Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Kia Europe, w ramach ukierunkowania na zrównoważony rozwój, potwierdziła plan ponownego wykorzystania zużytych akumulatorów wymontowanych z samochodów elektrycznych w nowatorskich systemach, tzw. Second Life, magazynowania energii.

W tym celu Kia nawiązała współpracę ze start-up’em encore, którego twórcą jest Deutsche Bahn (DB Bahnbau Gruppe). Otrzymuje on pakiety akumulatorów z samochodów elektrycznych z całej Europy i konstruuje oraz rozprowadza gotowe systemy magazynowania energii. Zestawy akumulatorów z aut elektrycznych są demontowane do poziomu pojedynczego modułu i poddawane szczegółowym testom diagnostycznym. Poprawnie działające moduły są następnie wykorzystywane w nowych systemach magazynowania energii lub poddawane recyklingowi, w zależności od ich pozostałej pojemności.

Kia Europe jest pierwszym dostawcą rozwiązań z zakresu mobilności, który nawiązał współpracę ze start-up’em encore | DB. Obydwie firmy właśnie zaprezentowały prototypowy zestaw akumulatorów w kampusie EUREF w Berlinie, wykonany w całości z używanych modułów akumulatorowych wymontowanych z Kia e-Soul.

Jako pionier w dziedzinie elektromobilności i lider rozwiązań z zakresu mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju, Kia podzieliła się planami rozwoju samochodów tworzonych pod potrzeby (Purpose Build Vehicles – PBV), technologii autonomicznej jazdy oraz szeregu przyszłościowych koncepcji, które wyznaczą przyszłe trendy. Kia opracowuje każdy model z uwzględnieniem zutylizowania go po eksploatacji i ponownego wykorzystania materiałów. Skłoniło to inżynierów marki Kia do opracowania alternatywnego dla recyklingu wykorzystania zużytych akumulatorów samochodów elektrycznych na rzecz tzw. projektów „Second Life”, które wydłużają żywotność akumulatorów dzięki ich nowemu zastosowaniu. encore | DB już prowadzi odbiór akumulatorów w całej Europie w celu tworzenia nowych systemów magazynowania energii. Transport jednych i drugich odbywa się z wykorzystaniem kompleksowej infrastruktury dostępnej w ramach Grupy Deutsche Bahn. Dbają o to logistyczne spółki DB Schenker oraz DB Cargo.

Jason Jeong, Prezes Kia Europe, powiedział: „Dzięki sukcesowi w elektryfikacji modeli marki Kia bierzemy również odpowiedzialność za akumulatory po ich okresie eksploatacji w samochodach. Współpraca Kia i encore | DB pokazuje, że traktujemy akumulatory jako cenny zasób w kontekście zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym”.

Ruszył pierwszy prototypowy projekt

Kampus EUREF w Berlinie jest symbolem rewolucji energetycznej w Niemczech

W sierpniu Kia Europe i encore | DB wspólnie zaprezentowały pierwszy system magazynowania energii w kampusie EUREF w Berlinie, gdzie funkcjonuje on jako część tzw. Micro Smart Grid – sieci energetycznej, w której różne źródła energii, odbiorcy i systemy magazynowania energii są ze sobą połączone. Sieć Micro Smart Grid została założona i jest obsługiwana przez inno2grid GmbH, wspólne przedsięwzięcie Grupy DB E.C.O. i Schneider Electric. Celem jest zmniejszenie zależności od sieci energetycznej poprzez przewidywalne przepływy energii i zwiększenie w całym kampusie udziału energii ze źródeł odnawialnych.

„Oszczędzanie energii jest dla nas ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej” – mówi Berthold Huber, Członek Zarządu Deutsche Bahn ds. Infrastruktury. „Nowe systemy magazynowania energii, zbudowane z akumulatorów wymontowanych z samochodów elektrycznych, oferują rozwiązanie, które jest zrównoważone, co sprawia, że są atrakcyjną opcją dla każdej branży”. Jednym z pierwszych zastosowań tego urządzenia w kampusie EUREF jest ładowarka aut elektrycznych, a pierwszym podłączonym samochodem była Kia e-Niro.

Proces

encore | DB, aby zbudować system magazynowania energii, gromadzi, demontuje, analizuje, a następnie ponownie wykorzystuje lub poddaje recyklingowi akumulatory z samochodów elektrycznych. W przypadku systemu magazynowania energii w kampusie EUREF, zużyte akumulatory z Kia e-Soul odebrano od dealerów Kia i przetransportowano do partnera encore | DB, który zajmuje się ich demontażem – firmy DellCon. W tym celu wykorzystano rozległą sieć logistyczną Deutsche Bahn, która zapewnia zrównoważony i bezpieczny transport. Następnie pakiety akumulatorów zdemontowano do poziomu pojedynczych modułów w celu przeprowadzenia najnowocześniejszych testów diagnostycznych i oceny stanu modułów akumulatora.

Akumulator w kampusie EUREF składa się z 24 modułów rozmieszczonych na trzech stojakach. Każdy moduł składa się z 14 podwójnych ogniw. Nowatorski system konwersji energii ze zintegrowanym systemem zarządzania pracą akumulatora (Battery Management System – BMS), opracowany przez firmę STABL, kompensuje różne stany kondycji poszczególnych modułów, w razie potrzeby wykonując pasywne lub aktywne równoważenie napięcia. Prototypowa jednostka zapewnia 72 kWh mocy użytkowej do przechowywania energii słonecznej w celu jej późniejszego wykorzystania oraz do innych zastosowań w „inno2grids zeeMobase” (bazie mobilności o zerowej emisji) w kampusie EUREF.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Etisoft Sp. z o.o.
GABEC
Gotec Plastics Polska sp. z o.o.
ISRINGHAUSEN Sp. z o.o.
Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.