Rosja ma zerwać wstępne umowy, zawarte w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO), które uniemożliwiały montaż przemysłowy samochodów - poinformował wczoraj dziennik "Kommersant".
Decyzja w tej sprawie może wejść w życie w najbliższych kilku dniach. Montaż przemysłowy, jako sprzeczny z normami WTO, został odwołany we wrześniu zeszłego roku.
Na podstawie rządowej uchwały z września 2006 roku, producenci komponentów motoryzacyjnych mogli sprowadzać z zagranicy, moduły do produkcji pojazdów przy minimalnym cle (0,3 proc. zamiast 5-20 proc.), jeśli zadeklarowali, że w ciągu następnych 3-4 lat zredukują wielkość importu o 30 proc.
- Mamy nadzieję, że zakłady, które obecnie są na etapie montażu pojazdów z dużych modułów, w najbliższej przyszłości przystąpią do lokalizacji (red. - w Rosji) wytwarzania części, co znacząco ożywi produkcję komponentów - mówią źródła w rosyjskim Ministerstwie Przemysłu i Handlu.
W Rosji udział komponentów w cenie samochodu dochodzi do 60 proc. Pozostałe to: koszty siły roboczej, prace badawczo-rozwojowe i reklama. W 2007 roku około 440 tys. samochodów zostało zmontowanych z importowanych komponentów.