Do nagrodzonych należy koncern Volkswagen, którego uhonorowano jako „Najbardziej innowacyjny koncern samochodowy roku 2015”, a także przyznając nagrodę specjalną dla „Najbardziej innowacyjnego koncernu samochodowego minionej dekady”. Konstruktorom z koncernu Volkswagen przypadły też pierwsze miejsca w kategoriach „Pojazdy zintegrowane z siecią”, „Samochody koncepcyjne”, „Napędy tradycyjne” oraz „Systemy bezpieczeństwa”. AutomotiveINNOVATIONS Award jest przyznawana corocznie przez Center of Automotive Management (CAM) we współpracy z firmą doradczą PricewaterhouseCoopers (PwC).
Koncern Volkswagen wyróżnia się wysoką kompetencją w dziedzinie technologii i posiada szeroką paletę innowacyjnych marek. Potwierdza to badanie instytutu CAM, wskazujące Volkswagena jako najbardziej innowacyjny koncern samochodowy świata oraz podkreślające nowatorskie działania koncernu w ciągu ostatnich 10 lat. W oficjalnym uzasadnieniu CAM i PwC dla przyznanej nagrody, czytamy: „W ciągu ostatnich 10 lat koncern Volkswagen przedstawił 1251 pojedynczych innowacji, w tym 212 na skalę światową. Są wśród nich tak wyjątkowe, jak odznaczający się ogromnym zaawansowaniem technicznym model Volkswagen XL11, czy Bugatti Veyron2 - najmocniejszy i najszybszy samochód produkowany seryjnie, reflektory Matrix w technologii LED - stosowane w Audi, a także pierwsza pracująca na sucho 7-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów wytwarzana na masową skalę”.
Dr Heinz-Jakob Neußer, członek zarządu do spraw rozwoju marki Volkswagen i kierownik zespołu ds. rozwoju napędów powiedział: „Zdolność przedsiębiorstwa do stosowania innowacji jest kluczem do sukcesu. Nadal będziemy rozbudowywać naszą wiodącą pozycję w dziedzinie nowych technologii i także w przyszłości będziemy mierzyć się z nowymi wyzwaniami, prezentując produkty zgodne z polityką zrównoważonego rozwoju”.
Odznaczenie w kategorii „Napędy tradycyjne” koncern Volkswagen zdobył jako najlepszy producent. Doceniono powszechne zastosowanie tak innowacyjnych rozwiązań, jak system start-stop czy system odzyskiwania energii, dzięki którym silniki mogą być oszczędniejsze średnio o 14%. Różne rodzaje wydajnych jednostek napędowych znajdują ponadto szybko masowe zastosowanie we wszystkich markach koncernu.
W kategorii „Systemy bezpieczeństwa” Volkswagen również potwierdził swoją wiodącą rolę, stosując liczne systemy asystujące kierowcy oraz poprawiające bezpieczeństwo. Wiele innowacyjnych rozwiązań zastosowano w nowym Audi Q7. Zaliczają się do nich np.: system Night Vision Assist i system Cross - traffic Assist poprawiający bezpieczeństwo, gdy auto znajduje się na skrzyżowaniu (chroni przed zderzeniem z innym pojazdem, gdy samochód zamierza skręcić w lewo i porusza się z niską prędkością). Poza tym doceniono systemy, w które wyposażono nowego Passata, jak np. pierwszy na świecie Emergency-Assist oraz nowy system Trailer Assist, który ułatwia manewrowanie autem ciągnącym przyczepę.
Z raportu CAM wynika, że także w dziedzinie „Pojazdów zintegrowanych z siecią” Volkswagen przedstawił najwięcej nowych rozwiązań. Większość z nich dotyczyła nowoczesnych sposobów obsługi i prezentacji danych, jak np. Virtual Cocpit w Audi TT. Pozytywnie oceniono system obsługi poszczególnych funkcji zastosowany w studyjnym Volkswagenie Golfie R Touch – zamiast tradycyjnych rozwiązań do obsługi wykorzystano w nim liczne ekrany dotykowe.
Badanie CAM pozytywnie ocenia też osiągnięcia Volkswagena w kategorii „Pojazdy koncepcyjne/nadwozia”. Nowy Passat, dzięki zastosowaniu metali lekkich do budowy karoserii i elementów zawieszenia jest do 85 kg lżejszy niż jego poprzednik. W wypadku Audi Q7 zastosowanie stali o wzmocnionej wytrzymałości oraz aluminium zaowocowało zmniejszeniem masy auta aż o 325 kg. Doceniono także studyjne Audi TT Sportback, łączące cechy samochodu sportowego i czterodrzwiowego coupe.
Center of Automotive Management (CAM) w Bergisch-Gladbach jest niezależnym instytutem zajmującym się badaniami nad pojazdami samochodowymi oraz transportem i przeprowadza co roku w tej dziedzinie, we współpracy z PricewaterhouseCoopers (PwC), zakrojone na szeroką skalę badania. W tegorocznej analizie uwzględniono 18 koncernów samochodowych operujących globalnie, produkujących auta 53 marek. Od 10 lat CAM, na podstawie technicznych innowacji, bada trendy i dziedziny, w których globalne koncerny samochodowe wprowadzają najwięcej nowych rozwiązań.
1 Volkswagen XL 1: zużycie paliwa w l/100 km: 0,9 (w cyklu mieszanym), zużycie prądu w kWh/100 km: 7,2 (w cyklu mieszanym); emisja CO2 w g/km: 21 (w cyklu mieszanym), klasa efektywności: A+
2 Bugatti Veyron: zużycie paliwa w l/100 km: 24,9 (w cyklu mieszanym), emisja CO2 w g/km: 596 (w cyklu mieszanym), klasa efektywności: G