Po dziesięciu miesiącach 2024 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych pozostała stabilna (+0,7%), z 8,9 mln sztuk. Hiszpania (+4,9%) i Włochy (+0,9%) osiągnęły pozytywne wyniki, podczas gdy we Francji i Niemczech odnotowano spadki (odpowiednio -2,7% i -0,4%).
REJESTRACJE WEDŁUG RODZAJÓW NAPĘDU
Udział w rynku samochodów elektrycznych na baterie w październiku 2024 r. utrzymał się na stabilnym 14,4% poziomie. Od początku roku wolumeny zmniejszyły się o 4,9%, a ich udział w rynku skurczył się do 13,2% z 14% w ubiegłym roku.
W październiku 2024r. liczba rejestracji samochodów hybrydowych typu plug-in również obniżyła się (-7,2%). Udział w rynku dla tego typu pojazdów sięgnął w tym miesiącu 7,7%, co odpowiada za spadek o 0,7 punktu procentowego w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.
SAMOCHODY ELEKTRYCZNE I HYBRYDOWE
W październiku 2024 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych zwiększyła się o 2,4% osiągając 124 907 sztuk.
Jednak wolumen sprzedaży od początku roku był o 4,9% niższy niż w tym samym okresie ubiegłego roku, a całkowity udział w rynku samochodów elektrycznych wyniósł 14,4%. Spadek ten napędzany był przede wszystkim znaczącym zmniejszeniem liczby rejestracji w Niemczech (-26,6%).
Rejestracje samochodów hybrydowych typu plug-in obniżyły się w ubiegłym miesiącu o 7,2%, po istotnych spadkach we Francji (-26,9%) i we Włoszech (-24,9%). W październiku hybrydy typu plug-in odpowiadały za 7,7% rynku samochodowego wobec 8,4% w ubiegłym roku.
Od początku roku wolumeny również uległy zmniejszeniu, o 7,9% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
W październiku rejestracje samochodów hybrydowych przyspieszyły o 17,5%, przy czym ich udział w rynku wzrósł do 33,3%, z 28,6% w październiku ub.r., przewyższając drugi miesiąc z rzędu rejestracje samochodów benzynowych.
SAMOCHODY Z SILNIKAMI BENZYNOWYMI I DIESLA
W październiku 2024 r. sprzedaż samochodów benzynowych obniżyła się o 6,8%. Największy spadek odnotowano we Francji, gdzie liczba rejestracji tąpnęła o 32,7%. Za nią uplasowały się Włochy ze stratą o 10,1%. Hiszpania zanotowała łagodniejszy spadek o 1,6%, podczas gdy Niemcy były jedynym dużym rynkiem ze wzrostem sprzedaży samochodów benzynowych o 3,7%.
Samochody benzynowe odpowiadają obecnie za 30,8% rynku, zmniejszając się z 33,4% w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Rynek samochodów z silnikiem Diesla skurczył się o 7,6%, osiągając w październiku 10,9% udział w rynku.
Ogólnie rzecz biorąc, spadki zaobserwowano na prawie dwóch trzecich rynków UE.