Mercedes-Benz znacząco intensyfikuje swoje działania rozwojowe w zakresie technologii akumulatorów.
Podczas ceremonii, w której uczestniczyli niemiecki minister gospodarki Robert Habeck,‑premier Badenii-Wirtembergii Winfried Kretschmann i inni wysocy rangą goście, Mercedes‑Benz otworzyła eCampus w sercu swojej siedziby w Stuttgarcie-Untertürkheim.
Jest to centrum kompetencyjne w zakresie rozwoju ogniw i akumulatorów do przyszłych pojazdów elektrycznych marki z gwiazdą. Celem jest opracowanie innowacyjnych składów chemicznych i zoptymalizowanych procesów produkcyjnych wysokowydajnych ogniw z "DNA Mercedes-Benz" oraz obniżenie kosztów akumulatorów o ponad 30 procent w nadchodzących latach. Mercedes-Benz eCampus obejmuje całą dziedzinę technologii akumulatorów i ogniw. Obejmuje ona zarówno opracowywanie i ocenę nowych składów chemicznych ogniw i produkcję ogniw na skalę przemysłową, jak i testowanie i certyfikację kompletnych akumulatorów.
- Otwarcie Mercedes-Benz eCampus to ważny krok w naszej strategii biznesowej na rzecz zrównoważonego rozwoju. Naszą ambicją jest również odgrywanie wiodącej roli technologicznej w elektromobilności. ECampus przybliża nas do tego celu. Przeprowadzone tu prace pomogą w najbliższych latach obniżyć koszty baterii o ponad 30 procent. Lokalizacja eCampusu w samym sercu naszego centrum badań i rozwoju systemów napędowych oznacza wyraźne zaangażowanie w bardziej zrównoważoną przyszłość i wieloletnie dziedzictwo naszej lokalizacji w Stuttgarcie-Untertürkheim - Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG
Mercedes-Benz eCampus: skoncentrowane kompetencje w zakresie technologii akumulatorowych z "DNA Mercedes-Benz"
Mercedes-Benz opracowuje różne formy chemii komórkowej. Firma pracuje m.in. nad ogniwami litowo-jonowymi z wysokoenergetycznymi anodami na bazie kompozytów krzemowych a także nad technologią akumulatorów półprzewodnikowych. Celem jest opracowanie jak najlepszych komórek z "DNA Mercedes-Benz" dla wysokiej gęstości energii, możliwości szybkiego ładowania i wydajności oraz zdobywania wiedzy specjalistycznej na potrzeby ich uprzemysłowienia. W szczególności baterię można zwiększyć do 900 Wh/l dzięki zastosowaniu nowych technologii, takich jak anody o wysokiej zawartości krzemu lub elektrolity stałe. Jedynym sposobem na skuteczne zwiększenie skali produkcji jest kompleksowa wiedza z zakresu chemii i projektowania celi. Zdobyta wiedza przekłada się na seryjną produkcję ogniw akumulatorowych w firmach partnerskich – do wykorzystania w przyszłych generacjach akumulatorów Mercedes-Benz. Znaczenie opanowania chemii komórkowej dla rozwoju przyszłych produktów zostało wykazane na przykład w programie technologicznym VISION EQXX. Dzięki wydajnemu akumulatorowi z pionierską chemią ogniw, pojazd ten ustanowił rekordy odległości i wydajności dla pojazdów elektrycznych podczas kilku podróży.
Działalność w nowym centrum kompetencyjnym w zakresie technologii akumulatorowych w sercu zakładu w Stuttgarcie-Untertürkheim rozpocznie się w dwóch etapach. Fabryka o powierzchni około 10 000 metrów kwadratowych do przemysłowej produkcji ogniw akumulatorowych rozpoczęła działalność po około dwuletnim okresie budowy. Najnowocześniejsze urządzenia produkcyjne w "Laboratorium Ogniw Przemysłowych" umożliwiają wytwarzanie i testowanie ogniw akumulatorowych o różnym składzie chemicznym na skalę przemysłową. Każdego roku może się tu produkować kilkadziesiąt tysięcy ogniw na potrzeby rozwoju przyszłych generacji akumulatorów. Proces produkcyjny składa się z szeregu zautomatyzowanych i ręcznych kroków. Obejmuje wszystkie etapy produkcji ogniw akumulatorowych, od produkcji elektrod po montaż ogniw, w tym napełnianie elektrolitem, formowanie z pierwszymi procesami ładowania i rozładowywania oraz wykończenie.
