W październiku 2021 r. produkcja samochodów w Czechach, na skutek przestojów w fabrykach spowodowanych niedoborami półprzewodników, spadła rok do roku o 47 proc.
W minionym miesiącu z linii montażowych czterech zakładów zjechało jedynie 68,2 tys. samochodów osobowych wobec 128,7 tys. przed rokiem.
Od stycznia do końca października br. w Czechach zostało wyprodukowanych 899,8 tys. samochodów osobowych. To o 4 proc. mniej niż przed rokiem a jednocześnie uzyskany wynik jest najgorszym dla tego okresu roku od 2014 roku.
Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) jest jedyną fabryką w Czechach, która przechodzi kryzys chipowy bez większego uszczerbku. W październiku w zakładzie w Noszowicach wyprodukowano 24,3 tys. aut, o 8,8 proc. mniej niż przed rokiem. W ciągu dziesięciu miesięcy br. w HMMC zostało wyprodukowanych 231,6 tys. samochodów osobowych. To o 21,8 proc. więcej niż przed rokiem.
W zakładach Škoda Auto na dwa tygodnie niemal całkowicie zawieszono produkcję, skupiając się na finalnym wyposażeniu w elektronikę niegotowych aut. Dlatego w październiku za bramy fabryk w Mlada Boleslav i w Kvasinach wyjechało jedynie 32,8 tys. aut (-59,2 proc.). Od początku roku w zakładach Škoda Auto wyprodukowano niespełna 547,2 tys. pojazdów, o 11 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2020 roku.
Październik był kolejnym miesiącem z rzędu z dużym spadkiem produkcji dla Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. We wrześniu fabryka w Kolinie odnotowała spadek o 65,8 proc. a miesiąc później o 49 proc. (11,0 tys. aut). Od początku roku w zakładzie japońskiego koncernu zostało wyprodukowanych 121,1 tys. samochodów osobowych (-8,5 proc.).
Związek AutoSAP apeluje o jak najszybsze wprowadzenie wsparcia zatrudnienia tymczasowego z programu Antyvirus, które wesprze najbardziej dotknięte firmy w łańcuchu dostaw.
Europa
Październik 2021: produkcja aut w Czechach spadła o połowę
- Szczegóły
- Autor: AutoSAP, AutomotiveSuppliers.pl (fot. Hyundai)