BMW Group przyspiesza rozwój swojej technologii akumulatorów przyszłości, wspierając w ten sposób tworzenie się europejskiego łańcucha wartości ogniw i akumulatorów.
W tym kontekście prezes zarządu BMW AG, Oliver Zipse, otrzymał od Federalnego Ministra Gospodarki i Energii, Petera Altmaiera, oraz Ministra Gospodarki, Rozwoju i Energii Bawarii, Huberta Aiwangera, decyzję o dofinansowaniu na wsparcie projektów akumulatorowych BMW Group w ramach projektu IPCEI.
Dla BMW Group jedno jest pewne: wydajne i trwałe systemy magazynowania energii są centralnym czynnikiem sukcesu dla indywidualnej mobilności przyszłości. Rozwijanie wysoce innowacyjnych i trwałych ogniw akumulatorowych stanowi zatem również kluczowy element wysokowydajnego europejskiego łańcucha wartości ogniw i akumulatorów.
Założenia te znajdują swój wyraz w Nowej Klasie, którą BMW Group po raz pierwszy zaprezentowała w marcu na konferencji prasowej dotyczącej sprawozdania finansowego. Ta nowa generacja pojazdów, która pojawi się na rynku od połowy bieżącej dekady, będzie bezkompromisowo elektryczna, cyfrowa, cyrkularna, a przy tym wyraźnie skoncentrowana na napędach w pełni elektrycznych.
Dla Nowej Klasy BMW Group rozwija kolejną generację swojej technologii akumulatorów – w połączeniu z jasną deklaracją ze strony Olivera Zipse, prezesa zarządu BMW AG: - Poprzez Nową Klasę dokonamy wielkiego skoku technologicznego w dziedzinie napędów elektrycznych - mówił on w poniedziałek w Monachium. - Chcemy znacznie zwiększyć gęstość energii ogniw przy jednoczesnym obniżeniu kosztów wykorzystania materiałów i produkcji. Znacznie zmniejszymy również wykorzystanie materiałów pierwotnych, aby zapewnić prawdziwie „zielony” akumulator.
Poprzez Nową Klasę BMW Group chce osiągnąć zasięg i koszty produkcji na poziomie najnowocześniejszych silników spalinowych. W ten sposób elektromobilność „engineered by BMW” ma zachęcić i przekonać do siebie nowe grupy nabywców na całym świecie. Dla tej szóstej generacji technologii napędów elektrycznych BMW firma w obecnej fazie rozwoju ocenia różne formaty, składy chemiczne i moduły ogniw. Kluczowym celem jest tutaj zaprojektowanie prawdziwie ekologicznych, niskoemisyjnych i nadających się do recyklingu akumulatorów.
Akumulator ze stałym elektrolitem do produkcji seryjnej – premiera pojazdu demonstracyjnego na długo przed 2025 rokiem
Jednak BMW Group już teraz snuje plany na dalszą przyszłość, wykraczającą poza tę generację: do końca dekady gęstość energii w ogniwach akumulatorowych w porównaniu do obecnego, i tak już wysokiego poziomu, ma średnio wzrosnąć o co najmniej dwucyfrową wartość procentową.
Frank Weber, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju: - Najbardziej „zielonym” samochodem elektrycznym na świecie będzie BMW – zrównoważone od pierwszej myśli aż po recykling kończący eksploatacji. Opracowujemy ogniwo akumulatorowe przyszłości: będzie ono wydajne, bezpieczne, opłacalne i nadające się do recyklingu – od wyboru materiałów, poprzez zdolność do odzysku po użyciu w pojeździe, aż po recykling. Wszystko to powstanie w ramach europejskiego łańcucha wartości. - Weber dodaje: - Prowadzimy intensywne badania nad technologią akumulatorów ze stałym elektrolitem. Do końca dekady stworzymy akumulator samochodowy ze stałym elektrolitem do produkcji seryjnej. Pierwszy pojazd demonstracyjny z tą technologią planujemy zaprezentować na długo przed 2025 rokiem.
BMW Group od lat posiada rozległe doświadczenie w zakresie całego łańcucha wartości napędów elektrycznych i z każdą kolejną generacją optymalizuje technologię ogniw akumulatorowych. Konsekwentnie rozwijano przy tym również skład chemiczny ogniw: przykładowo udział kobaltu w materiale katody przy przejściu od generacji 3 z BMW i3 do generacji 5 wprowadzonej w 2020 roku wraz z BMW iX3 został znacznie zredukowany, z 33 do 10 procent – jednocześnie do około 80 procent wzrosła zawartość niklu. Aby zminimalizować zużycie surowców pierwotnych, w akumulatorze wysokonapięciowym nowego BMW iX już teraz wykorzystuje się nawet 50 procent niklu pochodzącego z recyklingu.
Elektryczna ofensywa na pełnych obrotach
Dzięki inteligentnej architekturze pojazdów i wysoce elastycznej sieci produkcyjnej, od 2023 roku na drogach będzie można już spotkać około tuzina w pełni elektrycznych modeli BMW Group. Do dostępnych już na rynku BMW i3, MINI Cooper SE i BMW iX3 w tym roku dołączą BMW iX i BMW i4, czyli dwa kluczowe innowacyjne modele – BMW i4 nawet trzy miesiące wcześniej niż pierwotnie planowano.
