Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Przychody netto Stellantis w trzecim kwartale 2024 r. wyniosły 33 mld euro, co oznacza spadek o 27% w porównaniu z 3. kwartałem 2023 r., głównie z powodu niższej sprzedaży i niekorzystnego miksu, a także wpływu cen i kursów walutowych.

Sprzedaż skonsolidowana (1) wyniosła 1 148 tys. sztuk i była niższa o 279 tys. sztuk, czyli o 20% w ujęciu rok do roku. Na wyniki trzeciego kwartału 2024 r. wpłynęły przerwy w produkcji kilku modeli w związku z rozpoczęciem globalnej transformacji produktów, planowanymi redukcjami zapasów w Ameryce Północnej oraz przeciwnościami wynikającymi z trudnej sytuacji rynkowej w Europie.

Plan ofensywy produktowej przewiduje zaprezentowanie w 2024 r. około 20 nowych modeli. Tymczasowe luki w naszej ofercie wynikają częściowo z transformacji gamy naszych produktów, która zwiększa pokrycie rynku, konsoliduje platformy i zapewnia wyjątkową elastyczność w zakresie wykorzystania wielu źródeł energii.

Na dzień 30 września 2024 r. łączny stan zapasów wyniósł 1 330 tys. sztuk, co oznacza spadek o 129 tys. sztuk w okresie od początku roku. Poziom zapasów u amerykańskich dealerów, który jest głównym priorytetem, został zmniejszony o ponad 80 tys. sztuk w okresie od 30 czerwca do 30 października 2024 r. i jest zgodny z wcześniej ogłoszonym celem redukcji o 100 tys. sztuk w okresie do 30 listopada 2024 r.

Odbiór nowych produktów był bardzo pozytywny, o czym świadczą zamówienia na ponad 50 tys. sztuk nowego Citroëna C3, około 75 tys. sztuk nowego Peugeota 3008 oraz gotowość ponad 200 dealerów na europejską premierę produktów Leapmotor.
Program wykupu akcji własnych o wartości 3 mld euro został zakończony w październiku (z czego 0,9 mld euro w 3. kwartale), a łączny zwrot dla akcjonariuszy w 2024 roku wyniesie 7,7 mld euro. Konsekwentna polityka kapitałowa będzie wspierać kalibrację dywidendy i skup akcji własnych na początku 2025 r.

„Chociaż wyniki w trzecim kwartale 2024 r. są poniżej naszych możliwości, jestem zadowolony z naszych postępów w rozwiązywaniu problemów operacyjnych, w szczególności tych dotyczących zapasów w Stanach Zjednoczonych, które zostały znacznie ograniczone i są na dobrej drodze do osiągnięcia celów wyznaczonych na koniec roku, a także ze stabilizacji udziału w rynku amerykańskim. W Europie rygorystyczne wymogi jakościowe opóźniły uruchomienie niektórych dużych modeli, ale dzięki postępom w rozwiązywaniu wyzwań wkrótce skorzystamy ze znacznej ekspansji, jaką przyniesie fala produktów nowej generacji w 2025 roku i później.”
Doug Ostermann, dyrektor finansowy


Stellantis odnotował spadek przychodów netto w III kwartale 2024 r. w związku z okresem udoskonalania produktów i działań mających na celu redukcję zapasów. Spółka potwierdza swoje prognozy finansowe na 2024 rok, które zostały zaktualizowane 30 września 2024 roku. Przychody netto spadły o 27% w ujęciu rok do roku, głównie z powodu niższej sprzedaży i niekorzystnego miksu, a także wpływu cen i kursów walutowych. Skonsolidowana sprzedaż (1) w okresie trzech miesięcy zakończonym 30 września 2024 r. wyniosła 1 148 tys. sztuk, co oznacza spadek o 20% w ujęciu rok do roku.

Ofensywa produktowa
W 2024 r. Spółka planuje wprowadzić na rynek około 20 nowych produktów. Ta ofensywa produktów nowej generacji obejmuje pierwsze propozycje z rodziny platform STLA, które charakteryzują się doskonałą elastycznością w zakresie wykorzystania wielu źródeł energii (napęd hybrydowy, w pełni elektryczny i silniki benzynowe). W trzecim kwartale wprowadzono na rynek trzy modele:

  • Alfa Romeo Junior - nowy kompaktowy samochód Alfa Romeo przywraca marce sportowy charakter i najlepszą w swojej klasie dynamikę jazdy w tym niezwykle konkurencyjnym segmencie B na rynku europejskim i jest oferowany z najszerszą gamą jednostek napędowych, aby zaspokoić wszystkie wymagania klientów. Junior zebrał już ponad 10 000 zamówień.
  • Citroën C3 - w pełni elektryczny model ë-C3 jest liderem czwartej generacji najpopularniejszego samochodu Citroëna z segmentu B i od momentu premiery ma już na koncie ponad 25 000 zamówień. Cena ë-C3 wynosi 23 300 euro za wersję z zasięgiem elektrycznym 320 km i 19 900 euro za wkrótce wprowadzaną na rynek opcję z zasięgiem 200 km, dzięki czemu mobilność elektryczna staje się jeszcze bardziej dostępna. Liczba zamówień na kultowego, całkowicie nowego C3 w nowej wersji hybrydowej przekroczyła 50 000.
  • Citroën Basalt - wprowadzony już na rynek w Indiach, Basalt pojawia się w Ameryce Południowej (Brazylia) w cenie od 89 990 R$, łącząc przestrzeń wewnętrzną i stylistykę Coupe jako najbardziej przystępny cenowo SUV na rynku.

