Pracownicy fabryki samochodów Toyoty w Sakarya w Turcji rozpoczną pracę od szkolenia z nowych zasad bezpieczeństwa oraz od zapoznania się z nową organizacją środowiska pracy. Produkcja zostanie uruchomiona następnego dnia, początkowo w ograniczonym zakresie, a w kolejnych dniach i tygodniach będzie stopniowo zwiększana, odpowiednio do wzrostu sprzedaży samochodów na europejskich rynkach. Toyota Motor Manufacturing Turkey produkuje Toyotę C-HR oraz Corollę Sedan.
Silniki i układy hybrydowe do samochodów montowanych w Turcji są produkowane w fabryce TMUK Deeside w Walii, która również na nowo rozpocznie działalność w przyszłym tygodniu. Brytyjscy pracownicy będą się zapoznawali z nowymi procedurami bezpieczeństwa, zasadami zachowania odstępów i standardami higieny przez dwa pierwsze dni, po czym linie produkcyjne ruszą 13 maja. Liczba wytwarzanych komponentów w TMUK Deeside będzie rosła stopniowo.
Decyzja podjęta po wieloaspektowej analizie sytuacji
Decyzja o wznowieniu działalności zakładów w Walii i Turcji zapadła po uwzględnieniu wielu różnych czynników. Najważniejszym kryterium była realna możliwość zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa epidemiologicznego poprzez wprowadzenie szczegółowych procedur higieny i zachowania dystansu.
Kolejnym czynnikiem było stopniowe luzowanie obostrzeń zapobiegających rozprzestrzenianiu się wirusa, wprowadzane w wielu europejskich krajach przez rządy i władze lokalne. To umożliwia m.in. stopniowe wznowienie pracy salonów samochodowych i sprzedaży nowych samochodów w niektórych krajach. Została zapewniona także ciągłość dostaw.
Działalność fabryki TMUK Deeside została zawieszona 18 marca, zaś 21 marca wstrzymano produkcję zakładu w Turcji. Wynikało to z rosnącej liczby zachorowań w wielu krajach w Europie oraz wprowadzanych przez rządy ograniczeń w poruszaniu się obywateli i działalności przedsiębiorstw, sklepów i punktów usługowych.
Obecnie sytuacja w niektórych krajach się poprawia, stąd decyzja Toyota Motor Europe o otwarciu czterech zakładów produkcyjnych. Pozostałe fabryki – TMUK Burnaston (produkcja Corolli hatchback i Corolli TS Kombi), Toyota Peugeot Citroen Automobiles (produkcja Toyoty AYGO) oraz Toyota Motor Russia St. Petersburg (produkcja Camry i RAV4) na razie czekają na kolejne decyzje o wznowieniu działalności.
Bezpieczeństwo jako priorytet
Ostrożne uruchamianie produkcji w fabryce napędów w Walii oraz samochodów w Turcji ułatwia priorytetowe potraktowanie zdrowia i bezpieczeństwa pracowników oraz współpracowników, w tym dostawców. Doświadczenia zdobyte podczas udanego wznowienia produkcji fabryk w Polsce i Francji pozwolą przeprowadzić ten proces jak najsprawniej, w dostosowaniu do zaleceń władz oraz do specyfiki każdego zakładu. W obu fabrykach przeprowadzono już działania reorganizacyjne, które umożliwią zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa, oraz wprowadzono wymagane środki higieny i instrukcje ich użycia, zgodnie z wytycznymi odpowiednich władz. Wszystkie działania są realizowane we współpracy między kierownictwem i przedstawicielami pracowników, i zgodnie z zasadą Kaizen będą nieustannie weryfikowane i udoskonalane. Pracownicy będą mieli wystarczającą ilość czasu na zapoznanie się i oswojenie z procedurami zachowania ścisłej higieny oraz ich stosowaniem w praktyce w nowym środowisku pracy.
Nowe zasady i procedury obejmują między innymi:
- Zachowanie odpowiedniego dystansu między pracownikami, kiedy tylko jest to możliwe. Pomagają w tym odpowiednio oznakowane stanowiska pracy i jednokierunkowe ciągi komunikacyjne oraz inne środki;
- Regularne i dokładne mycie lub dezynfekcja rąk;
- Obowiązkowe noszenie masek dostarczanych przez zakład;
- Zwiększoną częstotliwość czyszczenia wspólnych przestrzeni;
- Szczegółowe i przemyślane dostosowanie zakładu do nowych standardów za pomocą symulacji i testowania nowych rozwiązań;
- Zmianę grafików pracy w taki sposób, by uniknąć gromadzenia się w zakładzie dużych grup ludzi;
- Dodatkowe procedury, które pozwolą uniknąć spotkań pracowników wchodzących do fabryki i kończących zmianę;
- Ograniczenia w korzystaniu ze stołówek, wprowadzenie wyłącznie jednorazowych sztućców;
- Wymianę informacji z przemysłem motoryzacyjnym w otoczeniu otwieranych fabryk Toyoty.
Odpowiedzialność społeczna
Podczas zawieszenia produkcji wszystkie fabryki Toyoty prowadzą innego rodzaju działalność, taką jak konserwacja obiektów i wyposażenia, modernizacja sprzętu oraz przygotowanie do wdrożenia przyszłych projektów. Fabryki włączyły się także we wspieranie lokalnych społeczności i pobliskich szpitali.
- TMMT wsparło lokalną społeczność, korzystając ze swoich możliwości produkcyjnych. Zakład dostarczył 30 000 masek i 7 500 przyłbic szpitalom w Sakarya i Stambule, zaś pracownicy wyprodukowali 13 kabin do wykonywania testów i również przekazali je szpitalom. Kabiny umożliwiają przeprowadzenie testów na koronawirusa przy minimalnym kontakcie między pracownikami służby zdrowia a pacjentami. Ponadto dzięki wsparciu finansowemu Toyoty szpital w Sakarya kupił cztery respiratory.
- Fabryki Toyoty w Wielkiej Brytanii wspierają lokalne i ogólnokrajowe działania na wiele sposobów. TMUK zaangażował się w pomoc brytyjskiej służbie zdrowia w odbieraniu, testowaniu i naprawach sprzętu medycznego. Produkowane w druku 3D przyłbice oraz części do respiratorów zostały dostarczone do wielu szpitali i ośrodków opieki społecznej. TMUK było również zaangażowane w opracowanie innowacyjnych pełnych osłon na głowę i ramiona z filtrem powietrza HEPA, z których korzystają obecnie pracownicy służby zdrowia. Oprócz tego firma przekazała wiele dotacji różnym instytucjom, w tym organizacjom charytatywnym i bankom żywności.