Pierwszy XL1 pokryty jest białym lakierem Oryx, wnętrze utrzymane jest w kolorze czarnym Titan i perłowo-szarym.
Ze znormalizowanym zużyciem paliwa 0,9 l/100 km XL1 jest najoszczędniejszym seryjnym samochodem na świecie. System hybrydowy plug-in umożliwia dwuosobowemu XL1 przejechanie do 50 km tylko z napędem elektrycznym, zatem bez emisji szkodliwych substancji. Pod względem konstrukcyjnym XL1 opiera się na wzorcu samochodów sportowych. Dzięki minimalnej masie uzyskanej poprzez zastosowanie nadwozia monocoque z CFK (795 kg), perfekcyjnej aerodynamice (cw 0,189) i niezwykle nisko położonemu punktowi ciężkości (wysokość 1153 mm), temu efektywnemu Volkswagenowi wystarczą tylko 6,2 kW/8,4 KM, aby mógł poruszać się po płaskim terenie ze stałą prędkością 100 km/h. W trybie elektrycznym na przejechanie jednego kilometra XL1 zużywa poniżej 0,1 kWh.
XL1: zużycie paliwa w l/100 km: 0,9 (w cyklu mieszanym); zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 7,2 (w cyklu mieszanym), emisja CO2 w g/km: 21 (w cyklu mieszanym), klasa efektywności: A+