Projekt E-SELF należy do szeregu inicjatyw badawczych, które mogą podnieść potencjał wspartego inwestycjami o wartości 2 miliardów dolarów Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii, gdzie w tym roku rozpocznie się montaż modeli elektrycznych.
„Ford opracowuje od nowa portfolio swoich modeli dla Europy, a analiza sposobu produkcji naszych nowych pojazdów elektrycznych jest integralną częścią tego procesu” – powiedział kierujący projektem Ford Frank Schwarz. „Wprowadzenie na linię montażową rozwiązań z zakresu autonomicznej jazdy mogłoby przyczynić się do wzrostu efektywności i bezpieczeństwa, jednocześnie umożliwiając pracownikom skupienie się na najważniejszych zadaniach”.
W ubiegłym miesiącu Ford zaprezentował nowego, w pełni elektrycznego Explorera, który będzie pierwszym elektrycznym modelem osobowym firmy, montowanym na dużą skalę w Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii. Do 2026 roku Ford planuje sprzedawać w Europie ponad 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie, a do roku 2030 zaoferować klientom gamę w pełni elektrycznych modeli osobowych.
Od dwóch i pół roku Ford prowadzi próby rozwiązania z Instytutem Inżynierii Samochodowej Politechniki Braunschweig oraz z Kopernikus Automotive. Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu przekazało na ten cel dofinansowanie w wysokości 2 mln euro.
Projekt E-SELF wykorzystuje do sterowania i monitorowania pojazdów komunikację pomiędzy samochodem a infrastrukturą. Czujniki umieszczone wokół zakładu mogą identyfikować zagrożenia znajdujące się na drodze pojazdu, takie jak osoba lub inny samochód, a w razie potrzeby wymuszać hamowanie lub zatrzymanie.
Same testy końcowe mogą obejmować kilkanaście lub więcej przejazdów między różnymi lokalizacjami, zanim samochody dojadą na parking, gdzie czekają na odbiór i dostawy drogą lądową, koleją i promem. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, pojazdy te po prostu przejeżdżałyby wszystkie te odcinki autonomicznie, kończyłyby naładowane i gotowe do jazdy. System działa w przypadku wszystkich modeli wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, elektroniczną kontrolę stabilności, elektryczny hamulec postojowy i elektronicznie sterowany układ układ kierowniczy; jedynym dodatkowym wymogiem jest inteligentny moduł komunikacyjny umożliwiający interakcję z infrastrukturą.