W najbliższych latach na rynku pojawią się w pełni elektryczne wersje bardzo popularnych modeli BMW serii 5 i BMW X1. Dołączy do nich BMW serii 7, a także następca MINI Countryman i inne modele. Tym samym już w 2023 roku BMW Group w około 90 procentach obecnych segmentów rynku będzie posiadać co najmniej jeden w pełni elektryczny model.
Do 2025 roku BMW Group będzie zwiększać sprzedaż modeli w pełni elektrycznych średnio o ponad 50% rocznie, a zatem ponad dziesięciokrotnie w porównaniu z rokiem 2020. W sumie do końca 2025 roku przedsiębiorstwo dostarczy klientom około dwóch milionów w pełni elektrycznych pojazdów.
W oparciu o obecne oczekiwania rynkowe BMW Group przewiduje, że do 2030 roku co najmniej 50 procent jej globalnej sprzedaży będą stanowiły pojazdy w pełni elektryczne. W sumie w ciągu najbliższych około dziesięciu lat firma wprowadzi na drogi około dziesięciu milionów w pełni elektrycznych pojazdów.
Tym samym BMW Group ze swoją strategią jest na dobrej drodze do osiągnięcia ambitnych celów UE w zakresie redukcji emisji CO2 również w roku 2025 i 2030.
Zaangażowanie BMW Group w ramach IPCEI.
W ramach dwóch IPCEI (Important Projects of Common European Interest) dotyczących akumulatorów BMW Group opracowuje wysoce innowacyjne, zrównoważone, zoptymalizowane pod względem działania i efektywne kosztowo ogniwa akumulatorowe jako kluczowy element europejskiego łańcucha wartości ogniw i akumulatorów.
Federalne Ministerstwo Gospodarki oraz Ministerstwo Gospodarki, Rozwoju i Energii Bawarii wspierają ten projekt w ramach europejskiego procesu finansowania IPCEI 1 (Important Projects of Common European Interest).
Minister Altmaier: - Dzięki wspólnym projektom europejskim udało się stworzyć łańcuch wartości akumulatorów w Niemczech i Europie oraz zapewnić trwałe miejsca pracy. Wspieramy BMW w dwóch konkretnych projektach w dziedzinie magazynowania energii w akumulatorach. Oba te przedsięwzięcia mają kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju elektromobilności w Niemczech.
Minister gospodarki Bawarii Hubert Aiwanger: - Rozwój ogniw akumulatorowych idealnie pasuje do Bawarii jako ośrodka gospodarczego i motoryzacyjnego. Bawaria wspiera ten realizowany przez BMW projekt IPCEI poprzez współfinansowanie, aby zapewnić wartość dodaną w centralnym temacie zaawansowanych technologii o dużym potencjale na przyszłość.
Ponieważ elektromobilność staje się coraz ważniejsza, musimy produkować potrzebne do tego ogniwa akumulatorowe u nas w Niemczech, a najlepiej w Bawarii. Naszym celem musi być ekonomiczne uczestnictwo w tej przyjaznej dla klimatu technologii i uniezależnienie Europy od dostawców z krajów trzecich.
Po opracowaniu nowej generacji ogniw litowo-jonowych oraz innowacyjnej koncepcji modułu i systemu akumulatorowego w pierwszym IPCEI, prace BMW w drugim IPCEI koncentrują się na rozwijaniu kolejnej generacji ogniw litowo-jonowych, rozwijaniu i optymalizacji technologii procesowych oraz budowie prototypowej linii produkcyjnej innowacyjnych modułów i systemów akumulatorowych.
BMW Group kładzie również duży nacisk na kwestię recyklingu materiałów, z których wykonane są akumulatory, a jej głównym celem jest stworzenie akumulatora nadającego się do ponownego przetworzenia.
Poprzez badanie i walidację technologii przyszłości, takich jak akumulatory ze stałym elektrolitem (tzw. all solid-state battery, ASSB) firma wzmacnia nie tylko własne kompetencje, ale także pozycję Niemiec jako ośrodka przemysłowego. BMW Group postrzega technologię ASSB jako punkt zwrotny w obszarze zastosowań dla motoryzacji.
Zgodnie z całościowym podejściem zamkniętego cyklu innowacji i rozwoju BMW będzie rozwijać innowacyjne produkty z zakresu ogniw, modułów i systemów akumulatorowych, koncentrując się na zwiększonej funkcjonalności i znacznie lepszej strukturze kosztów. Firma bierze przy tym uwagę również kwestię recyklingu lub możliwości ponownego wykorzystania akumulatorów po zakończeniu ich eksploatacji w pojeździe.
BMW Group jak żaden inny producent samochodów angażuje się w badania, rozwój i industrializację łańcuchów wartości akumulatorów w Niemczech. Wyniki badań przeprowadzanych przez BMW Group i partnerów biorących udział w projekcie IPCEI napędzają bowiem rozwój zintegrowanego europejskiego łańcucha wartości akumulatorów. Ponadto wspólnie z europejskimi partnerami badawczo-rozwojowymi badane są różne koncepcje akumulatorów ze stałym elektrolitem, a najbardziej obiecujący z nich zostanie wdrożony jako prototyp. W ten sposób przedsiębiorstwo otwiera drogę do pomyślnego rozwijania i produkcji ogniw akumulatorowych w Europie.
Europa
Nowa technologia ogniw dla Nowej Klasy: BMW Group wzmacnia kompetencje w dziedzinie akumulatorów w ramach inicjatywy European Battery Innovation
- Szczegóły
- Autor: BMW