Nadchodząca fala premier produktów w Ameryce rozpocznie się już za niedługo od całkowicie elektrycznego Dodge'a Charger Daytona, w pełni elektrycznego Jeepa® Wagoneer S, nowego, w pełni elektrycznego Ram 1500 REV oraz pickupa Ram 1500 Ramcharger, samochodu elektrycznego o zwiększonym zasięgu.

W Europie Leapmotor International, spółka joint venture kierowana przez Stellantis we współpracy z chińskim producentem samochodów Leapmotor, dostarczyła pierwsze pojazdy dostępne w sieci ponad 200 dealerów. Należą do nich C10, SUV segmentu D o zasięgu 420 km (WLTP) oraz T03, 5-drzwiowy kompaktowy samochód elektryczny z segmentu A o zasięgu 265 km, oferowany w cenie poniżej 20 000 euro. Partnerstwo to zapewnia europejskim klientom dostęp do zaawansowanej, wartościowej technologii BEV, wspartej doświadczeniem organizacyjnym i handlowym Stellantis, które pozwala wyróżnić się Leapmotor International na tle konkurencji.

Stellantis zaprezentował się na październikowym Salonie Samochodowym w Paryżu wraz z nowymi i udoskonalonymi zelektryfikowanymi pojazdami, oferując klientom bogatą gamę opcji czystej, bezpiecznej i dostępnej cenowo mobilności:
  • Zaprezentowany został Peugeot E-408, który rozszerzył gamę pojazdów elektrycznych do 12 samochodów, dzięki czemu jest ona najbardziej kompletną gamą w porównaniu do gam oferowanych przez innych europejskich producentów motoryzacyjnych. Wprowadzony na rynek w pierwszej połowie roku, całkowicie nowy Peugeot 3008 ma na koncie około 75 000 zamówień, z 25% udziałem pojazdów elektrycznych.
  • Debiut odnowionych modeli Citroëna C4 i C4 X - obu dostępnych w wersji całkowicie elektrycznej – oraz całkowicie nowego modelu koncepcyjnego C5 Aircross opartego na platformie STLA Medium, stanowi kolejny krok w odnowieniu gamy pojazdów marki. Marka świętuje również cztery lata mikromobilności Ami i zaprezentowała kolejną generację modelu Ami, który trafi do sprzedaży w 2025 roku.
  • Alfa Romeo zorganizowała światową premierę modelu Junior IBRIDA, kompaktowego samochodu, który wykorzystuje 48-woltowy silnik hybrydowy VGT (Variable-Geometry Turbo) o mocy 136 KM zestawiony z 54-kWh akumulatorem wersji ELETTRICA, dostępny w dwóch wariantach mocy, 156 KM i topowej wersji VELOCE o mocy 240 KM i zasięgu 410 km. Marka zaprezentowała również model Tonale z rocznika 2025 z nowymi funkcjami i odświeżonym wnętrzem.
  • Leapmotor imponująco zadebiutował na Paris Motor Show, organizując światową premierą niezwykle wyczekiwanego C-SUV-a B10, pierwszego modelu z serii B zbudowanego na innowacyjnej architekturze technologicznej LEAP 3.5.

Rozwój technologii

W tym roku w Europie Stellantis będzie oferować 40 modeli BEV, z których zdecydowana większość zostanie zbudowana na innowacyjnych i elastycznych platformach multi-energetycznych. Platformy te pozwalają Stellantis sprostać zmieniającym się wymaganiom klientów, dostosowując się do lokalnych i regionalnych wymagań. Oparte na platformie STLA Medium modele Peugeot E-3008 i E-5008 oferują do 700 km zasięgu w cyklu mieszanym WLTP, dzięki czemu są one uznawane za najlepsze w swojej klasie w swoim segmencie. W Stanach Zjednoczonych Stellantis ogłosił inwestycję w wysokości ponad 406 milionów dolarów w zlokalizowane w stanie Michigan trzy zakłady, aby wspierać technologię multi-energetyczną i elastyczność produkcji, umożliwiając firmie przyjęcie szerokiej gamy scenariuszy elektryfikacji.

Stellantis nawiązał współpracę z francuską Komisją Energii Atomowej (CEA) w celu opracowania ogniw akumulatorowych nowej generacji. Współpraca ta ma na celu opracowanie wysokowydajnych, trwalszych ogniw o niższym wpływie na środowisko, które w przyszłości mają pozytywnie wpłynąć na przystępność cenową i zrównoważony rozwój pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami. Stellantis planuje również do 2026 roku wprowadzić akumulatory półprzewodnikowe Factorial do floty całkowicie nowych pojazdów Dodge Charger Daytona opartych na platformie STLA Large, co jest kluczowym krokiem we wprowadzaniu technologii akumulatorów półprzewodnikowych do masowej produkcji.

Tworzenie wartości

Stellantis Pro One otworzył swój nowy globalny ośrodek pojazdów użytkowych w turyńskim Mirafiori Automotive Park 2030, we Włoszech, zwiększając skuteczność i szybkość podejmowania decyzji. Działalność Stellantis Pro One w zakresie pojazdów użytkowych stanowi jedną trzecią całkowitych przychodów netto Stellantis. Stellantis Pro One zamknął trzeci kwartał na pierwszym miejscu na rynku pojazdów użytkowych w UE30 z udziałem w rynku przekraczającym 29% w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r. i 1% wzrostem wolumenu sprzedaży w porównaniu z zeszył rokiem, a także utrzymuje pozycję lidera w segmencie pojazdów BEV na poziomie 32,8%.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

METCHEM Sp. z o.o.
VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
LIBELI Sp. z o.o.