Proces produkcji ogniw ma duży wpływ na jakość baterii. Dlatego ambicją Mercedes-Benz jest nie tylko opanowanie składu chemicznego ogniw, ale także przemysłowego procesu produkcyjnego. Dzięki nowemu Przemysłowemu Laboratorium Komórkowemu przedsiębiorstwo może zdobyć kompetencje w zakresie ekonomicznej produkcji ogniw z DNA "Mercedes-Benz". W ten sposób uzupełnia on dwa istniejące laboratoria komórkowe: w "Laboratorium Chemicznym" opracowywane i oceniane są nowatorskie badania chemiczne i zaawansowane projekty komórek. W "Flexible Cell Lab" nowe rozwiązania są produkowane i testowane w samochodowych ogniwach torebkowych.
Nowy budynek drugiego etapu ma zostać oddany do użytku jeszcze w tym roku. W tym najnowocześniejszym centrum testowym znajdzie się między innymi fabryka rozruchowa akumulatorów do rozwoju produktów i procesów, a także zapewnienie warunków dla produkcji przemysłowej na dużą skalę. W tym celu różne funkcje centrum testowego w zakładzie w Nabern zostaną przeniesione do eCampus w Untertürkheim. Na powierzchni około 20 000 metrów kwadratowych budowane są najnowocześniejsze stanowiska testowe, na których można kompleksowo przetestować i udowodnić bezpieczeństwo i żywotność akumulatorów.
Nowy budynek Mercedes-Benz eCampus znajduje się w miejscu dawnych budynków 132/1 i 132/2 w centrum zakładu w Stuttgarcie-Untertürkheim, który szczyci się długą i bogatą w wydarzenia historią. Oryginalny budynek 132/1 został zbudowany w 1907 roku i we wczesnych latach mieścił się w nim produkcja wałków rozrządu i wałów korbowych. Były one stosowane w wielu generacjach silników spalinowych Mercedes-Benz. Z biegiem lat dodano wiele różnych możliwości. Obejmowały one kalibrację narzędzi, centralny obszar kontroli, obszar kontroli produkcji wałów korbowych i korbowodów oraz zarządzanie produkcją silników. Jako centrum kompetencyjne w zakresie przyszłych technologii napędowych, nowy eCampus odgrywa kluczową rolę w transformacji zakładu z dziedzictwem sięgającym 120 lat.
120 lat Mercedes-Benz Untertürkheim
Dzięki nowemu eCampusowi Mercedes-Benz umacnia rolę największego zakładu produkującego układy napędowe w swojej globalnej sieci, która w tym roku obchodzi 120-lecie istnienia. Inwestycje o wartości trzech milionów euro wzmocnią rolę Untertürkheim jako zakładu zaawansowanych technologii napędowych – jest to wyraźne zobowiązanie wobec pracowników i Badenii-Wirtembergii jako centrum kompetencji w branży motoryzacyjnej.
