Wszystkie zostaną wyprodukowane w Polsce - we wrocławskiej fabryce Volvo.
Jönköping w Szwecji rozrasta się i rozwija system transportu publicznego. W przyszłym roku zelektryfikowanych zostanie kilka linii autobusowych - będą one obsługiwane przez firmę Vy Buss AB, która złożyła zamówienie na 49 elektrycznych, przegubowych autobusów Volvo 7900, mogących pomieścić dużą liczbę pasażerów. Wszystkie pojazdy zostaną w całości wyprodukowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo, i dostarczone do Jönköping latem przyszłego roku.
„Zwiększając efektywność i dostępność transportu publicznego za pomocą dobrze zaprojektowanych, cichych i bezemisyjnych autobusów o dużej pojemności, Jönköping pokazuje, w jaki sposób uczynić miejski transport publiczny bardziej zrównoważonym. Będzie to istotne szczególnie po pandemii Covid-19, przyczyni się do utrzymania i przyciągnięcia nowych pasażerów. Elektromobilność otwiera ponadto nowe możliwości dla planowania urbanistycznego. Jesteśmy bardzo dumni, że możemy uczestniczyć w tym procesie, wspierać rozwój Jönköping i innych miast", mówi Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses.
„Cieszymy się, że możemy współpracować z Volvo Buses przy realizacji wspólnego programu elektryfikacji transportu miejskiego w Jönköping, w ramach naszej nowej umowy z Jönköpings Länstrafik (JLT). Nowe pojazdy z nawiązką spełniają wymagania zarówno JLT jak i Vy. Cieszymy się też z kontynuacji naszej długiej współpracy z Volvo. Uruchomienie w Jönköping nowego, jeszcze bardziej przyjaznego dla środowiska systemu transportu miejskiego, będzie ekscytujące i da nam dużą satysfakcję”, komentuje Andreas Ehrenborg, Dyrektor Techniczny Vy Buss AB.
Pojazdy, które zostaną dostarczone do Jönköping - to Volvo 7900 Electric Articulated - elektryczne autobusy przegubowe, mogące przewieźć do 120 pasażerów. Autobusy zostały zaprojektowane w taki sposób, aby połączyć szybki i wydajny przepływ pasażerów z większym komfortem i wygodą. Są one również przygotowane do wdrożenia automatycznej regulacji prędkości na określonych obszarach (tzw. zarządzanie strefą). To ważna funkcjonalność w przypadku autobusów kursujących w pobliżu szkół, szpitali i innych obiektów, gdzie porusza się wielu niechronionych użytkowników dróg.
Volvo Buses i Vy Buss przeprowadziły też analizy tras i obliczenia, które stanowią podstawę do optymalizacji pojemności akumulatorów autobusów.
„Zaoferowaliśmy rozwiązanie systemowe, w którym nasze szerokie kompetencje w zakresie elektromobilności były jednym z kilku czynników, które zadecydowały o zamówieniu ze strony Vy Buss. Istotną rolę odegrały też doskonałe doświadczenia z poprzednich wspólnych projektów oraz obecność w Jönköping naszego dilera”, wyjaśnia Martin Spjern, Dyrektor Sprzedaży Autobusów Elektrycznych w Volvo Buses.
Elektryczny Autobus Przegubowy Volvo 7900
- Długość: 18,55 lub 18,7 m.
- Pojemność: do 120 pasażerów.
- Układ napędowy: podwójne silniki elektryczne, dwubiegowa skrzynia biegów. Maksymalna moc 2x200 kW, maks. moment obrotowy 31 kNm na osi napędzanej.
- Akumulatory: litowo-jonowe, pojemność magazynowa do 396 kWh.
- System ładowania: OppCharge, Combo2/CCS.