Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Ofensywa modelowa Škody przynosi efekty: w 2024 roku zarejestrowano w Polsce ponad 60 tysięcy nowych samochodów producenta, o blisko 17% więcej niż rok wcześniej – co oznacza, że sprzedaż marki nadal rośnie szybciej niż cały krajowy rynek motoryzacyjny. Także w ujęciu globalnym Škoda Auto ma powody do zadowolenia.

W całym 2024 roku firma osiągnęła solidne wyniki sprzedaży, dostarczając nabywcom 926 600 pojazdów, co przekłada się na 6,9-procentowy wzrost rok do roku, i to pomimo wymagającego otoczenia rynkowego. Tytuł najchętniej wybieranego modelu utrzymała nowa Škoda Octavia, z 215 700 dostarczonymi egzemplarzami (+12,4%).

Wyniki Škody w Polsce
W 2024 roku Škoda cieszyła się w Polsce dynamicznym wzrostem i dodatkowo zwiększyła swój udział w rynku. Od stycznia do grudnia w naszym kraju zarejestrowano 60 131 nowych samochodów Škody, o prawie 10 tysięcy sztuk więcej niż w 2023. To zasługa szeregu czynników, począwszy od innowacyjnego podejścia do wyprzedaży w I kwartale 2024 r., opartej nie na poprzednim roczniku, lecz na modelach poprzedniej generacji. Motorem napędowym sprzedaży Škody w Polsce przez cały rok była szeroko zakrojona ofensywa modelowa, obfitująca w liczne nowości – producent w ekstremalnie krótkim czasie wymienił niemal całą gamę aut.

Największą popularnością cieszył się model Octavia, który z wynikiem 19 266 dostarczonych aut był drugim najczęściej kupowanym samochodem w kraju. Kolejny był Superb, który padł wyborem aż 8306 polskich klientów – to o 34,8% więcej niż w 2023 roku. Podium najlepiej sprzedających się samochodów marki Škoda zamyka Kamiq z 8082 sprzedanymi egzemplarzami. Dużą popularnością cieszyły się Škoda Fabia (6978) oraz SUV-y Kodiaq (6055) i Karoq (5707), które wypracowały ugruntowaną pozycję rynkową mimo dużej konkurencji w swoich segmentach. Funkcjonalny kompakt Škoda Scala znalazł 5536 nabywców. Ogólny wzrost sprzedaży samochodów marki wyniósł 16,8%, co oznacza, że sprzedaż Škody rośnie szybciej niż cały krajowy rynek aut osobowych (16,1%).

Tomasz Porawski, dyrektor Škoda w Polsce powiedział: „W 2024 roku z sukcesem wykorzystaliśmy potencjał naszego odnowionego portfolio. Mamy w ofercie nowoczesne samochody dostępne w szerokiej gamie wersji, dopasowanych do zróżnicowanych potrzeb, które znajdują uznanie wśród naszych klientów. Cieszymy się, że dzięki ich zaufaniu mogliśmy uzyskać imponujący, blisko 17-procentowy wzrost liczby dostaw i umocnić swoją pozycję na polskim rynku. To zasługa dopracowanych produktów, ale również wszechstronnej, elastycznie dopasowanej oferty, zarówno dla klienta indywidualnego, jak i flotowego. Škoda pozostaje liderem, jeśli chodzi o dostępność zróżnicowanych, także innowacyjnych modeli finansowania.

W 2025 roku chcemy dalej bazować na naszej mocnej gamie samochodów – od aut spalinowych przez miękkie hybrydy oraz hybrydy plug-in o ponad 100-kilometrowym zasięgu na prądzie, aż po cenione modele w pełni elektryczne. Dołączają do niej właśnie dwie elektryczne nowości: kompaktowy SUV Elroq oraz kompleksowo zmodernizowany Enyaq. Oba te modele wyznaczają standardy w segmencie elektromobilności. To także rok, w którym obchodzimy jubileusz 130-lecia marki – z tej okazji nasi klienci mogą liczyć na szereg specjalnych, spersonalizowanych ofert. Ten imponujący dorobek motywuje nas do dalszego rozwoju oraz wprowadzania kolejnych innowacji”.

