Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Przejście na pojazdy LEV z wykorzystaniem planowanej pojemności akumulatorów w Europie może zmniejszyć zależność od surowców krytycznych i obniżyć emisję CO2e w transporcie do 2030 roku o 30 milionów ton.

Nowe badanie przeprowadzone przez organizacje EIT Urban Mobility i EIT InnoEnergy, które są wspierane przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), organ UE, wykazało, że wykorzystanie około 2-3% przewidywanej zdolności produkcyjnej akumulatorów w UE mogłoby zasilić ponad 25 milionów lekkich pojazdów elektrycznych (LEV), które mają pojawić się na europejskich drogach do 2030 roku. Taka liczba pojazdów LEV pomogłaby obniżyć emisję CO2e o 30 milionów ton, likwidując przewidywaną różnicę w emisji CO2e z transportu w Europie wynoszącą 165 milionów ton. Co więcej, zachęcanie do produkcji akumulatorów LEV w Europie może znacznie zmniejszyć obecną zależność od importu spoza UE, ponieważ 95% akumulatorów LEV pochodzi obecnie z Azji.

Pojazdy LEV, w tym rowery elektryczne, hulajnogi elektryczne i skutery elektryczne, stanowią coraz większą część nowoczesnej mobilności miejskiej. Przewiduje się, że w 2022 roku w Europie sprzedanych zostanie około 10 milionów takich pojazdów. Biorąc pod uwagę, że europejski popyt na akumulatory LEV potroi się do 2030 roku, a następnie podwoi do 2040 roku, badanie wykazuje, że pojazdy LEV stanowią idealny rynek do produkcji ogniw akumulatorowych w najbliższej przyszłości. Dotyczy to w szczególności cylindrycznych ogniw, które są standardowym elementem większości akumulatorów do pojazdów LEV.

Do 2030 roku planowana zdolność produkcyjna akumulatorów w Europie (1144-1800 GWh) przekroczy prognozowany popyt na akumulatory do pojazdów elektrycznych (317-696 GWh). Przeznaczenie części tej zdolności na wsparcie zmiany na pojazdy LEV, których roczne zużycie baterii jest stosunkowo niskie (zaledwie 36 GWh do 2030 roku i 71 GWh do 2040 roku), będzie wymagało 10-30 razy mniej metali krytycznych niż w przypadku pojazdów elektrycznych.

Ponadto potrzeba innowacji w sektorze pojazdów LEV zapewni postęp i wywoła „efekt domina”, z którego może skorzystać cały sektor. Na przykład, jakiekolwiek obniżenie kosztów, poprawa wydajności lub oddanie do recyklingu i ponowne wykorzystanie akumulatorów przyniosłyby znaczące korzyści rynkowe dla dostawców, szczególnie w sektorze mobilności współdzielonej, gdzie akumulatory do pojazdów LEV są często używane. Udoskonalona technologia produkcji akumulatorów poprawi dostępność cenową pojazdów LEV i sprawi, że będą one lepiej postrzegane przez konsumentów, co jest kluczowe do ich upowszechnienia. Wykorzystanie ogniw cylindrycznych w różnych sektorach poza e-mobilnością, takich jak drony, elektronarzędzia, domowe magazyny energii i ładowanie wyrównawcze pojazdów elektrycznych, jeszcze bardziej wzmocni i zdywersyfikuje europejski łańcuch wartości akumulatorów.

Zrównoważona mobilność i zmniejszanie emisji

Oprócz korzyści przemysłowych, wspieranie rynku pojazdów LEV ma istotne znaczenie dla zrównoważonej mobilności. Pojazdy LEV mogą znacząco przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2, ponieważ 13% krótszych podróży (do 8 km) samochodami osobowymi i dostawczymi dałoby się zastąpić pojazdami LEV, co pozwoliłoby zaoszczędzić do 30 MtCO2eq. Co więcej, przejście na inny rodzaj transportu wspiera transport publiczny i współdzielony, co jest zgodne z europejskimi celami klimatycznymi i dążeniem do bardziej zrównoważonej mobilności. Kluczowe znaczenie ma również wsparcie wydajności operacyjnej układu akumulatora w celu ułatwienia napraw, ponownego użytku i recyklingu akumulatorów, a także wprowadzenie bardziej przejrzystych norm bezpieczeństwa i gwarancji odpowiedzialności za skuteczne naprawy. Inwestowanie w budowę akumulatorów ułatwiającą demontaż i recykling jeszcze bardziej zwiększy zrównoważony rozwój pojazdów LEV, nie tylko w sektorze współdzielonej mobilności.

Bernadette Bergsma, dyrektor ds. komunikacji i spraw UE w firmie EIT Urban Mobility, podkreśla potrzebę podjęcia natychmiastowych działań - Pojazdy LEV uzupełniają transport publiczny i odgrywają kluczową rolę w przejściu na współdzieloną mobilność w miastach. Mogą przyspieszyć elektryfikację transportu drogowego i zmniejszyć presję na zasoby krytyczne. Musimy pilnie zacząć traktować sektor pojazdów LEV i jego łańcuch wartości akumulatorów jako strategiczny zasób dla zrównoważonej mobilności miejskiej w Europie.

Jennifer Dungs, globalna szefowa ds. mobilności w firmie EIT InnoEnergy, dodaje - Akumulatory znajdują się na czele naszych wysiłków na rzecz dekarbonizacji transportu drogowego. Wspieramy rozwój przemysłowy Europejskiego Sojuszu na rzecz Akumulatorów (EBA250), a niedawno ogłosiliśmy utworzenie nowego >>Strategicznego Funduszu EBA na rzecz Materiałów Akumulatorowych<< o wartości 500 mln euro. Jednakże wprowadzenie alternatywnych, szybko rozwijających się rozwiązań w zakresie mobilności musi być lepiej wspierane - pojazdy LEV są łatwym do wdrożenia rozwiązaniem, które ma ogromny wpływ na osiągnięcie europejskich celów w zakresie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla.

W badaniu wezwano Europę do włączenia pojazdów LEV do szerszej strategii przemysłowej i wspierania rozwoju całego łańcucha wartości, w tym akumulatorów. Zapewni to bardziej kompleksowe podejście do przejścia na zrównoważoną mobilność w UE.

Badanie zaleca również wspieranie innowacji w zakresie technologii akumulatorów i gospodarki o obiegu zamkniętym. Dedykowane badania i finansowanie są niezbędne, aby spełnić specyficzne wymagania pojazdów LEV i pokonać bariery w ich wprowadzaniu. Zwiększenie bezpieczeństwa akumulatorów, obniżenie kosztów i poprawa wydajności akumulatorów, wraz ze wsparciem regulacyjnym w zakresie naprawy, ponownego użycia i recyklingu, zapewnią dalszy rozwój sektora pojazdów LEV.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

MESH Works Inc.
HQ Plastics
Takoni Sp. z o.o.
FORTY Sp. J. A. Korczyński, M. Tytkowska
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
EJOT Polska Sp. z o.o. Sp. k.