Spółka opracowała kompleksowy plan realizacji swoich ambicji w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym z podejściem 360 stopni opartym na strategii 4R: Reman (regeneracja), Repair (naprawa), Reuse (ponowne wykorzystanie) i Recycle (recykling).
Głównym celem nowoczesnego ośrodka ds. gospodarki o obiegu zamkniętym jest wydłużenie żywotności samochodów i części, zapewnienie ich jak najdłuższej eksploatacji. Kiedy nie jest to już możliwe, materiał jest poddawany recyklingowi w ramach działań związanych z regeneracją i demontażem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a następnie ponownie wprowadzany do obiegu produkcyjnego do produkcji nowych pojazdów i produktów. Ośrodek ds. gospodarki o obiegu zamkniętym początkowo będzie obsługiwał cztery działania wdrażające strategię 4R, z myślą o dalszym rozwoju:
- Reman (regeneracja): używane, zużyte lub uszkodzone części, takie jak silniki, skrzynie biegów i akumulatory do pojazdów elektrycznych, są demontowane, dokładnie czyszczone i regenerowane zgodnie ze specyfikacją części producenta (OEM), bez uszczerbku dla jakości. Celem jest zaoferowanie zrównoważonej i przystępnej cenowo alternatywy dostępnej pod etykietą SUSTAINera w ramach oferty części zamiennych Stellantis. Zakład planuje obsługiwać ponad 50 000 regenerowanych części do 2025 roku i 150 000 do 2030 roku.
- Centrum sortowania (regeneracja, recykling): szacuje się, że 2,5 miliona zużytych części, zwanych również „częściami wymontowanymi” będzie przekazywanych do zakładu w celu regeneracji i recyklingu do 2025 r., a do 2030 r. liczba ta wzrośnie do 8 milionów.
- Regeneracja pojazdów (naprawa, regeneracja i ponowne wykorzystanie): wykonywane naprawy będą zarówno blacharskie, jak i mechaniczne, przy użyciu nowych, regenerowanych lub używanych części. Następnie samochody będą ponownie wprowadzane na rynek pojazdów używanych za pośrednictwem SPOTICAR, programu Stellantis dedykowanego samochodom używanym z certyfikatem producenta, oraz Stellantis & You, sieci sprzedaży i obsługi serwisowej.
- Demontaż pojazdów (recykling, regeneracja i ponowne wykorzystanie): pod koniec cyklu eksploatacji pojazdy stają się cennym zasobem komponentów do regeneracji i ponownego wykorzystania lub materiałów do recyklingu. Używane oryginalne części zarządzane przez ośrodek ds. gospodarki o obiegu zamkniętym uzupełnią zapas dostępny u naszego partnera B-Parts w celu zasilenia oferty SUSTAINera Reuse.
Ośrodek gospodarki o obiegu zamkniętym zapewni oszczędności i zwiększy synergię między działaniami oraz będzie wspierać proces integracji pionowej materiałów i procesów.
Stellantis rozwija swoje możliwości, buduje zespoły i obiekty, aby zmienić model konsumpcji, tworząc inteligentny, zintegrowany ekosystem w celu zmniejszenia wpływu na środowisko i lepszego zarządzania ambitnym celem dekarbonizacji, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 roku.
Prezes Stellantis, John Elkann, oraz dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, zainaugurowali działalność ośrodka i wzięli udział w ceremonii przecięcia wstęgi. Otwarcie ośrodka ds. gospodarki o obiegu zamkniętym zlokalizowanego na terenie zakładu Mirafiori wraz z niedawnym ogłoszeniem otwarcia Battery Technology Center wzmacnia obecność firmy Stellantis we Włoszech i potwierdza zaangażowanie firmy na rzecz włoskich pracowników.
„Ośrodek gospodarki o obiegu zamkniętym to połączenie niezwykłej wiedzy i umiejętności oraz działań mających na celu stworzenie centrum doskonałości w Europie” – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. „Uprzemysławiamy odzyskiwanie i zrównoważone ponowne wykorzystywanie materiałów, wprowadzając, w miarę naszego rozwoju w tym obszarze, nowe technologie i zaawansowane umiejętności. Wiemy, że nasze zaangażowanie w regenerację, naprawę, ponowne wykorzystanie i recykling nie tylko odciąży naszą planetę, ale także przyniesie Stellantis konkretną wartość finansową, zabezpieczając naszą wspólną przyszłość na czas przekształcania naszego modelu produkcji i konsumpcji”.
„Ta kolejna inwestycja naszej firmy w Turynie pokazuje zaangażowanie Stellantis na rzecz Włoch w kontekście ewolucji naszej branży, a także zdolność społeczności wśród których funkcjonujemy do odnawiania się poprzez budowanie swojej przyszłości” – powiedział prezes Stellantis John Elkann. „Kiedy wszystkie zaangażowane strony i Stellantis mają takie same ambicje i zgadzają się na wybór wspólnej drogi, pomysły stają się rzeczywistością, a ośrodek ds. gospodarki o obiegu zamkniętym, który dziś otwieramy, jest tego dowodem. Będzie to wzorcowy zakład w sektorze motoryzacyjnym, który połączy poszanowanie dla środowiska z rozwojem gospodarczym”.
Aby stworzyć to miejsce Stellantis zainwestował 40 milionów euro, przyjmując sposób myślenia ukierunkowany na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Ośrodek zajmuje łączną powierzchnię 73 000 metrów kwadratowych, z czego 55 000 metrów kwadratowych odzyskano poprzez przekształcenie częściowo nieużywanego obiektu. Stellantis poddał również recyklingowi ponad 5 000 ton metalu z przestarzałych aktywów. Sprzęt i maszyny używane w zakładzie zostały odzyskane z innych lokalizacji, co przyniosło oszczędności na poziomie 55% w porównaniu z zakupem nowych maszyn i urządzeń. Zakład zatrudnia obecnie 170 wykwalifikowanych pracowników. Przewiduje się, że do 2025 roku liczba ta wzrośnie do około 550 osób.
Oprócz prowadzenia swojej podstawowej działalności, ośrodek ds. gospodarki o obiegu zamkniętym wspiera również ostatnie działania Stellantis mające na celu wzmocnienie globalnego ekosystemu elektryfikacji i wspieranie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, w tym:
- partnerstwo z Orano w zakresie wstępnej obróbki, wykonywanej w procesie recyklingu akumulatorów przeznaczonych do samochodów elektrycznych, w celu pozyskania kobaltu, niklu i litu z pojazdów wycofanych z eksploatacji i odpadów z gigafabryk;
- utworzenie wraz z Galloo spółki joint venture SUSTAINera Valorauto SAS, która świadczyć będzie usługi w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;
- nawiązanie współpracy z Qinomic w celu opracowania elektrycznych rozwiązań adaptacyjnych dla lekkich pojazdów użytkowych. Prototyp będzie prezentowany (do 25 listopada) na odbywających się Lyonie we Francji targach Solutrans;
- nawiązanie strategicznych partnerstw w zakresie surowców do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych i sześciu gigafabryk, które mają powstać w Europie i Ameryce Północnej; oraz,
- otwarcie pierwszego Battery Technology Center na terenie zakładu Mirafiori w celu testowania i opracowywania akumulatorów do pojazdów elektrycznych.
Jednostka biznesowa związana z gospodarką o obiegu zamkniętym jest jedną z siedmiu jednostek organizacyjnych ogłoszonych w planie strategicznym Dare Forward 2030 i jej celem jest wygenerowanie do 2030 roku ponad 2 miliardów euro przychodów.