Kolejnym etapem tej strategii jest opracowanie innowacyjnej aktywnej żaluzji w pełni osłaniających przednie wloty powietrza. Michael Ableson, wiceprezes ds. inżynierii firmy Opel, zaprezentował żaluzję na tegorocznym Aachen Colloquium, największym kongresie technologii motoryzacyjnej i silnikowej w Europie.
„Bardzo poważnie traktujemy kwestię ograniczania emisji CO2. Samochody elektryczne są częścią tych działań, ale zamiast koncentrować się na jednym rozwiązaniu, zamierzamy ponosić odpowiedzialność w zakresie ochrony klimatu i zaspokajać potrzeby naszych klientów, oferując im całe gamę przystępnych cenowo technologii” - powiedział Ableson.
W większości współczesnych samochodów przednie wloty powietrza są stale otwarte. Firma Opel już w 2010 r. wprowadziła natomiast częściową aktywną żaluzję chłodnicy, dzięki której w modelu Astra ecoFLEX obniżono emisję CO2 do zaledwie 99 g/km w cyklu mieszanym (pomiar według normy New European Driving Cycle – NEDC). Później firma wprowadzała to rozwiązanie do kolejnych modeli, takich jak Insignia i Zafira Tourer.
Opel rozwija obecnie nową pełną aktywną żaluzję, która jeszcze skuteczniej wpływa na obniżenie zużycia paliwa, ponieważ zamyka zarówno górną, jak i dolną część osłony chłodnicy.
Inteligentny mechanizm steruje niezależnym otwieraniem i zamykaniem dolnego i górnego wlotu powietrza, umożliwiając wysoce efektywną jazdę w zróżnicowanych warunkach występujących w rzeczywistej eksploatacji, z uwzględnieniem czynników termicznych, elektrycznych i aerodynamicznych. Podstawową korzyścią z zastosowania tego rozwiązania jest poprawa aerodynamiki pojazdu, czyli zmniejszenie łącznego oporu powietrza nawet o 10 procent. Przekłada się to na obniżenie spalania o około 2 procent (wg normy NDEC) lub nawet o 5 procent w czasie jazdy z prędkością 130 km/h.
Pełna żaluzja przednich wlotów powietrza ma także zalety w aspekcie termicznym, ponieważ spowalnia ochładzanie się komory silnika po jego wyłączeniu lub przyspiesza rozgrzewanie się silnika po zimnym rozruchu – co zwłaszcza zimą zapewnia duże oszczędności w zakresie zużycia paliwa i przyspiesza uzyskanie komfortu cieplnego w kabinie.
„Pełna aktywna żaluzja przednich wlotów powietrza doskonale pasuje do charakteru naszej atrakcyjnej i przystępnej niemieckiej marki” – mówi Martin Holzhofer, dyrektor centrum inżynierii emisji CO2 w firmie Opel. „To pierwsza z całej serii nowych wysoce efektywnych technologii, za pomocą których zamierzamy dalej obniżać emisję i zużycie paliwa w przyszłych modelach samochodów”.
Mimo pozornej prostoty założeń rozwiązania, pełna aktywna żaluzja przednich wlotów powietrza stanowiła poważne wyzwanie dla projektantów i inżynierów. Musieli oni uwzględnić szereg czynników, w tym nie tylko stylistykę i konstrukcję pojazdu oraz ochronę pieszych, ale także wpływ na wysokość stawek ubezpieczeniowych, rodzaj silnika i przekładni oraz gospodarkę cieplną tych podzespołów, a także, oczywiście, zapotrzebowanie na chłodzenie.
Opel planuje wprowadzić pierwszą pełną aktywną żaluzję przednich wlotów powietrza w zupełnie nowym modelu. Firma pracuje także na innymi rozwiązaniami sprzyjającymi ochronie klimatu.