Wyniki Škody na całym świecie
Klaus Zellmer, CEO Škoda Auto, powiedział: „Z radością obserwujemy entuzjastyczne przyjęcie naszych samochodów przez klientów, co umożliwiło nam osiągnięcie wzrostu dostaw w 2024 roku pomimo wyzwań związanych z niestabilnym otoczeniem rynkowym. Chciałbym podziękować całemu zespołowi Škody za ich zaangażowanie w projektowanie, produkcję i sprzedaż naszych pojazdów. Równocześnie jestem wdzięczny wszystkim użytkownikom naszych aut, którzy wybierają Škodę jako niezawodnego partnera w codziennym życiu.

Nasze kluczowe rynki europejskie potwierdzają siłę marki, doceniając wyjątkowe wzornictwo, innowacyjne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa oraz dodatkowe funkcje, które wyróżniają nasze modele. Fundamentem naszej oferty pozostaje różnorodność układów napędowych, odpowiadających na potrzeby klientów w dobie transformacji – od silników benzynowych i wysokoprężnych, przez miękkie hybrydy i plug-in, po pojazdy w pełni elektryczne.

Sukces dostaw w 2024 roku daje nam solidne podstawy do mierzenia się z wyzwaniami, jakie przyniesie rok 2025, oraz do kontynuacji naszej strategii ekspansji na rynkach międzynarodowych, takich jak Indie, kraje ASEAN i Bliski Wschód. W roku, w którym świętujemy naszą 130. rocznicę, Škoda Auto pewnym krokiem zmierza w stronę dalszego rozwoju i wzmocnienia swojej pozycji na globalnym rynku”.

Martin Jahn, członek zarządu Škoda Auto ds. sprzedaży i marketingu, skomentował: „Rok 2024 był dla nas wyjątkowy – odnotowaliśmy globalny wzrost dostaw o 6,9% w porównaniu z rokiem ubiegłym, co zawdzięczamy poszerzonemu i unowocześnionemu portfolio modelowemu. Szczególnie dobre wyniki osiągnęliśmy na kluczowych rynkach w Europie Zachodniej i Wschodniej, co jest dowodem na silną pozycję naszej marki w tych regionach.

W naszej gamie modeli wyróżniły się nowe generacje Octavii, Superba i Kodiaqa, które znacząco przyczyniły się do wzrostu sprzedaży. Równocześnie w pełni elektryczna rodzina Enyaq umocniła swoją pozycję, z wynikiem prawie 80 000 dostaw na całym świecie, zdobywając czołowe miejsca w rejestracjach pojazdów elektrycznych na wielu europejskich rynkach. Ogromnym zainteresowaniem cieszy się także nasz nowy elektryczny kompaktowy SUV, Elroq – jeszcze przed końcem roku złożono na niego ponad 20 000 zamówień”.

Największym pojedynczym rynkiem zbytu pozostały Niemcy, gdzie dostarczono 187 100 pojazdów, co stanowi wzrost o 18,5% w porównaniu do 2023 roku. Znaczące wzrosty odnotowano również w Turcji (+25,7%), Wielkiej Brytanii (+11,9%) i Hiszpanii (+20,6%).

Najpopularniejszym modelem w gamie okazała się Octavia, z wynikiem 215 700 dostarczonych egzemplarzy (+12,4%), a za nią uplasowały się SUV Kamiq (126 000; +8,2%) i Fabia, która osiągnęła najwyższy wzrost procentowy – 24,1% (117 100 sztuk). Utrzymał się również wysoki popyt na całkowicie elektryczną rodzinę Enyaq, wybraną przez blisko 80 tysięcy nabywców. Model ten zapewnił sobie czołowe pozycje sprzedaży na kilku kluczowych rynkach Europy.

Nowe modele i globalna ekspansja Škody w 2025 roku
W 2025 roku Škoda wprowadzi kluczowe nowości, w tym nową odsłonę Škody Enyaq i w pełni elektrycznego SUV-a Elroq, w Polsce oferowanego w cenie od 149 900 zł. W Indiach zadebiutuje kompaktowy SUV Kylaq, pierwszy model marki w segmencie aut o długości poniżej 4 metrów, odpowiadającym za 50% lokalnej sprzedaży aut.

Škoda jest coraz bliżej rozpoczęcia produkcji w nowej fabryce w Wietnamie, gdzie będą powstawać modele Kushaq i Slavia. Dynamiczny rozwój jest kontynuowany również na rynkach takich jak Kazachstan, gdzie sprzedaż w 2024 roku przekroczyła 1400 pojazdów. Te działania wzmacniają globalną pozycję marki i przygotowują ją na kolejne wyzwania.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Alucrom Sp. z o.o.
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
LIBELI Sp. z o.o.
Takoni Sp. z o.o.
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.
VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.