Założony w 1904 roku zakład Mercedes-Benz w Stuttgarcie-Untertürkheim obejmuje kilka pododdziałów w dolinie Neckaru i już jakiś czas temu wyznaczył kierunek rozwoju e-mobilności. Zakład produkuje już elastyczne systemy napędowe zarówno do pojazdów w pełni elektrycznych, jak i zelektryfikowanych. Untertürkheim jest odpowiedzialny za produkcję komponentów napędowych. Znajduje się tam również warsztat[MT(1] . Ponadto w zakładzie w Untertürkheim odbywa się duża część prac badawczo-rozwojowych koncernu w zakresie układów napędowych, a także tor testowy do testowania pojazdów oraz nowy Mercedes-Benz eCampus. Znajduje się tu również centralny dział samochodów dostawczych oraz jego dział badawczo-rozwojowy. W Untertürkheim znajduje się główna siedziba Mercedes-Benz Group AG. W sumie pracuje tam ponad 23 000 pracowników – z czego około 14 100 na produkcji. Od 2024 roku w Untertürkheim rozpocznie się produkcja elektrycznych jednostek napędowych do w pełni elektrycznych pojazdów Mercedes-Benz.
W Bad Cannstatt produkowane są wysokowydajne silniki. Produkcja osi do wszystkich układów napędowych oraz odlewnia znajdują się w Mettingen. Od 2024 roku będą tu produkowane i montowane części do elektrycznych jednostek napędowych. Produkcja przekładni odbywa się w zakładzie w Hedelfingen. Od 2021 roku produkowane są tu również systemy akumulatorów do w pełni elektrycznych modeli EQS i EQE. W tym roku ruszy również produkcja części do elektrycznych jednostek napędowych. Elastyczna produkcja znajduje się w Sirnau, a szkolenia odbywają się w firmie Brühl. Od 2022 roku w zakładzie Brühl znajduje się fabryka akumulatorów, w której produkowane są systemy do modeli hybrydowych plug-in Mercedes-Benz. W 2024 roku rozpocznie się tu rozruch produkcji akumulatorów do modeli w pełni elektrycznych.
Zamykanie obiegu baterii
Otwarcie eCampusu to ważny krok w realizacji strategii biznesowej Mercedes-Benz w zakresie zrównoważonego rozwoju. Do 2039 roku firma dąży do tego, aby jej flota nowych pojazdów była neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla netto w całym cyklu życia. Oprócz dekarbonizacji jedną z najważniejszych dźwigni w tym zakresie jest ustanowienie prawdziwej gospodarki o obiegu zamkniętym w celu ochrony zasobów pierwotnych. Mercedes-Benz stosuje holistyczne podejście do akumulatorów, koncentrując się na trzech podstawowych kwestiach: projektowaniu cyrkularnym, utrzymaniu wartości i zamknięciu obiegu.
Działania w eCampus stanowią punkt wyjścia dla koncepcji cyrkularności Mercedes-Benz. Dzięki podejściu "Design for Circularity" firma od samego początku bierze pod uwagę cały łańcuch wartości technologii akumulatorów. Począwszy od opracowywania nowych składów chemicznych ogniw, a skończywszy na testowaniu ogniw akumulatorowych i produkcji w małych ilościach na potrzeby rozwoju, firma projektuje ogniwa akumulatorowe w oparciu o "DNA Mercedes-Benz". Wnioski te znajdują zastosowanie w seryjnej produkcji ogniw akumulatorowych w firmach partnerskich (zob. komunikat prasowy: Działaniana rzecz neutralnego pod względem emisji CO₂ łańcucha dostaw Mercedes-Benz).
Produkcja akumulatorów do elektrycznych pojazdów Mercedes-Benz jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla w fabrykach baterii na trzech kontynentach – w tym w dwóch zakładach Untertürkheim w Brühl i Hedelfingen. Lokalna produkcja akumulatorów jest kluczowym czynnikiem sukcesu strategii biznesowej Mercedes-Benz na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Firma oferuje regenerowane akumulatory jako części zamienne do wszystkich pojazdów elektrycznych zgodnie z koncepcją gospodarki o obiegu zamkniętym i w celu ochrony zasobów. Ponadto spółka zależna
Mercedes-Benz Energy wypracowała udany model biznesowy dla stacjonarnych zastosowań magazynowania energii na dużą skalę. Baterie, które nie mogą być już używane w pojeździe, mogą być ponownie wykorzystane w systemach magazynowania energii w drugim życiu. Recykling materiałów następuje pod koniec okresu eksploatacji baterii i jest kluczem do zamknięcia obiegu materiałów. Ważnym krokiem w tym kierunku jest otwarcie w tym roku fabryki recyklingu baterii w Kuppenheim w południowych Niemczech.
