W ciągu ośmiu miesięcy 2024 r. liczba rejestracji nowych samochodów zwiększyła się o 1,4%, do niemal 7,2 mln sztuk.
Hiszpania (+4,5%) i Włochy (+3,8%) uzyskały pozytywne, ale skromne wartości. Z drugiej strony, rynki francuski i niemiecki utrzymały się na stabilnym poziomie (odpowiednio -0,5% i -0,3%).
REJESTRACJE WEDŁUG RODZAJÓW NAPĘDU
W sierpniu samochody elektryczne stanowiły 14,4% rynku samochodowego w UE, co oznacza spadek z 21% rok wcześniej. Oznacza to czwarty z rzędu miesiąc spadku w tym roku, kontrastujący z niemal stałym wzrostem z miesiąca na miesiąc w roku poprzednim.
Rejestracje samochodów hybrydowych typu plug-in również zakończyły się znacznym spadkiem o 22,3%. Łączny udział samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi także nieznacznie zmniejszył się do 44,3% z 45,1%.
SAMOCHODY ELEKTRYCZNE I HYBRYDOWE
W sierpniu 2024 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych (BEV) skurczyła się o 43,9% do 92 627 sztuk (w porównaniu z 165 204 w analogicznym okresie ubiegłego roku), a ich łączny udział w rynku obniżył się do 14,4% z 21% rok wcześniej. Było to spowodowane spektakularnym spadkiem na dwóch największych rynkach samochodów BEV: Niemczech (-68,8%) i Francji (-33,1%).
Od stycznia do sierpnia br., zarejestrowano 902 011 nowych samochodów elektrycznych, co odpowiada za 12,6% rynku.
Rejestracje samochodów hybrydowych typu plug-in zmniejszyły się o 22,3% w ubiegłym miesiącu, przy czym spadki odnotowano na wszystkich głównych rynkach. W sierpniu hybrydy plug-in stanowiły 7,1% całego rynku samochodowego, co przekłada się na spadek z 7,4% w ubiegłym roku, przy 45 590 sprzedanych aut hybrydowych.
Jedynie pojazdy z napędem hybrydowo-elektrycznym wzrosły o 6,6% do 201 552 sztuk.
Trzy z czterech największych rynków dla tego segmentu zwiększyły się: Hiszpania (+12,6%), Francja (+12,5%) i Włochy (+2,5%), podczas gdy Niemcy (-0,1%) pozostały stabilne. Udział w rynku pojazdów hybrydowo-elektrycznych osiągnął 31,3%, w porównaniu z 24% w sierpniu 2023 roku.
SAMOCHODY Z SILNIKAMI BENZYNOWYMI I DIESLA
W sierpniu 2024 r. sprzedaż samochodów benzynowych skurczyła się o 17,1%, przy czym wszystkie cztery kluczowe rynki odnotowały znaczące spadki: Francja (-36,6%), Włochy (-18,8%), Hiszpania (-17,4%) i Niemcy (-7,4%). Samochody benzynowe odpowiadają obecnie za 33,1% rynku, co oznacza spadek z 32,6% w sierpniu ubiegłego roku.
Rynek samochodów z silnikiem Diesla obniżył się o 26,4%, osiągając 11,2% udział w rynku w sierpniu ubiegłego roku. Dwucyfrowe spadki zaobserwowano na prawie wszystkich rynkach europejskich.