Platforma zapewnia wiodące w segmencie możliwości, w tym energię użytkową, efektywność ładowania, dużą dynamikę jazdy i jazdę terenową (Trail Rated). Pojazdy full-size oparte na platformie STLA Large są odpowiedzią na popyt klientów na głównych światowych rynkach i będą oferowane w pierwszej kolejności na rynku północnoamerykańskim przez marki Dodge i Jeep®, a następnie przez pozostałe marki, w tym Alfa Romeo, Chrysler i Maserati. W latach 2024-2026 na rynek trafi osiem nowych modeli.
Platformę STLA Large zaprojektowano z myślą o niespotykanej dotąd elastyczności technologicznej, która pozwala na produkcję szerokiej gamy samochodów, zapewnia najwyższą jakość i zadowolenie klientów w oparciu o podstawowy zestaw komponentów, a także stałe i efektywne pod względem kosztów procesy produkcyjne, które można powielać w wielu zakładach montażowych. Nowe produkty obejmą całą gamę pojazdów, od sedanów przez crossovery po SUV-y, oferującą klientom korzyści wynikające z napędu elektrycznego w postaci natychmiastowej reakcji momentu obrotowego w połączeniu z zerową emisją. Więcej szczegółowych informacji na temat produktów poszczególnych marek zostanie opublikowanych jeszcze w tym roku.
- Nasze cele związane z platformami STLA są ambitne, ale tego właśnie oczekują dzisiaj od nas nasi klienci – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis - Stworzenie rodziny pojazdów opartej na dobrze zaprojektowanych i elastycznych komponentach obejmujących różne typy pojazdów i układów napędowych, o osiągach przewyższających nasze obecne produkty, będzie odpowiedzią dla klientów każdej z naszych kultowych marek. Elastyczność i zwinność tej platformy jest jej znakiem rozpoznawczym i będzie siłą napędową naszego sukcesu w przejściu na elektryfikację w Ameryce Północnej.
STLA Large to jedna z czterech globalnych platform BEV, zaprezentowanych podczas EV Day 2021, będących bazą dla przyszłych modeli samochodów marek Stellantis i kluczem do osiągnięcia ambitnych celów założonych w planie strategicznym Stellantis – Dare Forward 2030. Jest to druga platforma po STLA Medium zaprezentowanej w lipcu 2023. Samochody na platformie STLA Large będą produkowane w kilku zakładach w Europie i Ameryce Północnej i dostępne w wariantach multienergetycznych, w tym hybrydowych i spalinowych. Kultowe marki Stellantis spersonalizują samochody oparte na STLA Large, aby jak najlepiej odpowiadały potrzebom i pragnieniom ich klientów, od rodzinnych po sportowe, od modeli terenowych 4x4, po luksusowe.
Dzięki wyjątkowej elastyczności platformy inżynierowie i projektanci mogą dostosować rozstaw osi, całkowitą długość, całkowitą szerokość i wysokość oraz prześwit. Można wykorzystać różnorodne moduły zawieszenia i liczne układy napędowe, aby osiągnąć konkretne cele w zakresie osiągów każdego samochodu, w tym m.in. dynamikę jazdy, właściwości jezdne i komfort. Inżynierowie mogą regulować kluczowe wymiary, takie jak odległość między środkiem przednich kół a stopami kierowcy, przednie i tylne zwisy oraz podłogę, aby dostosować możliwości i osiągi pojazdu.
Dzięki wykorzystaniu innowacyjnych materiałów o wysokiej wytrzymałości, platforma jest zoptymalizowana pod kątem masy i sztywności, by zapewnić najlepsze w swojej kategorii osiągi dla wszystkich typów pojazdów. Komponenty platformy zostały zaprojektowane tak, aby zmaksymalizować przestrzeń wewnątrz pojazdu i bagażnika. Kluczowe komponenty zapewniające komfort i wydajność, takie jak układ klimatyzacji, układ kierowniczy, układ hamulcowy i układ napędowy, zostały z kolei tak pomyślane, aby zminimalizować zużycie energii i zwiększyć zasięg jazdy.
