerzyć ofertę samochodów elektrycznych we wszystkich segmentach i zaoferować lepsze jeszcze osiągi swoich modeli.
Akumulatory typu ASSB dzięki skróceniu czasu ładowania do jednej trzeciej sprawią, że samochody elektryczne będą bardziej wydajne i dostępne. Nissan spodziewa się, że technologia ASSB pozwoli obniżyć koszt akumulatorów do 75 USD/kWh do roku obrotowego 2028, a w przyszłości koszt ten mógłby spaść nawet do 65 USD/kWh, co umożliwiłoby zrównanie się cen samochodów elektrycznych i napędzanych silnikami benzynowymi.
Dotychczas potwierdzono już dwa nowe modele elektrycznych Nissanów na rynek europejski. Jednym z nich będzie zupełnie nowy miejski hatchback, który zastąpi kultowego Nissana Micra w roli podstawowego modelu w ofercie marki. Drugim będzie produkowany w osiągającym rekordowe wyniki kompleksie przemysłowym Nissana w Sunderland, w ramach wartego milion funtów projektu EV36Zero. To strategiczne dla przyszłości motoryzacji rozwiązanie połączy produkcję samochodów elektrycznych, akumulatorów oraz energii ze źródeł odnawialnych.
Postęp elektryfikacji w Europie
Jedna trzecia z ponad miliona elektrycznych Nissanów sprzedanych na całym świecie przypada na Europę. Najnowszymi w pełni elektrycznymi modelami na rynku są Nissan ARIYA i dostawczy Townstar. Od 2022 r. cała oferta Nissana w Europie jest w 100% zelektryfikowana. Dotyczy to także modeli Qashqai i X‑Trail z napędem e‑POWER.
Technologia e-POWER, dostosowana do wymagań europejskich kierowców przez zespół NTCE w Wielkiej Brytanii, zapewnia przyjemność jazdy samochodem oferującym elastyczność i kulturę pracy napędu elektrycznego klientom, którzy jeszcze nie czują się gotowi na przesiadkę do samochodu napędzanego wyłącznie energią elektryczną.
Te popularne w swoich segmentach modele zapowiadają przejście w Europie na pojazdy w 100% elektryczne, gdzie niezależnie od planowej modernizacji dotychczasowych modeli każdy nowy Nissan będzie już całkowicie elektryczny.
Elektryfikacja europejskiego rynku samochodów elektrycznych postępuje błyskawicznie. W ciągu pięciu lat (2018–2022) sprzedaż pojazdów elektrycznych i zelektryfikowanych zwiększyła się z 5% do 44% całego rynku, przy wzroście z 1% do 12% dla aut z napędem wyłącznie elektrycznym. Obecnie na samochody elektryczne przypada 16% łącznej sprzedaży Nissana w Europie. Udział pojazdów zelektryfikowanych w całym miksie modeli wynosi 50%, ale w ciągu trzech lat powinien wzrosnąć do 98%.
„W miarę jak Europa przyspiesza przechodzenie na samochody elektryczne Nissan będzie nadal oferował crossovery z atrakcyjną stylistyką i emocje z jazdy, za które cenią nas klienci” – powiedział Guillaume Cartier, prezes oddziału Nissana w regionie AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania).
„Dzięki przełomowym rozwiązaniom w zakresie technologii akumulatorowej pojazdy elektryczne staną się jeszcze bardziej dostępne, a Nissan będzie nadal propagował samochody na prąd jako najlepszy sposób na zapewnienie bardziej ekologicznej, łatwiejszej i bardziej przystępnej cenowo mobilności” – dodał.
Zgodnie z długofalową wizją Ambition 2030 Nissan chce stać się firmą prawdziwie zrównoważoną, która dąży do stworzenia czystszego, bezpieczniejszego i bardziej przyjaznego dla wszystkich świata. W ciągu najbliższych dziesięciu lat Nissan będzie dostarczał znakomite elektryczne pojazdy i innowacje technologiczne, jednocześnie rozwijając swoją działalność na całym świecie. Wizja ta przyczynia się do realizacji celu firmy Nissan, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej w całym cyklu życia produktów do roku obrotowego 2050.