Bilans Grupy Audi za pierwsze półrocze 2022 roku jest solidny i zrównoważony. Z powodu trwającego kryzysu półprzewodników i ograniczeń związanych z ponownym zwiększeniem liczby zakażeń COVID-19 w Chinach, Grupa Audi nie była w stanie sprostać wysokiemu popytowi na pojazdy swojej podstawowej marki.
Mimo to, przychody Grupy Audi wzrosły o dwa procent do 29,9 mld euro, a zysk operacyjny osiągnął nowy, wysoki poziom 4,9 mld euro. Marża operacyjna na poziomie 16,5% była znacznie wyższa niż w roku poprzednim i powyżej strategicznego przedziału celowego od 9 do 11%. Dochody były napędzane przez dobre wyceny rynkowe, solidne wyniki operacyjne luksusowych marek Lamborghini i Bentley oraz wsparcie wynikające z zabezpieczenia surowców. Grupa Audi potwierdza swoje prognozy dotyczące dostaw, przychodów i zysków.
„Wyniki finansowe w pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku wyraźnie pokazują, jak silna i rentowna jest grupa naszych marek. Pomimo trudnego otoczenia gospodarczego i geopolitycznego, udało nam się znacznie zwiększyć przychody i zyski” - mówi Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG. „Jednocześnie obecna sytuacja na świecie jasno pokazuje, że gospodarki i społeczeństwa muszą jeszcze szybciej odchodzić od paliw kopalnych. Rozbudowa odnawialnych źródeł energii i przejście na e-mobilność to ważne kroki w tym kierunku. Jesteśmy na dobrej drodze, skupiając się strategicznie na e-mobilności i produkcji neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla.”
Znaczący wzrost dostaw pojazdów elektrycznych i marek luksusowych
Na tle trudnej sytuacji zaopatrzeniowej, Grupa Audi skupiająca marki segmentu premium, w pierwszym półroczu 2022 r. dostarczyła klientom 797 587 samochodów (2021: 986 567). W porównaniu z rekordowymi dostawami z pierwszego półrocza 2021, dostawy samochodów marki Audi spadły o 20% do 785 099 pojazdów (2021: 981 681). Popyt, mimo trwającego kryzysu w branży półprzewodników i lockdownów związanych z COVID-19 w Chinach, pozostał jednak na bardzo wysokim poziomie.
Motocyklowa marka Ducati dostarczyła 33 265 motocykli (2021: 34 515). Spadek o 3,6% w porównaniu z mocnym sprzedażowo rokiem poprzednim, odzwierciedla dostępność półprzewodników. Lamborghini odnotowało wzrost o 4,9%, do 5090 dostarczonych do rąk klientów pojazdów (2021: 4852), podczas gdy brytyjska marka Bentley - najnowszy członek Grupy - sprzedała 7398 (2021: 7199) luksusowych samochodów.
Audi kontynuuje wdrażanie strategii elektryfikacji
Marka Audi zwiększyła liczbę dostarczonych klientom w pełni elektrycznych samochodów, do 50 033 sztuk (2021: 32 775) - to wzrost o 52,7% w stosunku do roku poprzedniego. Popularnością wśród klientów cieszyło się nadal Audi e-tron, ale największy wzrost odnotowało Audi Q4 e-tron. Udział pojazdów w pełni elektrycznych dostarczonych przez Grupę Audi wzrósł do 6,3%.
„Dzięki udanemu wprowadzeniu na rynek stacji ładowania Audi charging hub, Audi oddało do dyspozycji kierowców rozwiązanie umożliwiające szybkie i nieskomplikowane ładowanie pojazdów elektrycznych w przestrzeni miejskiej. Opinie klientów na temat uruchomienia pilotażowej lokalizacji w Norymberdze są niezwykle pozytywne. W ciągu 2022 roku ma powstać podobny hub w Salzburgu, a następnie w kolejnych lokalizacjach” - mówi Hildegard Wortmann, członek zarządu AUDI AG ds. sprzedaży i marketingu. Już w 2023 roku trzy następne Audi charging hub’y zlokalizowane w niemieckich metropoliach pomogą sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu na ładowanie w przestrzeni miejskiej. Ponadto, do połowy 2024 roku, Audi planuje otwarcie jeszcze większej liczby tego typu obiektów w niemieckich miastach. Kolejnym kamieniem milowym w strategii elektryfikacji było wmurowanie pod koniec czerwca kamienia węgielnego pod inteligentną fabrykę modeli elektrycznych w zakładzie w Changchun w Chinach. Po jej ukończeniu pod koniec 2024 roku, z linii produkcyjnej będą zjeżdżać przeznaczone na rynek chiński modele bazujące na Premium Platform Electric (PPE). 150-hektarowy zakład będzie miał roczną zdolność produkcyjną wynoszącą ponad 150 000 pojazdów.
