Stellantis, wraz z TotalEnergies i Mercedes-Benz, zainaugurowali 30 maja br. gigafabrykę akumulatorów Automotive Cells Company (ACC) w Billy-Berclau Douvrin we Francji, pierwszą z trzech planowanych w Europie.
Dzięki początkowej zdolności produkcyjnej wynoszącej 13 gigawatogodzin (GWh), która do 2030 r. wzrośnie do 40 GWh, zakład będzie produkował wysokowydajne akumulatory litowo-jonowe o minimalnym śladzie CO2. Pierwsze z trzech europejskich centrów produkcyjnych zostanie uruchomione do końca 2023 roku.
Gigafabryka przyczyni się do realizacji celu Stellantis, jakim jest osiągnięcie zdolności produkcyjnej na poziomie 250 GWh w Europie do 2030 r. i umożliwi Spółce realizację jej misji polegającej na oferowaniu pełnej gamy technologii akumulatorowych w celu zaspokojenia potrzeb klientów całego portfolio marek należących do Stellantis. Spółka pracuje nad zapewnieniem zdolności produkcyjnych na poziomie około 400 GWh do 2030 r. dzięki pięciu gigafabrykom zlokalizowanym w Europie i Ameryce Północnej oraz dodatkowym umowom na dostawy.
„Na początku naszej partnerskiej współpracy w 2020 r. opracowaliśmy ambitny program rozwoju akumulatorów do samochodów elektrycznych, aby przyspieszyć nasze działania w zakresie elektryfikacji mobilności” – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. „Realizując nasz plan strategiczny Dare Forward 2030 i dążąc do osiągnięcia naszego ambitnego celu, jakim jest osiągnięcie do 2038 roku zerowej emisji dwutlenku węgla, Stellantis aktywnie przyczynia się do przejścia Europy na elektryfikację dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom w postaci samochodów elektrycznych i wspiera kluczową rolę Francji w tworzeniu zrównoważonej przyszłości. Gratuluję wszystkim pracownikom ACC, ponieważ wspólnie budujemy silną koalicję na rzecz wzmocnienia konkurencyjności Europy”.
Firma oferuje obecnie 24 modele z napędem elektrycznym, a do końca 2024 roku liczba ta wzrośnie niemal dwukrotnie do 47. Celem Stellantis jest posiadanie do 2030 roku oferty ponad 75 pojazdów z napędem elektrycznym (BEV) oraz osiągnięcie globalnej rocznej sprzedaży w wysokości 5 milionów pojazdów elektrycznych. Obecnie samochody elektryczne Stellantis Peugeot e-208 i nowy Fiat 500 znajdują się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się modeli we Francji i w pierwszej dziesiątce w Europie.
Wraz z ciągłą ewolucją składu chemicznego akumulatorów, Stellantis bada wszelkie technologie, aby zaspokoić różnorodne potrzeby swojej szerokiej rzeszy klientów i zapewnić czystą, bezpieczną i przystępną cenowo mobilność. Obiecujące innowacyjne rozwiązania, takie jak technologia akumulatorów półprzewodnikowych firmy Factorial i akumulatory litowo-siarkowe Lyten, mogą pomóc w zwiększeniu wydajności pojazdu i poprawie doświadczeń klientów, zapewniając wszystkim bardziej zrównoważoną mobilność.
Oprócz produkcji akumulatorów, w ramach programu przekwalifikowania i rozwoju zawodowego, Stellantis, ACC, Związek Przemysłu Metalurgicznego, państwo i region utworzyły Battery Training Center w Douvrin. Dzięki 400-godzinnemu kursowi pracownicy Stellantis zdobędą nowe umiejętności w zakresie produkcji akumulatorów, co pozwoli regionowi Hauts-de-France konkurować w sektorze, który ma kluczowe znaczenie dla przejścia na elektryfikację. Do 2025 roku w zakładzie produkcji akumulatorów będzie pracować co najmniej 600 pracowników.
W ramach planu strategicznego Dare Forward 2030, firma Stellantis ogłosiła plany osiągnięcia do 2030 roku 100% udziału samochodów osobowych z napędem elektrycznym w sprzedaży w Europie i 50% udziału samochodów osobowych i pick-upów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych. Stellantis jest na dobrej drodze, aby do 2038 roku osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.
Europa
Przejście Stellantis na elektryfikację nabiera rozpędu dzięki pierwszej gigafabryce akumulatorów ACC
- Szczegóły
- Autor: Stellantis