Unia Europejska zobowiązuje się do zainwestowania 422 mln euro w infrastrukturę paliw alternatywnych w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i promowania czystszego transportu. Finansowanie jest częścią Instrumentu Infrastruktury Paliw Alternatywnych (AFIF) i wspiera transport lotniczy, morski i drogowy.
Wspiera również wdrażanie infrastruktury pojazdów elektrycznych i tankowania wodoru na obszarach miejskich, co ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia długoterminowych celów środowiskowych UE.
Wśród 39 dofinansowanych projektów znalazły się te skupiające się na zrównoważonej mobilności miejskiej:
ACTIVA:
Ten projekt tworzy sieć 20 stacji tankowania wodoru w węzłach miejskich w całej Hiszpanii. Stacje te zostaną zainstalowane wzdłuż Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), europejskiej inicjatywy infrastrukturalnej mającej na celu połączenie kluczowych miast i regionów, usprawnienie transportu i ułatwienie zrównoważonej mobilności w całej Europie. Ten projekt znacznie rozszerzy infrastrukturę wodorową i będzie promować wykorzystanie pojazdów napędzanych wodorem na obszarach miejskich.
Drive-E Cohesion - wdrażanie infrastruktury ładowania w CZ, HU, RO, BG, SK, PL:
Projekt obejmuje instalację 708 punktów ładowania lekkich pojazdów elektrycznych (eLDV) i 126 punktów ładowania ciężkich pojazdów elektrycznych (eHDV), strategicznie rozmieszczonych wzdłuż głównych tras TEN-T. Zapewnia on integrację infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych z szerszym europejskim systemem transportowym, przyczyniając się do rozwoju zrównoważonej i połączonej mobilności w całej Europie.
Drive-E General - wdrażanie infrastruktury ładowania w AT, DE, DK, IT, LT, NL, SE:
Ten projekt jest odpowiednikiem poprzedniego projektu, rozszerzając się na kolejne kraje europejskie. Wdroży 224 punkty ładowania eLDV i 301 punktów ładowania eHDV. Infrastruktura ładowania zostanie również zainstalowana wzdłuż kluczowych tras TEN-T.
Projekty te wspierają przejście na flotę bezemisyjną i są zgodne z celami UE w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, poprawy jakości powietrza i zwiększenia konkurencyjności europejskiego przemysłu. Patrząc w przyszłość, UE będzie nadal finansować nowe propozycje w celu dalszego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Kolejna runda finansowania rozpocznie się w czerwcu 2025 r., a dostępnych będzie 578 mln EUR.
Europa
UE inwestuje 422 mln euro w infrastrukturę paliw alternatywnych, w tym projekty węzłów miejskich
- Szczegóły
- Autor: Komisja Europejska, AutomotiveSuppliers.pl