Wzrost przychodów
W pierwszym półroczu 2022 r. Grupa Audi osiągnęła przychody w wysokości 29 mld 869 mln euro (2021: 29 mld 212 mln). Mimo spadających wyników sprzedaży, Grupa zdołała zwiększyć swoje przychody o dwa procent. Wzrost ten wynikał głównie z konsolidacji z grupą luksusowej marki Bentley, która nastąpiła z dniem 1 stycznia 2022 r. Dzięki wysokiemu popytowi na atrakcyjną paletę modeli tej marki, Grupie udało się jeszcze bardziej poprawić swoją i tak już silną pozycję cenową. Mierzony w stosunku do całkowitego przychodu Grupy Audi udział przychodu zgodnego z unijną taksonomią (EU-taxonomy-compliant revenue), wzrósł w pierwszym półroczu 2022 do 12,3%. W ten sposób firma podkreśla znaczenie kryteriów zrównoważonego rozwoju ESG zakotwiczonych w strategii "Vorsprung 2030" dla wszystkich decyzji dotyczących przedsiębiorstwa i produktów.
Marża operacyjna znacząco przekroczyła cel strategiczny
W pierwszym półroczu 2022 roku Grupa Audi odnotowała wysoki zysk operacyjny: 4 mld 933 mln euro (2021: 3 mld 113 mln), co oznacza wzrost o 58,5%. Marża operacyjna wspięła się do poziomu 16,5% (2021:10,7%). Oprócz dobrej pozycji cenowej i dobrych wyników operacyjnych marek Lamborghini, Bentley i Ducati, zysk operacyjny obejmuje pozytywne efekty zabezpieczeń towarowych o łącznej wartości 0,4 mld euro. Po znacznym impulsie w pierwszym kwartale (1,2 mld euro), wpływ ten uległ znacznej erozji.
„Wzrost zysku operacyjnego i operacyjnej rentowności ze sprzedaży w pierwszej połowie 2022 roku znacznie powyżej strategicznie zdefiniowanego korytarza docelowego 9 do 11% pokazuje, że Audi dobrze poradziło sobie z rynkowymi zawirowaniami, a jednocześnie systematycznie wykorzystuje powstające szanse” - mówi Jürgen Rittersberger, członek zarządu AUDI AG ds. finansowych i prawnych.
Mocne wyniki operacyjne marek Lamborghini, Bentley i Ducati
Marka Lamborghini w pierwszym półroczu zwiększyła sprzedaż o 30,6%, osiągając przychody rzędu 1 mld 332 mln euro (2021: 1 mld 020 mln). Zysk operacyjny marki wzrósł o 69,3% do 425 mln euro (2021: 251 mln), przy marży 31,9% (2021: 24,6%). Bentley osiągnął przychody w wysokości 1 mld 707 mln euro (2021:1 mld 324 mln), natomiast zysk operacyjny wzrósł do 398 mln euro (2021: 178 mln), osiągając nowy rekordowy poziom. Marża wyniosła 23,3% (2021: 13,4%). Silna pozycja cenowa zrównoważyła spadające wskaźniki dostaw Ducati. Marka motocyklowa zwiększyła przychody o 5,4% do 542 mln euro (2021: 514 mln), generując zysk operacyjny w wysokości 68 mln euro (2021: 59 mln) - co odpowiada marży operacyjnej na poziomie 12,6% (2021: 11,5%).
Wyniki finansowe i przepływy pieniężne netto
Wynik finansowy w pierwszej połowie roku wyniósł 754 mln euro (2021: 762 mln). Większość wyniku: 431 mln euro (2021: 565 mln), odpowiada działalności w Chinach i była niższy niż w roku ubiegłym. Spadek ten jest konsekwencją lockdown’ów związanych z ponownym rozprzestrzenianiem się COVID-19 w Chinach w drugim kwartale br. Zysk po opodatkowaniu wzrósł do 4 mld 390 mln euro (2021: 3 mld 386 mln) - wzrost o 29,6%.
W porównaniu z bardzo wysokimi odczytami w pierwszym półroczu poprzedniego roku, przepływy pieniężne netto unormowały się w pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku na poziomie 2 mld 593 mln euro (2021: 5 mld 512 mln). Wynika to między innymi ze zwiększonych zapasów spowodowanych zakłóceniami w łańcuchach logistycznych i dostaw, wynikających z kolejnych lockdown’ów COVID-19 w Chinach i z niewystarczającej dostępności półprzewodników. Inwestycje, np. w nowy zakład produkcyjny Audi należący do FAW NEV Company w Changchun oraz przeniesienie udziałów w ramach Grupy Volkswagen, dodatkowo pomniejszyły przepływy pieniężne netto Audi.
Mimo wyzwań: prognoza dostaw, przychodów i marży potwierdzona
Prognoza Grupy Audi obejmuje przewidywalne obecnie krótkoterminowe skutki wojny na Ukrainie, trwającego kryzysu półprzewodników oraz COVID-19 w Chinach w pierwszej połowie roku. Pozostałych skutków sytuacji geopolitycznej i niedoborów gazu dla gospodarki światowej nie można przewidzieć z wystarczającą pewnością.
Grupa spodziewa się dostaw na poziomie od 1,8 do 1,9 mln pojazdów oraz przychodów w wysokości od 62 do 65 mld euro za cały rok 2022. Marża operacyjna prognozowana jest na poziomie od 9 do 11%. Przepływy pieniężne netto mają wynieść od 4,5 do 5,5 mld euro. Audi przewiduje wskaźnik CapEx na poziomie od 4 do 5 procent. Ze względu na wyższe wydatki z góry na przyszłe technologie, udział kosztów badań i rozwoju ma być obecnie nieco powyżej korytarza 6 do 7%.
Europa
Pierwsze półrocze 2022 w Grupie Audi: najwyższy w historii zysk operacyjny
- Szczegóły
- Autor: Audi