Według informacji opublikowanych przez francuski Krajowy Instytut Własności Przemysłowej (fr. Institut National de la Propriété Industrielle - INPI ), grupa PSA złożyła we Francji 1378 wniosków patentowych.
Wnioski patentowe złożone w okresie od lipca 2011 r. do czerwca 2012 r. stanowią potwierdzenie ciągłego zaangażowania grupy PSA w działalność badawczo-rozwojową, niezależnie od napotykanych w ostatnim okresie trudności.
Umiejętność przewidywania i innowacja to hasła, którymi grupa PSA Peugeot Citroën kieruje się już dzisiaj opracowując odpowiedzi na problemy związane z potrzebą zapewnienia mobilności w przyszłości. Energia i kreatywność, które stanowią siłę Grupy, znajdują odbicie w kolejnych, szczególnie udanych konstrukcjach pojazdów i wysokiej jakości podzespołach. Świadczy o tym doskonałe przyjęcie, z jakim spotkał się nowy model Peugeot 308, który otrzymał tytuł samochodu roku, a także nowy 3-cylindrowy silnik benzynowy EB Turbo PureTech (który niedawno uzyskał w modelu Peugeot 308 rekordowo niskie spalanie - 2,85 litrów/ 100 km), czy też oryginalny model Citroën C4 Cactus.
Wiele spośród ponad tysiąca wniosków patentowych, obejmujących wszelkie dziedziny techniki i inżynierii, dotyczy innowacyjnych rozwiązań, które znalazły już zastosowanie w modelu Citroën C4 Cactus:
- system „Magic Wash”, pomysłowe i innowacyjne rozwiązanie, które pozwala uniknąć ograniczenia pola widzenia kierowcy przy spryskiwaniu przedniej szyby,
- system „Airbump®”, na który składają się elastyczne panele ochronne montowane na drzwiach pojazdu. Jego oryginalność polega w szczególności na sposobie montażu, a także unikalnym i złożonym procesie produkcyjnym, dzięki któremu drzwi pojazdów wyposażonych w ten system są w stanie bez uszczerbku wytrzymać niewielkie uderzenia zdarzające się w codziennej eksploatacji pojazdu, jednocześnie zapewniając doskonałą ochronę pasażerów w przypadku poważniejszych kolizji;
- przeniesienie poduszki powietrznej pasażera pod dach pojazdu (technologia Airbag In Roof), która dzięki temu rozwija się na całej długości przedniej szyby, pozwala zwolnić dodatkową przestrzeń na desce rozdzielczej samochodu.
Jednocześnie grupa PSA Peugeot Citroën kontynuuje prace mające na celu ciągłe ograniczanie zużycia paliwa i poziomu emisji zanieczyszczeń do atmosfery przez samochody marki Peugeot i Citroën. W końcu 2013 roku Grupa uczyniła kolejny krok na drodze do ograniczenia emisji zanieczyszczeń przez silniki wysokoprężne, dzięki wprowadzeniu nowej linii układów wydechowych BlueHDi, stanowiących premierowe połączenie dwóch technologii - SCR (Selective Catalytic Reduction) i filtra cząstek stałych (FAP), dzięki któremu udało się zarazem ograniczyć o 99,9% emisję cząstek stałych i wyeliminować ze spalin 90% tlenków azotu. Tylko ta technologia obejmuje ponad 100 rozwiązań chronionych patentami.
Bardzo aktywna polityka patentowa, dzięki której oryginalne rozwiązania techniczne grupy PSA Peugeot Citroën są prawnie chronione, daje koncernowi znaczącą przewagę nad konkurencją. Jest także podstawą intensywnej współpracy z innymi producentami, a w szczególności z jej chińskimi partnerami, dla których technologia PSA stanowi bardzo cenny wkład sprzyjający rozwojowi na ich własnym rynku.