W oczekiwaniu na formalne przyjęcie nowych przepisów współprawodawcy uzgodnili:
docelową redukcję emisji CO2
- o 55% w przypadku nowych samochodów osobowych i o 50% w przypadku nowych samochodów dostawczych do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 2021 r.
- docelową redukcję emisji CO2 o 100% w przypadku zarówno nowych samochodów osobowych, jak i nowych samochodów dostawczych do 2035 r.
"Osiągnięte porozumienie umożliwi rozwój nowoczesnego i konkurencyjnego sektora motoryzacyjnego w UE. Świat się zmienia, a my musimy nadal przodować pod względem innowacji. Uważam, że transformacja technologiczna jest szansą, którą powinniśmy wykorzystać. Ramy czasowe ustalono tak, by cele były także realistyczne dla producentów samochodów."
Jozef Síkela, czeski minister przemysłu i handlu
"Zawarcie pierwszego porozumienia w sprawie wniosku z pakietu „Gotowi na 55” jest wyraźnym sygnałem, że UE zdecydowanie podąża w stronę neutralności klimatycznej i transformacji ekologicznej. Mobilność bezemisyjna będzie miała zasadnicze znaczenie dla spowolnienia zmiany klimatu, która może spowodować poważne zakłócenia w wielu obszarach naszego życia społecznego, w tym w dziedzinie środowiska, migracji, bezpieczeństwa żywnościowego i gospodarki."
Anna Hubáčková, czeska minister środowiska
Mechanizm zachęt regulacyjnych zostanie utrzymany dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych do 2030 r. W ramach tego mechanizmu, jeżeli producent spełnia określone poziomy odniesienia dotyczące sprzedaży pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych, można go nagradzać mniej rygorystycznymi docelowymi poziomami emisji CO2. Współprawodawcy uzgodnili podwyższenie poziomu odniesienia do 25% dla samochodów osobowych i do 17% dla samochodów dostawczych do 2030 r.
Uzgodniona została także kwestia paliw niepowodujących emisji CO2 – po konsultacjach z zainteresowanymi stronami Komisja przedstawi wniosek dotyczący rejestrowania po 2035 r. pojazdów napędzanych wyłącznie takimi paliwami zgodnie z prawem UE, poza normami dla parku pojazdów, i zgodnie z celem Unii dotyczącym osiągnięcia neutralności klimatycznej.
W myśl uzgodnionej klauzuli przeglądowej w 2026 r. Komisja szczegółowo oceni postępy w realizacji 100-procentowych celów redukcyjnych i celowość ewentualnej rewizji tych założeń w świetle postępu technicznego, m.in. w odniesieniu do technologii hybrydowych typu plug-in, i konieczności zapewnienia racjonalnej, społecznie sprawiedliwej transformacji w kierunku zerowych emisji.
Ponadto uzgodniono, że należy zaostrzyć inne przepisy odnośnych rozporządzeń. Chodzi przede wszystkim o to, by:
- zmniejszyć limit jednostek emisji przyznawanych producentom na ekoinnowacje, które w sposób możliwy do zweryfikowania zmniejszają emisje CO2 w ruchu drogowym, do 4 g/km rocznie między 2030 r. a 2034 r. (obecnie: 7 g/km rocznie)
- do 2025 r. Komisja opracowała wspólną unijną metodykę oceny pełnego cyklu życia emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych wprowadzanych na rynek UE, a także zużywanych przez nie paliw i energii. W oparciu o tę metodykę producenci będą mogli – dobrowolnie – raportować Komisji o emisjach w całym cyklu życia nowych pojazdów wprowadzanych przez nich do obrotu.
W porozumieniu zachowano odstępstwo dla drobnych producentów do końca 2035 r.
Tekst wstępnego porozumienia politycznego zostanie wkrótce udostępniony.
Kontekst i dalsze kroki
Wniosek nowelizuje obowiązujące przepisy, ostatnio zmienione w 2019 r. Wstępne porozumienie polityczne osiągnięte w negocjacjach trójstronnych będzie teraz musiało zostać formalnie przyjęte przez Radę i Parlament.
Zgodnie z rozporządzeniem każdy producent musi zapewnić, aby średni poziom emisji CO2 jego parku nowo zarejestrowanych pojazdów w danym roku kalendarzowym nie przekraczał jego docelowego indywidualnego poziomu emisji rocznych. Producenci mogą nadal wprowadzać do obrotu pojazdy wyposażone w silniki spalinowe, ale jeśli przekroczą swój docelowy poziom emisji w danym roku, muszą uiścić opłatę w wysokości 95 EUR za gram CO2/km powyżej docelowego poziomu za każdy zarejestrowany pojazd. W konsekwencji dzięki nowym uzgodnionym celom samochody bezemisyjne staną się ostatecznie tańsze niż te napędzane paliwami kopalnymi.
Powiązany przegląd rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), który jest obecnie omawiany przez Radę i Parlament, umożliwi stworzenie infrastruktury umożliwiającej kierowcom ładowanie samochodów we wszystkich państwach członkowskich.
Wniosek dotyczący zmiany norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych wchodzi w skład pakietu „Gotowi na 55”. Pakiet ten został przedstawiony przez Komisję Europejską 14 lipca 2021 r. Ma zmniejszyć do 2030 r. unijne emisje gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% w porównaniu z poziomem z 1990 r. i zapewnić UE neutralność klimatyczną do 2050 r.
Na sesji plenarnej 8 czerwca 2022 r. Parlament przyjął szereg poprawek do wniosku Komisji. 29 czerwca 2022 r. Rada ds. Środowiska ustaliła podejście ogólne do tego wniosku.