eCampus z koncepcją zrównoważonego budownictwa
Koncepcja nowego eCampusu w Stuttgarcie-Untertürkheim o powierzchni ponad 30 000 metrów kwadratowych również spełnia kryteria zrównoważonego rozwoju Mercedes-Benz. Jego fundamenty wykonane są z betonu pochodzącego z recyklingu, wykonanego z materiałów rozbiórkowych. Ponad 75 procent powierzchni użytkowej dachu najnowocześniejszego centrum testowo-próbowego jest wyposażone w systemy fotowoltaiczne i zaopatruje obiekty w energię odnawialną. Zazieleniona jest również cała powierzchnia dachu. Rewersyjne pompy ciepła i akumulatory chłodu umożliwiają zrównoważone zaopatrzenie hali w ciepło i klimatyzację. Hybrydowe wieże chłodnicze zwiększają efektywność zaopatrzenia w wodę.
Od 2022 roku własne zakłady produkcyjne Mercedes-Benz są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla[1] . Do 2030 roku planuje się pokrycie ponad 70 procent zapotrzebowania na energię produkcyjną energią odnawialną. Zostanie to osiągnięte poprzez rozwój energetyki słonecznej i wiatrowej w lokalizacjach oraz zawarcie kolejnych odpowiednich umów na zakup energii. Celem wszystkich zakładów produkcyjnych Mercedes-Benz na całym świecie jest, aby do 2039 roku były one w 100 procentach zasilane energią odnawialną.
Wypowiedzi z otwarcia Mercedes-Benz eCampus
- Wysokowydajne akumulatory stanowią serce elektryfikacji transportu i są kluczem do udanej transformacji przemysłu motoryzacyjnego. W nadchodzących latach popyt na innowacyjne i zrównoważone baterie w Europie będzie nadal szybko rósł. W związku z tym niezwykle ważne jest, aby Niemcy i Europa budowały własne zdolności, a w szczególności własne kompetencje w zakresie tej kluczowej technologii. To nie tylko wzmacnia lokalizację przemysłową i tworzy nowoczesne, przyszłościowe miejsca pracy, ale także zwiększa odporność Europy. Cieszę się, że dzięki nowemu eCampusowi Mercedes-Benz będzie w przyszłości koncentrować swoje działania badawczo-rozwojowe w zakresie akumulatorów w zakładzie w Untertürkheim. W ten sposób wnosi istotny wkład w dalszy rozwój technologii akumulatorów i stworzenie silnego ekosystemu akumulatorów w Niemczech - Robert Habeck, niemiecki minister gospodarki i działań na rzecz klimatu
- W nowym eCampusie możemy jeszcze skuteczniej łączyć i poszerzać naszą wszechstronną wiedzę badawczo-rozwojową w zakresie całego elektrycznego układu napędowego. Daje nam to nowe możliwości w zakresie zrównoważonych innowacji w chemii komórkowej. W Untertürkheim zajmujemy się całym procesem rozwoju, od chemii komórek po certyfikację. Akumulatory wysokonapięciowe są sercem mobilności elektrycznej, a ich ogniwa są kluczem do wydajności, gęstości energii i oszczędzania zasobów. Naszym celem jest opracowanie w Untertürkheim perfekcyjnej konstrukcji ogniw z "DNA Mercedes-Benz" i włączenie jej do przyszłych generacji ogniw akumulatorowych naszych dostawców - Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer
