![](/images/stories/car_manufacturers/logos/renault_nissan_logo.jpg)
Od tego czasu sprzedaż samochodów obu marek wzrosła z 4,8 mln w 1999 r. do 8,3 mln. W konsekwencji spółki znalazły się w czołówce największych światowych producentów samochodów. Obecnie Renault posiada 43,4% udziałów firmy Nissan, zaś Nissan - 15% udziałów Renault.
- Dzięki współpracy Renault i Nissan wzmocniły swoją międzynarodową pozycję i wygenerowały obroty znacznie przewyższające wyniki możliwe do osiągnięcia przez każdą spółkę z osobna - powiedział Carlos Ghosn, prezes Aliansu Renault-Nissan. - Od 15 lat Renault i Nissan wytyczają wyjątkowy kierunek rozwoju, zakładający maksymalizację efektów współpracy, przy jednoczesnym poszanowaniu kultury organizacyjnej i odrębności marek obydwu firm.
Alians Renault-Nissan jest najdłużej trwającym i najbardziej produktywnym międzynarodowym partnerstwem w sektorze samochodowym. Stanowi wzorcowy model prowadzenia biznesu w branży, w której często obserwuje się rozpad korporacji.
2013: kolejny rekordowy rok
W 2013 r. Alians razem z AVTOVAZ, największym rosyjskim producentem samochodów, sprzedał aż 8,3 mln pojazdów.
Jeden na dziesięć sprzedanych na świecie samochodów jest produktem Aliansu Renault-Nissan, czwartej pod względem wielkości grupy samochodowej o globalnym zasięgu. Alians obejmuje osiem marek: Renault, Nissan, Renault Samsung, Infiniti, Venucia, Dacia, Datsun oraz Łada.
W 2013 r. synergiczne działania Aliansu przyniosły rekordowy zysk, wynoszący około 2,8 mld euro. Efekt synergii uzyskano poprzez redukcję kosztów, unikanie wydatków i wzrost dochodów. Każdego roku brane są pod uwagę tylko nowe synergie lub synergie przynoszące efekty narastające, a nie kumulacyjne.
Oczekuje się, że połączenie operacji w obszarze inżynierii, produkcji i logistyki, zakupów oraz zasobów ludzkich, które nastąpi 1 kwietnia, pozwoli podnieść zysk do co najmniej 4,3 mld euro do 2016 r.
Połączenie tych operacji otwiera następny etap w 15-letniej historii rozwoju Aliansu. Plan połączenia zakłada, że Renault i Nissan będą wspólnie zarządzać czterema kluczowymi obszarami działania spółek. Kierownictwo synergicznych jednostek zostanie powierzone nowo wyznaczonym wiceprezesom wykonawczym, a nad realizacją planu będzie czuwał nowo powołany komitet kierowniczy.
Wzrost na rynkach wschodzących
W chwili utworzenia Aliansu Renault-Nissan w 1999 r. kraje BRIC, czyli Brazylia, Rosja, Indie i Chiny, wygenerowały zaledwie 1% całkowitej sprzedaży Grupy. Natomiast w 2013 r. sprzedaż w tych czterech krajach stanowiła już ponad 30% całkowitych obrotów firmy. W tym samym roku Alians, z myślą o klientach z dynamicznie rozwijających się rynków, opracował innowacyjne rozwiązanie konstrukcyjne o nazwie CMF-A.
Alians Renault-Nissan jest także liderem w branży samochodowej odznaczającej się zerową emisją zanieczyszczeń. Od rynkowego debiutu modelu Nissan LEAF w grudniu 2010 r. do 2013 r. łączna sprzedaż ekologicznych pojazdów marek Renault i Nissan na świecie osiągnęła poziom 134 tys. egzemplarzy – czyli więcej niż łączna sprzedaż tego typu pojazdów przez wszystkich znaczących producentów samochodów.
Od momentu powstania w 1999 r. Alians nieustannie się rozwija, angażując się w nowe projekty i nawiązując współpracę z nowymi partnerami. Obecnie sojusz posiada większościowy udział w przedsięwzięciu joint venture zarządzającym największym rosyjskim producentem samochodowym AVTOVAZ. Ponadto Grupa utrzymuje ważne strategiczne relacje z niemieckim Daimlerem, chińskim Dongfeng Motor, indyjskim Ashok Leyland i japońskim Mitsubishi Motors.
Alians Renault-Nissan zatrudnia około 450 tys. pracowników na całym świecie, z których część pracuje w zakładach AVTOVAZ oraz Dongfeng Nissan Passenger Vehicle Company, będącym przedsięwzięciem joint venture spółki Nissan i chińskiego koncernu Dongfeng Motor.