Elastyczność to cecha również układów napędowych platformy „unibody”. STLA Large została zaprojektowana i skonstruowana jako natywna platforma BEV z możliwością wyboru architektury elektrycznej 400 i 800 V. Elektryczne moduły napędowe (EDM) typu „trzy w jednym”, które mają wbudowany silnik, falownik i przekładnię redukcyjną, można skonfigurować w układzie z napędem na przednie, tylne lub wszystkie koła. Falownik mocy wykorzystuje technologię półprzewodników z węglika krzemu w celu zredukowania do minimum strat mocy. Wydajność układu napędowego można zwiększać przez cały okres eksploatacji pojazdu za pomocą aktualizacji oprogramowania over-the-air.
W zależności od konkretnych celów danego pojazdu, platforma STLA Large może być wyposażona w warianty układu przeniesienia napędu, takie jak mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu lub systemy odłączania kół, które mogą poprawiać osiągi lub zmniejszyć opór mechaniczny w celu poprawy wydajności i zasięgu. Zasadniczo, platforma STLA Large ma potencjał do przenoszenia ekstremalnej mocy, która przewyższy każdy istniejący Hellcat V8.
Biorąc pod uwagę znaczenie zrównoważenia zasięgu jazdy i kosztów, platforma będzie początkowo oferowana z kilkoma opcjami akumulatorów o pojemności od 85 do 118 kilowatogodzin (kWh). STLA Large oferuje dla sedanów całkowity zasięg 800 km (500 mil) i jest zaprojektowana tak, aby z łatwością dostosować się do nadchodzących technologii magazynowania energii, gdy będą one gotowe do produkcji.
Początkowa generacja komponentów napędu może zapewnić przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph) w zakresie 2 sekund. Szybkie ładowanie akumulatora o napięciu 800 V zapewni do 4,5 kWh na minutę.
STLA Large obsługuje również hybrydowe i spalinowe układy napędowe bez uszczerbku dla kluczowych możliwości pojazdu. Ta elastyczność stanowi „pomost” dla klientów na całym świecie w przejściu na napęd elektryczny oraz w rozwoju solidnej i szeroko dostępnej sieci ładowania. Elastyczność projektu obejmuje poprzeczne i wzdłużne konfiguracje instalacji silnika, obsługujące przekładnie FWD/RWD/AWD.
Najważniejsze parametry STLA Large:
Długość całkowita: 187,6-201,8 cala (4764-5126 mm)
Szerokość całkowita: 74,7-79,9 cali (1897-2030 mm)
Rozstaw osi: 113,0-121,1 cali (2870-3075 mm)
Prześwit: 5,5-11,3 cala (140-288 mm)
Maksymalna średnica opony: 32,6 cala (858 mm)
Cztery globalne platformy BEV firmy Stellantis – Small, Medium, Large i Frame – zostały zaprojektowane i skonstruowane w celu wydłużenia cyklu życia pojazdów dzięki wymienności składu chemicznego ogniw akumulatorowych, EDM, falowników mocy i oprogramowania sterującego. Platforma STLA Large obsługuje technologie pojazdów elektrycznych i zdefiniowanych programowo nowej generacji, takie jak STLA Brain, STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive.
W ciągu najbliższych 10 lat Stellantis zainwestuje w elektryfikację ponad 50 miliardów euro, co pozwoli zrealizować cele przewidziane w planie strategicznym Dare Forward 2030, którego celem jest osiągnięcie 100% udziału samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV) w sprzedaży samochodów osobowych w Europie oraz 50% udziału w sprzedaży samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych z napędem elektrycznym (BEV) w Stanach Zjednoczonych do 2030 roku. Aby osiągnąć te cele handlowe, firma zapewnia sobie około 400 GWh pojemności akumulatorów, korzystając ze wsparcia sześciu zakładów produkujących akumulatory w Ameryce Północnej i Europie. Do końca 2024 roku Stellantis planuje wprowadzić na rynek 48 pojazdów z napędem elektrycznym i jest na dobrej drodze, aby do 2038 roku osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich obszarach, przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.