- Od teraz serce samochodu elektrycznego – ogniwo akumulatorowe – będzie również produkowane w tej imponującej lokalizacji w centrum historycznej już fabryki Mercedesa w Untertürkheim. Wysoce wyspecjalizowana technologia magazynowania energii w akumulatorach to obiecujący model biznesowy dla naszego kraju. Ci, którzy ją opanują, zapewnią sobie dobrobyt i miejsca pracy – i staną się mniej zależni od importu. Również rząd kraju związkowego Badenia-Wirtembergia zrobił wiele, aby to osiągnąć. W ramach naszego strategicznego dialogu na temat przemysłu motoryzacyjnego zainwestowaliśmy 400 milionów euro w przyszłe projekty. W ciągu ostatnich 15 lat zainwestowaliśmy łącznie około miliarda euro w transformację strukturalną przemysłu motoryzacyjnego. Nowy eCampus to kolejny symbol zaawansowanej technologii akumulatorów, która jest "Made in Baden Württemberg - Winfried Kretschmann, premier Badenii-Wirtembergii
- Transformacja w kierunku elektromobilności to zmiana ról i obowiązków zawodowych. Jest to szczególnie widoczne w naszym tradycyjnym zakładzie produkcyjnym systemów napędowych w Untertürkheim. Aby skutecznie kształtować tę zmianę, będzie ona wymagała przede wszystkim elastyczności. Zarówno od nas jako firmy, jak i od naszych pracowników. Wspieramy nasze zespoły w tej transformacji, oferując szeroki wachlarz możliwości rozwoju dzięki różnorodnym programom szkoleniowym i kursom dostosowanym do ich potrzeb. Chciałbym podziękować wszystkim naszym kolegom i koleżankom za gotowość do przyjęcia zmian – i za ich wspaniałą motywację do wspólnej pracy na rzecz pomyślnej przyszłości -Sabine Kohleisen, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG,
Dyrektor ds. Zasobów Ludzkich i Pracy
- Stuttgart-Untertürkheim od 120 lat jest centrum wysoce wydajnych technologii napędowych Mercedes-Benz. Nowy eCampus i nowe produkty elektryczne dla naszego zakładu gwarantują, że tak będzie również w przyszłości. Skupienie wszystkich aspektów technologii i produkcji akumulatorów w jednym miejscu jest również ważnym krokiem w transformacji firmy i zakładu. Dzięki innowacyjnej koncepcji budynku i szerokiemu wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, konsekwentnie realizujemy również nasze aspiracje w zakresie zrównoważonego rozwoju w Untertürkheim - Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, odpowiedzialny za produkcję, jakość i zarządzanie łańcuchem dostaw
- Układy napędowe Untertürkheim odgrywają kluczową rolę w realizacji strategii biznesowej Mercedes-Benz w zakresie zrównoważonego rozwoju. Oprócz rozwoju i produkcji wysokowydajnych jednostek napędowych, obecnie zajmujemy się również całą dziedziną technologii akumulatorów. Od rozwoju ogniw po produkcję akumulatorów. Możemy być z tego naprawdę dumni. Razem z naszymi zaangażowanymi i wysoce elastycznymi zespołami w Untertürkheim kontynuujemy pisanie 120-letniej historii sukcesu naszego głównego zakładu - Thomas Schulz, prezes Mercedes-Benz Drive Systems, szef produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars
- Aby zapewnić naszym kolegom z Untertürkheim długoterminowe bezpieczeństwo i perspektywy, musimy sprowadzić do naszego zakładu całe spektrum mobilności elektrycznej. Jest to zobowiązanie rady zakładowej. Otwarcie nowego eCampusu jest ważnym kamieniem milowym na tej drodze. Dzięki temu Untertürkheim odgrywa kluczową rolę w transformacji naszego przedsiębiorstwa- Michael Häberle, przewodniczący rady zakładowej Mercedes-Benz w Untertürkheim i wiceprzewodniczący rady zakładowej Mercedes-Benz Group AG
Europa
Technologie akumulatorowe przyszłości: Mercedes-Benz eCampus otwiera się w siedzibie głównej Stuttgartu-Untertürkheim
- Szczegóły
- Autor: Mercedes-Benz